Jongr Skrevet September 25, 2011 Share Skrevet September 25, 2011 Hei, I håp om å kunne trekke på folks suverene erfaring: jeg har en E46 316 som jeg av og til trekker henger med. Jeg har nå oppdaget at bremselysene ikke fungerer (alle andre lys virker fint). Hengerkontakt er byttet uten resultat, og etter en tur innom verksted for feilsøk ser det ut som det ikke går strøm ut fra styreenheten som dessverre hører til tilhengerelektronikken på denne. Forslaget er å bytte hele elsystemet for hengeren, men det koster 3500. Det er masse ting jeg heller vil bruke disse på enn dette, så jeg lurer på: [*:1j9s8a7s]jeg har hørt at det er forskjell på signalet til "vanlige" bremselys og det høye lyset. Er det sannsynlig at dette kan la seg løse med strøm fra det høye lyset + evt et rele?[*:1j9s8a7s] jeg er kort både på plass og evner, vet noen et sted på Romerike/Oslo som kan ta slikt, helst denne uken (gjerne kveldstid) Er åpen for alle forslag så lenge det koster under 3500, send meg gjerne PM. Vennlig hilsen Jon BMW 316 2003 E46 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rekorden Skrevet September 25, 2011 Share Skrevet September 25, 2011 Hovedproblemet med å kunne koble til henger på bil, er at en ikke kan hente strøm direkte fra ledningene til lyspærene på bilen, slik som i gamle dager. Siden alle pærene overvåkes vil det vil komme en feilkode i bilens system hvis en endrer lasten (kobler til flere lyspærer) på kursen. Jeg vet ikke hvor følsomt dette er, og om det vil oppdages av bilen hvis en kobler ett standard relè til lyskursen. Du skriver ikke noe om verkstedet du besøkte. Kan de BMW, og kan de dette systemet? Da jeg ikke stoler så mye på verkstedene, ville jeg gjort noen undersøkelser selv. Jeg ville begynt med å sjekke at det kommer signal inn på elektronikken som styrer lyset til hengeren. At den ikke gir ut signal til hengerens bremselys er en ting, først bør en vite at signalet virkelig kommer inn til enheten. Hvis du ser på vedlagt skjema så er det 5 ledninger inn til enheten fra lyktene på bilen. Ledningen som gir signal fra bremselyset er hentet fra høyre baklykt og har farge sort/blå (hvis jeg har lest tegningene riktig). Sjekk om denne reagerer på bremselyset (få noen til å bremse mens du måler spenningen). Du kan også prøve å lytte til elektronikkmodulen mens en sitter og bremser, og høre etter om du hører en svak klikking. Jeg er ikke sikker, men tror det er relèer i denne som en kan høre slår inn og ut. Du kan også sende meg din epostadresse (på PM), så kan jeg sende deg installasjonsmanualen til tilhengerfeste med kabler. Mulig du da kan finne ut om det bare er en dårlig kontakt eller om det virkelig er modulen som feiler. Modulen får du til under 2500,- på GS, men da får du også med alt av ledninger. Hvis du spør der kan de sikkert skaffe kun modulen og til en lavere pris. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rekorden Skrevet September 26, 2011 Share Skrevet September 26, 2011 Liten oppdatering: Jeg fant ut at du kan kjøpe KUN modulen også på GS, til 1924kr. Ellers får en hele ledningsnettet + modulen for litt under 1900kr hos Koed. Håper du finner ut av det. Hvis du kjøper en ny enhet, så er jeg interessert i ledningsnettet, så kanskje vi kan ordne oss en deal? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå