Gå til innhold

Må man borre blokka ved innsetting av smidde stempler?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Lurer på om det er nødvendig og borre opp blokka når jeg skal ha inn smidde stempler?`

Blokka har org borring, men er helt fin innvendig.

Så kan jeg ta bestille stempler etter org borringa?

Hørt litt diverse så greit at jeg forhører meg litt :)

Mvh Espen

Skrevet

Når du først bytter stempler så kan du like godt overborre 0,5.. 9 av 10 stempel leverandører anbefaler dette, dette er for å få mest ut av de nye stemplene og at ringene skal sette seg på nytt og ikke i de gamle slitte spora.

Skrevet

Fordi at hvis man måler sylindrene i en gammel motor med et mikrometer, så vil man stort sett finne ut at sylindren ikke er fullstendig sylindriske. DERFOR bruker de fleste å borre opp et lite kutt. Å bygge smidd bunndel uten å ta den lille kostnaden med å borre sylindrene virker bare dumt.

Skrevet
Fordi at hvis man måler sylindrene i en gammel motor med et mikrometer, så vil man stort sett finne ut at sylindren ikke er fullstendig sylindriske. DERFOR bruker de fleste å borre opp et lite kutt. Å bygge smidd bunndel uten å ta den lille kostnaden med å borre sylindrene virker bare dumt.

what he said Erik :P ble fortalt det av OSS når jeg spurte de også se.

Skrevet
Fordi at hvis man måler sylindrene i en gammel motor med et mikrometer, så vil man stort sett finne ut at sylindren ikke er fullstendig sylindriske. DERFOR bruker de fleste å borre opp et lite kutt. Å bygge smidd bunndel uten å ta den lille kostnaden med å borre sylindrene virker bare dumt.

og om du måler sylinderen finner du ut at den ikke er helt sylindrisk.

selvfølgelig er det anbefalt, men man MÅ ikke.

Skrevet

personlig ser jeg ikke grunn til og borre opp vist den er fin og ikke har riper og honinga fremdeles ser fin ut.. Jeg stoler på att bmw var nøyaktige nok.=) Og skal man borre opp for og unngå urundhet må man stressborre.

Skrevet

Bmw var nok nøyaktige som faen de, da de lagde motorene i bilene våre;)

Men etter 20 år og jorda rundt noen ganger, så sier det seg selv at ting blir slitt, og som kjent og nevnt tidligere, så blir sylindre ovale etter tid, særlig om motor er kjørt hardt når den er kald. Så godt mulig du ikke ser poenget, men for min del blir det litt som å skifte olje men ikke filter.. Bmw var jo helt sikkert nøyaktige når de lagde det:)

Skrevet
Bmw var nok nøyaktige som faen de, da de lagde motorene i bilene våre;)

Men etter 20 år og jorda rundt noen ganger, så sier det seg selv at ting blir slitt, og som kjent og nevnt tidligere, så blir sylindre ovale etter tid, særlig om motor er kjørt hardt når den er kald. Så godt mulig du ikke ser poenget, men for min del blir det litt som å skifte olje men ikke filter.. Bmw var jo helt sikkert nøyaktige når de lagde det:)

Jeg skrev att vist man IKKE SER slitasje er det ikke vits. sylinderveggene er tynne nok som di er i mange tilfeller. Vist man har en motor som har gått jorda rundt 700098 ganger så bør man borre ja. tror du skjønner hva jeg mener og.

Skrevet

I og du e nok enig Jørgen..! :) en s54 som du he som ikkje he gått fleire hundre tusen, og som he tynne sylindervegga i utganspunktet, den bør helst greie seg med ei honing. Men en gammel m20 som fint tåler boring BØR i mine øyer bores når smidde stempel ska inn. :)

Skrevet
I og du e nok enig Jørgen..! :) en s54 som du he som ikkje he gått fleire hundre tusen, og som he tynne sylindervegga i utganspunktet, den bør helst greie seg med ei honing. Men en gammel m20 som fint tåler boring BØR i mine øyer bores når smidde stempel ska inn. :)

Helt enig :D Det var det som var poenget ja :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...