øyvind bp Skrevet September 13, 2011 Share Skrevet September 13, 2011 Er man nødt til å ha den dekkdimensjonen som står i vognkortet? JEg har en e34 toring 530 hvor det står 225 eller 215 i vognkortet. Men jeg kunne tenke meg 235 bak og 225 foran. Er det lov? Eller hva må jeg gjøre for å kunne kjøre på det lovlig? I instruksjonsboken står det at den kan ha 235 dekk. Moderatoredit (S.Hafsmo): Endret topic for å inkludere spørsmål og biltype. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet September 13, 2011 Share Skrevet September 13, 2011 Du må ha samme dim på begge aksler, med mindre bilen er oppgitt med forskjellig i vognkortet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torek Skrevet September 13, 2011 Share Skrevet September 13, 2011 ..og så heter det vel at det ikke kan fravike +/- 5% fra original rulleomkrets, noe som du er innenfor med god margin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
øyvind bp Skrevet September 13, 2011 Forfatter Share Skrevet September 13, 2011 Men hvordan får man endret det i vognkortet? Er det bare å møte på biltilsynest og si at man ønsker det? Men om jeg har samme dim foran og bak, kan jeg da ha så brede dekk jeg vil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torek Skrevet September 13, 2011 Share Skrevet September 13, 2011 Du trenger ikke å ha det i vognkortet. Du kan som sagt forandre rulleomkretsen +/- 5%. Jeg skjønner ikke hva du stresser med? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
øyvind bp Skrevet September 14, 2011 Forfatter Share Skrevet September 14, 2011 Ja om det er kun omkretsen som betyr noe så. I følge Odd-M virker det som man ikke kan ha annen dim foran eller bak. Hadde vært gøy å vite hva man må gjøre for å kjøre på 225 foran og 235 bak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet September 14, 2011 Share Skrevet September 14, 2011 Du kan ikke ha bredere dekk bak enn foran dersom det ikke er oppgitt i vognkort. Jeg ble sendt til BT pga dette. Dog skal det være mulig å få forskjellig dekkdim inn i vognkortet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mcgyver Skrevet September 14, 2011 Share Skrevet September 14, 2011 Nå er det jo slik at de fleste Bmwer er typegodkjent med bredere dekk bak enn forann. Dvs at har du f.eks M tech utgave leveres den originalt med bredere dekk bak. Nå kjenner ikke jeg 5 serie så godt, da jeg kun har hatt ulike 3 serier. Men min E-46 og min fars E-91 er godkjente i Vognkort med henholdsvis 245 og 255 bakdekk. Ingen av de er M-tech utgaver. Du kan dog ikke ha 225 forann og 235 bak, da det ikke vil gi lik rulleomkrets. Tar du f.eks 18" må du ha 225/40 forann og 255/35 bak for å få lik rulleomkrets, husk at du og må ha bredere felg bak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet September 14, 2011 Share Skrevet September 14, 2011 Det stemmer det, det er derfor jeg sier at det skal være mulig å få det inn i vognkortet. Når jeg ble stoppet i teknisk kontroll henviste jeg til dekkstrykktabellen i døra, hvor det står bl.a 255 bak og 235 fremme, men dette hadde altså ikke noe å si for kontrollør da det måtte stå i vognkort. Han sa derimot at om jeg kunne få et skriv fra BMW på at bilen ble levert med slik dim. ny, skulle det ikke være noe problem å få det i vognkortet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mcgyver Skrevet September 14, 2011 Share Skrevet September 14, 2011 Jeg hadde ingen form for noen papirer når jeg viste min. Det var pga godkjenning av senkesett jeg viste, med tuv osv der. Men fikk ført inn dekk samtidig. Traff heldigvis på en vettug kar på bt, som sa rett ut at alle lovlige dekk dimensjoner hadde de i basen sin. Han sjekket og sa, ikke noe problem dette. Disse er lovlige til bilen din Uheldigvis er ikke alle like hyggelige, tvert imot. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet September 14, 2011 Share Skrevet September 14, 2011 Da har du nok vært heldig med herremannen du har mått på BT. Kanskje jeg skal ta meg en tur og høre om de vil føre inn nye dimensjoner på min bil og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mcgyver Skrevet September 14, 2011 Share Skrevet September 14, 2011 Var heldig da ja Men poenget er at de er klar over at det er godkjent, men alle er ikke like velvillige til å gjøre noe. Jeg var og å viste en 200sx en gang, og da kommenterte kontroløren helt uten min innblanding at BMW var en av få typegodkjente biler med bredere bakdekk. Og dette var på østlandet, så ja de vet om dette... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå