Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lettere ventilmekanisme gir mindre motstand/friksjon for motoren å jobbe med. Da løper den lettere og får flere hestekrefter. Tåler også mer turtall da det er mindre masse i bevegelse.

Skrevet

joda skjønner det,men siden løfterne ligger under kammene vil jo vekten presse nedover hvor de uansett skal (presset av kammene).Men det ER bedre det er det ingen tvil om,bare lurte på eksakt hvorfor. Har forøvrig selv en M50 motor med M52 løftere og løfterhus/rigg. Monterete dette selv for noen år siden i mangel på M50 løftere. Var ikke klar over da at det skulle være en fordel. Holder på men et annet motorbygg nå,og der vurdere jeg også å bruke M52 løftere.

Skrevet

M52 løfterene er lettere fordi de er 33mm i diameter mot M50 som har 35 mm, så hvis du skal bytte til M52 løftere så må du bytte kamhuset i tillegg, har du en 1995mod M50 motor så har denne samme løfterene som M52.

Grunnen til at M52 tikker mer enn M50 har vel noe med diameteren å gjøre, dette gir også svakere oljefilm mot kamhuset.

Fordelen blir vel at motoren går litt lettere rundt siden det er lavere vekt på bevegelige deler, samt at M52 har mindre overflate mellom løfter og kamhus som ytterligere senker friksjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...