Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nei, er ikke slik at den fungerer eller ikke. (eller på en måte stemmer det)

Den kan f eks gi signaler feil ang mengde luft begge veier, altså for lite eller for mye i forhold til hva som faktisk passerer.

Tror det er viktig å skille mellom luftmengdemåler og luftmasse måler her.

Tror vi alle i tråden er enige i at trådstarter har massemåler med den tynne tråden inni.

Bmws luftmassemålere er MAF sensorer, hvor den lille tråden inni blir varmet opp vha strøm, og har en viss resistans ved en viss temperatur.

Når du starter motoren og lufta strømmer forbi vil dette kjøle tråden, og samtidig forandre resistansen og utgangssignalet til ECU.

Når den har stått sånn i 10-15år og varmet seg opp og ned og blitt gradvis tilsmusset (noen mer enn andre avhenging av filter osv) vil du etterhvert få et avvik.

Selve elektronikken i måleren vil også slites ut i det lange løp, noe som gjør avviket enda større.

En rens vil såklart hjelpe om det er skitt på måleren, men det vil ikke forandre slitasjen over tid.

Det står i Bentley manualen min for BMW E34, at for å sjekke om LMM er i orden kan en starte motoren og skru av tenningen igjen, og da skal tråden i LMM gløde svakt noen sekunder for å "brenne seg rein".

Skrevet

Helt riktig at den skal gløde noen sek etter at tenning er av igjen. Har selv satt meg godt inn i dette for noen år siden da jeg fikk effektproblemer etter montering av K&N.

Viste seg at filteret var for "oljefuktig" Det var nytt da jeg monterte det, noe som resulterte i oljefilm på tråden.

Det er mange som har opplevd dette, og skjer det er det lite å gjøre med det da oljen brenner seg fast.

Jeg har de siste årene renset MAF på mange biler med bremserens. Det fungerer fint.

Skrevet

det stemmer jeg har måler med den tynne tråden inni ja.. jeg har ikke mye greie på de forskjellige. jeg bruker vanlig luftfilter..

fra biltema da.. er disse no drit...? syntes det ''krølla seg'' litt fort.. men er jo billig..

Skrevet
Hvordan oppførte bilen seg når du fikk trøbbel pga konfilter?

Bilen gikk normalt+ første dagen, gikk gradvis dårligere dagene etter det. Byttet tilbake til org filter etter noen dager, og la massemåleren i bremserens bad over natten. Den kom seg, men ble ikke bra igjen så jeg kjøpte ny.. Har EU4, og den måleren var billigere enn de før EU4.

Tror nok det hører til sjeldenhetene å oppleve dette, men det skjer..

Skrevet

Begynte den å lugge da eller?

Jeg har forresten ikke noen tynne tråder i min lmm. Ser mest ut som ei plate med kretser som henger inni der.

Skrevet
Begynte den å lugge da eller?

Jeg har forresten ikke noen tynne tråder i min lmm. Ser mest ut som ei plate med kretser som henger inni der.

Er en motstand på den som varmes opp. Disse blir ikke ødelagte av olje, men måler jo selvfølgelig feil hvis det er drit på den. Og disse går ikke så fort i stykker

Skrevet

Var det jeg tenkte ja. Den så ikke veldig sårbar ut i motsetning til motsetning til de med tynne tråder.

Min ble ihvertfall veldig fin på tomgangen etter en runde med electroclean, dog var det bare et kvarter før bilen igjen begynte å lugge/dø på tomgang.

Skrevet

mener at man kan ødelegge dem hvis man renser en luftmasse måler, altså en sånn med tråder. Har hvertfall lest noe om det her inne før. Rensen skal in that case fjerne skitt og møkk fra disse trådene, slik at temperatur/motstanden i tråden igjen blir riktig i forhold til flowen av luft. Btw, funka det? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...