Gå til innhold

Min dag hos ESS med film fra dyno


Nautiluz
 Share

Anbefalte innlegg

Lager en tråd om min dag hos ESS. Noen dager før montering var jeg å hentet innsuget. Hadde lyst til å finne på noe annet enn vanlig sort pulverlakkering. Så det ble noen dager med hektisk “karbonering” rakk ikke å bli helt ferdig, men kunne jo ikke utsette monteringen heller det er jo snart vinter og bilen blir parkert i garasjen. Så da tar jeg av innsuget og gjør det ferdig i løpet av vinteren.

Tidlig opp torsdag morgen, begynte demontering av bilen kl 08. Frontfanger måtte av før bilen ble testet på dyno siden det var dårlig med muligheter til å spenne den fast i front.

72ct526vrcqjz7r5fkpp.jpg

Første dyno resulterte i 346kh på hjula. Noe som var ganske så vanlig. Etter dette var det bare å demontere 480stk plastdeksler i motorrom og innsug. Utrolig nok så er det en “enkel” motor under dem også. Her har pressa også kommet på plass :D

wg3a61f9n35vj7xfq4m8.jpg

Her var det litt dødtid så jeg tok meg friheten til å sette på ett par fortjente ESS klistremerker jeg har fått laget. Som sikkert flere legger merke til er det kombinert ///M og ESS som jeg syntes så veldig bra ut for å skryte litt.

blee8qrdliobagk364aa.jpg

Etter dette tok vel ivrigheten over litt og kamera ble glemt en stund. Men filmkamera ble rigget opp til dyno run! :D Eksosen som er i bruk her er RPI katless x-pipe og Akraprovic titanium bakere del.

http://youtu.be/f1ju2jrvtXk

----------------------------------

http://youtu.be/cdo4-quUyvA

ui5hiyofxxk87ky8xk0c.jpg

Så VT2-600 kittet havnet her på 615kh i motor :) Det er også greit å ta med i beregningen at “intercooleren” ikke er i bruk her, så dette er i absolutt “worst case” og det er ikke umulig at det ligger ekstra 5% hk der til dagligbruk!

Bilen min hadde gammel programvare som ble oppdatert, og noen av parameterne hadde blitt endret så når vi var ferdige kom motorlampen pga tankutlufting. Men det var en smal sak for Hans å programmere om!

Så hvordan bilen ble?? Jeg tror nesten ikke kjæringa hadde merket forskjellen om ho hadde kjørt den til jobb. Siden den oppfører seg akkurat samme måte som den gjorde før oppgraderingen. Eneste er at girkassen med ESS sitt program fungerer mye bedre. Ikke at den girer noe raskere, men den har en mere logisk tankegang. MEN grunnen til at madammen ikke hadde merket forskjell er fordi ho sjelden er over 2000rpm. Om en drar den noe lengre enn det så bør en følge med… DSCèn har til tider problemer med å følge med siden bakhjula kan komme ganske langt ut på siden før den rekker kutte motorkraften.

Beklager dårlig bilde her men ble tatt med mobil. Bedre bilde kommer..

98yxi9lr6ut98xgpgj7b.jpg

For dem som vil se litt mere av bilen ligger det en prosjekt tråd her.

viewtopic.php?f=11&t=142400

y2p8xc3q338u0svsneej.jpg

Jeg vil takke ESS og Hans for en suveren dag, og at dem orket ha meg der hele dagen :D Nå gidder jeg ikke skrive mere, må komme meg ut å kjøre litt har fortsatt noe dekk igjen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda dem kunne det, men jeg bestilte det fra England med hastepost for å rekke å få det inn sammen med kompressoren. Men rakk jo ikke få det uansett så. Skal montere det selv så drar jeg opp så kan Hans justere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...