LiveFree Skrevet September 22, 2011 Share Skrevet September 22, 2011 Når jeg spiller musikk, etter en liten stund forsvinner bassen, sånn etter 10 min ca (dette kan variere dag til dag). Når jeg skrur spilleren av og på, skjer det akkurat det samme. Alt er koblet riktig, forsterkeren blir ikke varm, ingen løse ledninger, har hatt dette oppsettet snart et år uten problemer i bilen min, og 2 år i forrige bil. Bare nå i det sisten den har begynt å "skru" seg av! Kan det være at elementet mitt gått? Elementet føles hardere å "trykke" inn nå enn tidligere! Noen som har vært borti det samme? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rekorden Skrevet September 22, 2011 Share Skrevet September 22, 2011 Mulig du har dårlig jord på forsterkeren. Lyser det på forsterkeren når bassen er borte? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LiveFree Skrevet September 22, 2011 Forfatter Share Skrevet September 22, 2011 Mulig du har dårlig jord på forsterkeren.Lyser det på forsterkeren når bassen er borte? Forsterkeren lyser hele tiden, så må være noe mellom forsterker og elementet. Men jeg tror det er elementet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet September 22, 2011 Share Skrevet September 22, 2011 Elementet ditt er i orden hvis det spiller. Er nok jord som er problemet ditt. Det kan være i motorrom, eller ved forsterker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LiveFree Skrevet September 23, 2011 Forfatter Share Skrevet September 23, 2011 Elementet ditt er i orden hvis det spiller.Er nok jord som er problemet ditt. Det kan være i motorrom, eller ved forsterker. Rart at det er jord, for jeg har koblet forsterkeren direkte på batteriet, har batteriet baki. Men i går døde spilleren også, så tror (håper) det kan være problemet. Alt av strøm er som det skal, både inn på spilleren og inn i forsterkeren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet September 23, 2011 Share Skrevet September 23, 2011 Noen steder sier at en skal koble på batteriet, men forsøk med et annet jordingspunkt? Jeg har aldri brukt batteriet som jordingspunkt. Foretrekker å bruke en solid skrue på bart metall med en diger skive på feks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LiveFree Skrevet September 23, 2011 Forfatter Share Skrevet September 23, 2011 Noen steder sier at en skal koble på batteriet, men forsøk med et annet jordingspunkt?Jeg har aldri brukt batteriet som jordingspunkt. Foretrekker å bruke en solid skrue på bart metall med en diger skive på feks. Har ikke testet dette, men skal teste bassern på forsterkeren til en kompis etterpå i dag, da finner jeg ut litt mer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet September 23, 2011 Share Skrevet September 23, 2011 Tykke kabler har du? Hvordan står det til med kabler i motorrom? Det er misforstått at det er batteri som lager strøm i bilen, det er dynamo som genererer strøm. Hvis dynamo er dårlig/sliten, eller har dårlig kontakt med batteri(er) så blir det dårlig med strøm(underforstått; også jord). Tykke kabler i motorrom er viktig. Batteriet bak, har du jordet det godt i karosseri? Et godt sted å jorde vil si et sted der det er tykt metall. Husk at mange karosseri er limt, og lim leder dårlig. Lakk leder også dårlig med strøm, du har pusset godt på jordingspunkt? Er fint om du har jordet batteriet skikkelig, og brukt jord fra batteri til forsterker. Da går kun ladestrøm i karosseri. Jord gjerne også spiller på samme sted som forsterker. Da ungår du forskjellig spenningspotensiale, da spiller og forsterker er "koblet sammen" via signalkabel. Mange opplever brente jordingsbaner når de ikke har god nok jord på spiller/forsterker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LiveFree Skrevet September 23, 2011 Forfatter Share Skrevet September 23, 2011 Tykke kabler har du?Hvordan står det til med kabler i motorrom? Det er misforstått at det er batteri som lager strøm i bilen, det er dynamo som genererer strøm. Hvis dynamo er dårlig/sliten, eller har dårlig kontakt med batteri(er) så blir det dårlig med strøm(underforstått; også jord). Tykke kabler i motorrom er viktig. Batteriet bak, har du jordet det godt i karosseri? Et godt sted å jorde vil si et sted der det er tykt metall. Husk at mange karosseri er limt, og lim leder dårlig. Lakk leder også dårlig med strøm, du har pusset godt på jordingspunkt? Er fint om du har jordet batteriet skikkelig, og brukt jord fra batteri til forsterker. Da går kun ladestrøm i karosseri. Jord gjerne også spiller på samme sted som forsterker. Da ungår du forskjellig spenningspotensiale, da spiller og forsterker er "koblet sammen" via signalkabel. Mange opplever brente jordingsbaner når de ikke har god nok jord på spiller/forsterker. Jeg har batteri festet baki originalt, så jording til batteri er ikke noe problem. Jeg har ganske tykke kabler, 15mm2. Dynamoen skal heller ikke være noe problem på en bil som er 4 år gammel. Jeg testet nettopp bassen i bilen til en kompis, og den fungerte helt fint. Da er det nok spillern min det er noe galt med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet September 23, 2011 Share Skrevet September 23, 2011 15mm2 er ikke tykke kabler Til sammenligning: har 50mm2 i min bil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LiveFree Skrevet September 26, 2011 Forfatter Share Skrevet September 26, 2011 15mm2 er ikke tykke kabler Til sammenligning: har 50mm2 i min bil Hvor jeg fikk 15mm2 fra aner jeg ikke, er jo selvfølgelig 50mm2 jeg har å. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet September 27, 2011 Share Skrevet September 27, 2011 Hvis du har aftermarket-headunit så prøv å jorde spiller på samme punkt som forsterker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå