Gå til innhold

BMW E34 535 Turbo - Begynner å ta form!


TerjeA
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har nå kjøpt meg ny bil, som eg tenkte eg kunne lage ein liten prosjekt tråd av.

Litt om meg! :
Mitt navn er Terje! bur ein times tid utenfor Bergen. er 20 år gammel, og er lærling som industrimekaniker.

Litt om bilen! :
Bilen er ein original e34 535 som er bygget om til manuell. Det er komplett M5 el skinninteriør med memory i den, men den trenger litt stell for at den skal bli bra :)

Forrige eier hadde denne bilen som prosjektbil, heilt til han fekk en haug med unger. Så bilen har stått i ro (innendørs ;-) ) de siste 4-5 årene.

Hentet den i Oslo, reiste kl 09:30 og var heime igjen 2 tida på natta! Blei ein laaang tur!
Ikkje blei det bedre da det viste seg når me skulle teste bilen i Olso at setene, alle vindusheisene og vindusviskerane ikkje virka! og setene og ryggen var selfølgelig justert heilt fram.. Måtte kjøre 7 timer heim med setene slik :lol: og flaks at det ikkje begynte å regne!! http://%7BSMILIES_PATH%7D/eusa_pray.gif

Etter ein dags feilsøking fant eg heldivis feilen. brudd i ein 60amp sikring som var gjemt vekk attmed batteriet.

Forrige eier har byttet til V8 grill og panser og M5 fanger :applause:
og fjernet det meste av seriøs rust. Kanaler på begge sider, og ein del av gulvet er byttet :)

Planen min er som følgende:

- Lakkere den. - Så godt som ferdig
- EU Godkjenne den - Så godt som ferdig :)
- Overhale motor, og bygge turbo - Holder på!!

Motor - Deler:

Topp:

- Planet
- PPF Z55 Turbo kam
- PPF vipper
- Nye vippearms akslinger
- ARP bolter
- Alle pakninger, tetninger og simmeringer nye
- Slipt ventiler



Bunn:

- Planet
- Cooperring Pakning
- Alle simmeringer og pakninger nye
- Nye M106 stempelringer
- M106 Stempel fra 745
- MV H-Profil råder
- Sachs 765 trykkplate
- 4 puck sinterlamell
- Neddreid enkeltmasse svinghjul. 8-8,5kg.
- Nye Rådelager
- Nye Veivlager

Rundt motoren:

- Flyttet gasspjeld. M50 spjeld og TPS.
- KdFi PnP datasprut
- Innovate Lc-1 Bredbåndslamda
- Hjemmelaga eksosmanifold i carbonstål
- Intercooler 450x300x76
- T3/T4 Turbo

Resten av bilen - Deler:

- ProSport målere - Oljetrykk, Oljetemp, Vanntemp, Bensintrykk, Turbotrykk.
- 255l TrePerformance bensinpumpe
- Powerflex foringer framme og bak
- K-Sport Coilovers
- Hjemmelaga 3" eksos med 2 potter.
- M5 Frontfanger
- M5 Sideskjørt
- M5 Bakfanger
- M5 Elektrisk Skinninteriør
- Sveisa diff
- 9"*18" Felger
- Nylakka - Carbonsvart
- Powerflex - Store foringene i bakstilling
- Powerflex - Bære og caster arm i framstilling
- Nye originale skiver og klosser på heile bilen.
- Ny håndbrekk + wire

Turboen eg skal bruke er alt for liten, men det er det eg har, og kommer til å bruke denne i begynnelsen.
Ny turbo blir mest sannsynlig en Precision CEA 6266 eller 6766.

lt8ngoqtovepfr0m0sol.jpg

Skal prøve å vere flink med bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fet bil, jeg har også en e34 535 turbo. Vær obs på å sjekke om du har enkel eller dobbelmasse svinghjul når du skal bestille trykkplate, 535 kommer med beggedeler.

Hvordan ser man forkjellen?

enkeltmasse har 1 "skive" mens dobbelmasse har 2 "skiver", det vil si at dobbelmasse har 2 metallplater som sitter utenpå hverandre, med et lite mellomrom mellom hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Det blir bra og bare stå på. Har en 535 også :wink: hmm, jeg har aldri montert en turbo!

Då har du berre ein ting du må gjera då! :)

Har bestemt meg for lakk nå, må berre komma meg til bergen å kjøpe :)

Og det med svinghjul.. dobbeltmasse hørtes tungt ut i forhold til enkeltmasse.. Funker det ikkje å dreie ned heller dei då? :S

Får håpe eg har enkeltmasse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!
Det blir bra og bare stå på. Har en 535 også :wink: hmm, jeg har aldri montert en turbo!

Då har du berre ein ting du må gjera då! :)

Har bestemt meg for lakk nå, må berre komma meg til bergen å kjøpe :)

Og det med svinghjul.. dobbeltmasse hørtes tungt ut i forhold til enkeltmasse.. Funker det ikkje å dreie ned heller dei då? :S

Får håpe eg har enkeltmasse :)

Nei, det går nok ikke. Visst du ikke har enkelmasse er det bare til å skaffe det. Dobbelmasse er mye tyngre enn enkelmasse også. Når du skal feste intercooleren vil jeg anbefale deg å kappe i frontplaten og montere icen rett forran radiatoren, slik at den hviler på vangen som går på tvers forran. visst du også monterer icen med trykkrørene opp så får du meget korte trykkrør også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å skifta litt bremser, da dei som stod på bilen var boss..

Fekk jo med nye bremser da eg kjøpte bilen, så dette har kostet kun et par arbeidstimer :)

Har kun crappy mobil bilder, men er nå bedre enn ingenting.

Slik så dei ut...

ihxerxwlnrt9tdjo1j62.jpg

Ikkje så masse bremsebelegg her nei :wink:

zdbvwsud7x3777wngib8.jpg

x2eyvq64rda4oklw5t24.jpg

Sandblåse litt

1i8ti3pa1y1zjc88ys1s.jpg

Finito! Har også lakka senter på bremseskiva.

k8qdo0u7p52715kg5tih.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...