orjan_eie Skrevet September 12, 2011 Share Skrevet September 12, 2011 Ønsker meg snart ny anlegg i bilen da orginalhøyttalerne rett og slett har gjordt sitt. Slik jeg har forstått og lest har jeg 5.25" i sparkeplatene foran og i taket bak? Og 1" diskant i dashbordet? Jeg ønsker noe som er enkelt og montere, altså egentlig bare ut med de gamle og inn med de nye, ser for meg å bruke 2500 ca. på dette. Hva velger jeg? Ønsker å handle fra bilradiospesialisten da jeg har litt rabatter her. Tips? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet September 12, 2011 Share Skrevet September 12, 2011 2500kr, da får du, tja en cdspiller. Det er veldig lett å sette inn anlegg i denne bilen, og bilen har stort potensiale for å få skikkelig god lyd. Hadde lagt litt mer i det. Hadde handlet Tang Band komp.sett fra dynabel(må deles aktivt). Anbefales å ha forsterker til, men da går budsjettet ditt. Se her: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11721 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orjan_eie Skrevet September 13, 2011 Forfatter Share Skrevet September 13, 2011 Hvor mye må jeg legge i det? For å få skikkelig bra da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kårekloak Skrevet September 14, 2011 Share Skrevet September 14, 2011 Lurer på det samme! Jeg tok kontakt med bassbrothers i Trondheim, veldig greie karer. Jeg sa jeg hadde et budskjett påca 5000,- og da kom han opp med et focal 130 komp sett framme og focal 5.25 coaxial bak, med denne spilleren her til å drive det: http://www.bassbrothers.no/display.aspx ... rodid=2130 Han anbefalte det på det sterkeste om jeg ikke ville ha forsterker! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet September 14, 2011 Share Skrevet September 14, 2011 Tang band med 6" bass og 4" fulltone, koster 2190,- hos dynabel, også må du ha en god 4 kanals forsterker i tillegg, Audio system MX 75.4 funker fint, og koster 2498,- Men dette er ikke akkurat plug&play, for du må skjære ut plass til 4" der diskantene står nå, og 4" må modifiseres litt for å få plass. 6" bassene plasserer du i 10mm mdf der hvor det nå står sparkepaneler med 5,25" bak. Du får til gjengjeld noe som spiller skikkelig høyt, og med bra trøkk i bassen. Jeg har dette i bilen min, med en phoenix gold forsterker, sammen med en 15" hertz sub i reservehjulbrønnen drevet av en mtx jackhammer forsterker, og det spiller helt greit for å si det sånn. Hvor i landet bor du? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet September 15, 2011 Share Skrevet September 15, 2011 Nja, 10mm mdf som baffel til tang band syns jeg blir i det kleneste laget, blir mildt sagt noe resonanse da gitt gå heller for 19mm og fest dette skikkelig Dette gjelder forøvrig andre merker også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet September 16, 2011 Share Skrevet September 16, 2011 Nja, 10mm mdf som baffel til tang band syns jeg blir i det kleneste laget, blir mildt sagt noe resonanse da gitt gå heller for 19mm og fest dette skikkelig Dette gjelder forøvrig andre merker også. Vi snakker ca 25x25cm her, som skrus fast i metallet, så 10mm holder lenge. Finnes ikke bevegelse i det hos meg i hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet September 16, 2011 Share Skrevet September 16, 2011 Nja, 10mm mdf som baffel til tang band syns jeg blir i det kleneste laget, blir mildt sagt noe resonanse da gitt gå heller for 19mm og fest dette skikkelig Dette gjelder forøvrig andre merker også. Vi snakker ca 25x25cm her, som skrus fast i metallet, så 10mm holder lenge. Finnes ikke bevegelse i det hos meg i hvertfall Er jo ikke bare baffelen som beveger seg vettu, og jeg har holdt på med dette lenge på e34, så har du ikke resonanser med ditt bygge, ja da er det noe som ikke stemmer, metallet må også stives opp og dempes, men 10mm mdf på 25*25 er ikke så bra som man skulle tro Men åssen andre bygger er jo selvfølgelig opp til hver og en, jeg bare tipser for å få det litt bedre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet September 16, 2011 Share Skrevet September 16, 2011 Joda, har holdt på med bilstereo i 20år jeg, så litt kan da jeg også Er foresten en kopi av sparkeplatene til Joakim (dynabel) som han har i bruksbilen sin, og det er selvfølgelig stivet av i metallet også Men selvfølgelig, ønsker man å bruke tykkere mdf, så blir det ikke værre av det... Er btw 12mm jeg har når jeg tenker meg om, uten at det har så stor betydning. Tok en titt i prosjekt-tråden din nå, og det ser jo veldig bra ut det, og du har klart å bruke de orginale sparkepanelene uten at det ser teit ut, hos meg så er det laget nye. Men hvordan har du festet sparkepanelene? De orginale festene er jo ikke noe å skryte av akkurat.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet September 16, 2011 Share Skrevet September 16, 2011 Joakim bruker nå aluminium da men, så det blir litt annet en mdf. den er også limt og det er brukt masse dempematerial. joda det er mange som har holdt på med stereo, men da mener jeg også at man vet hva jeg prater om, for jo tykkere jo bedre (til ei viss grense da) men det må fokuseres på metallet rundt også, ikke bare platen, men uansett, har du ingen resonanse med ditt bygge, så er det bra selvfølgelig. jeg selv brukte 10mm mdf, men da stivet jeg opp også med flere plater sånn at du fikk en sandwich konstruksjon. men det er i og for seg mange måter å løse dette problemet på Jeg er egentlig bare ute etter og hjelpe til med å få bedre lyd hos folk, klarer jeg det så er jeg fornøyd Ang hvordan jeg festet de sparkeplatene, så husker jeg faktisk ikke nå Men tror jeg hadde en form for gjennomgående bolter, ble vel festet med islagsmutter om jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet September 16, 2011 Share Skrevet September 16, 2011 Tenkte på bruksbilen til Joakim jeg da, der hvor stereoen er (var?) nærmest "kastet" inn, hehe.... Der er det vel bare mdf som erstatter sparkepanelene. Men som du sier, det er greit å bruke så tykt som man kan. Også er det jo flott at du tar deg tid til å forklare osv, slik at andre kan få det best mulig. Selv er jeg dessverre ikke så flink til å ordlegge meg, så jeg oppfattes ofte som litt krass og besserwisser i svarene mine, men det er som regel godt ment Hadde touringen min vært litt helere, så hadde jeg gjort mere ut av stereobyggingen der også, og kjøpt en annen bruksbil. Men nå er det den som er bruksbil, og en annen bil er prosjekt, men den er da et bane/morro/motor prosjekt Stereo blir det mest å bygge for andre inni mellom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet September 16, 2011 Share Skrevet September 16, 2011 Åja du mente reservebilen til jokke ja ja den vet jeg ikke så mye om, men der brukte han vel mdf ja. jo det kan sikkert funke greit med 10mm mdf, men jeg bruker tykkere for å være helt sikker Var jo en bruksbil den jeg bygget stereo i også, derfor har jeg skaffet meg en touring som jeg skal bygge et konkurranse anlegg i, slik at det blir skikkelig, håper jeg da Er ikke flink til å ordlegge meg og forklare jeg heller, så da er du ikke alene, hehehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet September 16, 2011 Share Skrevet September 16, 2011 Er riktig som bmw520 sier at skal man bruke sparkepanelene så er det lurt å stive av, må nesten dempe hele veien opp til a-stolpe eller så får man en hel del fæle resonanser. Menne, er det bare 12mm MDF i bruksbilen til jokke? Mener det var riktig tykt der shjø... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet September 17, 2011 Share Skrevet September 17, 2011 Er riktig som bmw520 sier at skal man bruke sparkepanelene så er det lurt å stive av, må nesten dempe hele veien opp til a-stolpe eller så får man en hel del fæle resonanser.Menne, er det bare 12mm MDF i bruksbilen til jokke? Mener det var riktig tykt der shjø... Nei, der er det 22mm mdf.... Mente mere at mine var like, bortsett fra tykkelsen da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå