Gå til innhold

Lufte litt frustrasjon


Smurfen
 Share

Anbefalte innlegg

Var hos Statens Vegvesen (Drammen) idag for å godkjenne senksett og felg. har gruet meg i et år nå med å gjøre det, etter alle "horror" story'ene jeg har lest :P

og jeg ble ikke skuffet!

hadde vært på hjulstillingskontroll uka før, funnet fram tuv papirer for senkesett og felgene, bilen var ren å pen klar til å vises ;)

kjørte inni "bua" dems, også skjekka han først lys vinkelene og at felgene ikke stakk utafor osv, som han ikke sa noe på.. så regner med det var greit... så ga jeg han Tuv papirene da han spurte om det, blei ikke veldig hyggelig mottatt når jeg prøvde og gi han 4-hjulskontroll papirene i samma slengen, da glefsan mot meg og var fast bestemt på og bare ta imot tuv papirene der og da.... greit nok #-o

da forsvant han i ~10-15min..... etter det så kjørte jeg oppå bukkene lengere frem, han skjekka at ingenting på bilen kom borti den jekk saken på bukken (regner med detta var den 10cm minimum skjekken? hvertfall 2-3 cm og gå på da) ... løfta opp bilen og skjekka nrene på fjærene, høyden osv.. alt stemte så langt.

ikke klarte han og dy seg eller med å kommentere et klistremerket jeg hadde på felgen... :lol:

deretter så han på 4hjuls kontroll papira og kommenterte at på hjulvinklene bak var det ikke målt og justert noen ting, noe som jeg mener, og sa at ikke det var grunn for for siden det ikke går an å justere noe bak uansett, og med at det ikke er noen uvanlig slitasje eller ting ser rart ut der.

foran var alt ok på papirene.

mens han hintet til at jeg ikke hadde fått målt hjulstillinga bak med vilje fordi det var for mye feil? (lol?)

derretter kjørte jeg bilen ut og ventet i ca ~20 min..

kjørte hjem med 2 mangellapper :? hvor jeg måtte fjerne et klistremerket jeg har i frontruta, (greit nok... er ikke i veien for synet eller noe som helst, men man skal vel ikke ha noe der...) og at jeg måtte ta ny 4-hjulskontroll med målinger på bakhjula også.. som medfører nye 1500kr tapt for ny 4-hjulskontroll selvom det ikke kommer til å gjøre en eneste ting bedre.

kjørte så til lokal verkstedet som jeg hadde utført "2"-hjullskontrollen hos, og spørte hvorfor det ikke var noen målinger på bakhjula osv (hadde ikke tenkt noe særlig over at de ikke sto på papirene før dette). Han sa de vanligvis ikke målte bak siden det ikke går an å justere noe der og at det vanligvis koster mer å måle de bak også... (wtf? trodde jeg betalte 1500kr for å måle og justere "4" hjul jeg.. er dette vanlig? #-o ) Både jeg og han var hvertfall enige i at det er en bagatell og tullete og måtte ha måla på bakhjula for å godkjenne senkesettet. Trakk fram at jeg ikke ville betale full pris på en ny 4-hjulskontroll hvertfall... fikk ikke akuratt noe direkte svar tilbake... skal hvertfall tilbake på mandag å høre....

etter min mening ser jo ikke bilen direkte farlig ut å kjøre med på veien? trodde det var dette man ville skjekke når man skulle godkjenne senkesett og andre modifikasjoner på bilene for å sikre at det er ordentlig gjort, ikke for å trekke fram sånn flisespikkeri... #-o

Jeg prøvde hvertfall å være så hyggelig og "dannet" under hele hendelsen og sa tilogmed "tusen takk" til kontrolløren når jeg dro derfra :applause:

bilen med det som skulle godkjennes:

P9276195-800x600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er fullt klar over det... er bare veldig irritabelt for min del.. >.< og han var ikke mye hyggelig.

lurer egentlig bare på om det er vanlig at man ikke måler hjulstillinga på bakhjula når man får in en bil til hjulkontroll uten at kunden har spesifisert det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de kun måler foran, er jo helt tullball...

For det første så skal de måle alle 4 hjul, enkelt og greit. Ingen diskusjon. Det fordi at du skal ha dokumentasjon på hva de faktiske hjulvinkler er, OG det skal jo måles setback og thrustline (er det ikke dét det heter? Er endel år siden sist jeg tok en 4-hjulsmåling nå). Det gjorde iallefall jeg hver gang for at kunden skulle få best info og mest igjen for pengene sine.

SVV skal ha en 4-hjulskontroll som de skal forholde seg til. Om du ikke har korrekte verdier bak, og det ikke går ann å justere - ikke SVVs problem., men ditt. Han kan jo ikke godkjenne noe som ikke stemmer, bare for at verdiene "ikke kan justeres" ihht eier. Alt kan justeres, koster bare penger. Og hvis et senkesett gir feil verdier, så kan han heller ikke godkjenne det...

Men klart, det er jo lov å smile og være hyggelig - selv om en er ansatt i SVV...

Og du bør definitivt IKKE betale for en ny kontroll hos verkstedet ditt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke helt hva du mener? fino? ser på kvittering fra verkstedet; står faktisk forstillingskontroll der... betalte 1562 kr... ekke det litt mye bare for å skjekke forstillinga? ville det ikke vanligvis hvert samme pris for alle 4-hjull eller? skjønner ikke helt hva som er vanlig her...

edit: takk for innspill, pedi... det er akkuratt sånn jeg også så saken... men nå sto det faktisk bare forstillingskontroll på kvitteringa... selvom det høres helt teit ut og rein latskap å ikke ta med alt, imo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papirer er alfa omega for SVV. Jeg fikk ikke mitt godkjent fordi papirene ikke inneholdt maks og min vinklene som fabrikanten godkjenner. De pirket også på eksosanlegget av typen Simons fordi det var "uorginalt".

Fikset nye papirer på 4hjulskontrollen (Fyren på verkstedet tok 2 målinger, en som fikk riktige mål på papirene, og en som fikk riktige mål for kjøring) og fikk verkstedet til å ta en støy/avgassmåling og skrive ut at alt var innenfor godkjente mål. Senkesettet var nå ok, men de godtok ikke støymålingen på eksosen fordi det var fortsatt "uorginalt" og man måtte da ned til stavanger og ta støymåling til mange mange tusen.

Hadde fått printet ut et ark fra produsenten av Simons som sa at "Simons 036-H4", som settet med potte/mellomrør heter, skulle være innenfor EU direktiver ditt og datt og at det ikke endret på noe. Hadde ikke håp om at det skulle være nok da det ikke var like "offisielt" som TüV er, men de skulle se på det. 3 mann tok seg enda en tur under bilen for å leite etter nummer på potten som skulle koble potten til papiret, etter 10 min med leiting kom de fram til at potten ikke var merket med noe og satt bilen tilbake på bakken. Mens de sto å diskuterte stakk jeg hodet under for å sjekke, og hva ser jeg stemplet inn 2 steder på potten midt under? Jo! Artikkel nummer! Da vart de litt lang i masken :lol: Problemet var at det sto 036-85 på potten, og ikke 036-H4 som det sto på arket. Tilbake til diskusjon... Gikk inn på nettet på telefonen for å se i Simons katalog, og der sto det at settet 036-H4 inneholdt 036-74, som er mellomrøret, og 036-85, som er potten. DA var det ok!! De dret i alle målingene jeg hadde fått, for så lenge tallene på papirene stemmer så er alt greit..

Vanskelig skal det være! Skulle ønske de kunne bruke litt skjønn noen ganger dog, men de må vel passe sin egen rygg. Dette var på Bergen trafikkstasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis ulik praksis rundt om fra ulike trafikkstasjoner. Virker som om du har vært max uheldig med kontrollør. Greit nok at ting skal være i orden, men da jeg tok 4-hjuls kontroll på bil som skulle 1.gangs registreres i Norge, og tok med utskriften til SVV, visste jeg at flere vinkler (også bak) var utenfor grenseverdiene. Allikevel ble senkesettet godkjent uten noe mer om og men...

Noe spesielt at TÜV-komponenter ikke godkjennes uten videre; det er kommet nye regler her nå som i praksis sier at alt som er godkjent av TÜV bør (=skal) godkjennes i Norge. Det ligger link et annet sted på forumet.

Mitt tips: Skaff deg 4-hjuls utskrift fra der du tok forstillingskontroll (ikke betal ekstra om du har betalt for dette før) og ta den med til en trafikkstasjon hvor kontrollørene er "entusiaster"; folk som forstår seg på biler. Sikkert noen stasjoner i nærheten av der du bor med gode kontrollører.

Trist at dagsform og maktmennesker avgjør godkjenninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her nede koster det rundt 1000-1500 for ne 4 hjulskontroll... ingen jeg har snakket med utfører kun framhjul... du kan si, bare ta de foran, men avslag i pris blir det ikke :-P men litt surt det der ja! har hatt inne to biler selv, og de er skeptiske til alt bak... men ingenting kan jo gjøres der uansett... bortsett fra å flytte litt på svingarmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk alt godkjent idag.

fikk gjort ny 4-hjulskontroll hos samme verksted på mandagen, ble med at jeg betalte 500kr.

var på vegvesenet tirsdagen, men da kunne ingen hjelpe meg pga. "Sykdom" :?

Sto derimot utafor døra dems kl 0900 idag tidlig, men fortsatt ingen som kunne hjelpe meg pga. sykdom... Hun som snakket med meg dagen før derimot satt ved siden av, og så at det var meg, så hun henvendte meg til vegvesenet billingstad og ringte dem for meg for å skjekke om de hadde tid og mulighet til å gjøre noe med saken...

Dro så til vegvesenet billingstad hvor jeg fikk endelig snakket med en fra teknisk og han gikk over de nye kontrollpapirene (brukte sikkert 15-20 min på det og så ikke ut som han skjønte en drit av det.. lol) Hele It systemet til vegvesenet var nede idag så han fikk ikke skjekket hva han andre kontrolløren hadde skrevet in på bilen min, så han skrev ned nret mitt om det skulle bli noe problem...

men alt i alt skal det være godkjent etter litt strev og svin... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...