nilsbmw91 Skrevet Oktober 3, 2011 Share Skrevet Oktober 3, 2011 Hei, skal oppgradere stero til bmw e90 08. Tenkte i førsteomgang kjøpe en forsterker 1x blaupunkt tha 555 pnp som e en 5kanal forsterker. så tenkte e å kjøpe earthquake sws 8 2stk. Men så kommer spørsmålet. Om e kjøpe dette, kan e koble front og bak på forsterkeren og legge egne kabla til subbene å serie eller paralell koble desse til siste kanalen på forsterkeren. Vil den klare å takle det? Har orgianalt basic anlegg, proffesional 6høytalere. Eventuelt forslag til bytting av front og noen som vet hvor man finne deksel på stolpene til å sette inn diskant? Takk for tips og svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet Oktober 4, 2011 Share Skrevet Oktober 4, 2011 Det er kanskje bedre å kjøpe en tha-475 så du kan koble på ei monoblokk og drive subbene? Det er ikke så fryktelig mye fres i sub utgangen på tha-555: THA Plug-n-Play Series 5-Channel Class D Car Amplifier RMS Power Rating: 4 ohms: 55 watts x 4 chan. + 200 watts x 1 chan. 2 ohms: 65 watts x 4 chan. + 250 watts x 1 chan. Bridged, 4 ohms: 150 watts x 2 chan. + 200 watts x 1 channel Max power output: 110 watts x 4 chan. + 400 watts x 1 chan. Wired remote bass level control included LED power indicators Tuned Bass EQ (0-12 dB bass boost) 5/4/3 channel operation Speaker-level inputs Preamp RCA outputs Direct AUX input for secondary sources like MP3 players or DVD players. Especially significant if you do not have AUX input on your in-dash receiver. Variable high-pass filter (50-250 Hz, 24 dB/octave) Variable low-pass filter (10-250 Hz, 12 dB/octave) Frequency response: 10-30000 Hz Efficiency: 95 dB Dimensions: 14"L x 6-1/4"W x 1-1/2"H Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nilsbmw91 Skrevet Oktober 4, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2011 Har allerede bestilt tha 555 pnp. Så tenkte ikke å legge så mye penga i det. Skal ha en lett oppgradering. Men ka e det beste løsninga ang subbene å lyd i bilen? beste måten å koble det på for å få mest mulig effekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet Oktober 5, 2011 Share Skrevet Oktober 5, 2011 Jeg leter litt etter å finne en rett subb til forsterkeren selv. Dersom du ikke har oppgradert originalhøytalerne, tror jeg det er like greit å bare kjøre forsterkeren på standard tilkobling ( altså at du bruker all effekt på 4 kanaler ). du kan brokoble de 4 kanalene og bruke effekten på 2, men effekten til subwoofer er lik, om jeg har lest spesifikasjonene korrekt. I min E39, ble styrken på lyden høyere og det skraper ikke om jeg skrur litt opp nå med forsterkeren, men lydkvaliteten ble ikke bedre, om du forstår. Lydbildet er fortsatt prega av litt for mye "papp og papir" og lite fres. Jeg håper at med en 10" subb i bagasjerommet og litt justering på forsterkeren kan føre til forbedring nok. Jeg har ikke lyst eller budsjett til å begynne å bytte ut høyttalere i denne omgang. Jeg skal ikke ha større enn en 8" eller 10" pga plassen i bagasjerommet og formen på kassa jeg skal bygge Her er litt info om hvordan finne rett subb til forsterkeren en har: http://www.crutchfield.com/learn/learni ... guide.html Så da vil feks en subb med RMS på ca 200 og maks 4-500 være passende tror jeg Feks: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736 Eller kanskje Audio-System HX-08SQ-G subwoofer i lukket kasse fra Dynabel er en mulighet: http://www.mamut.net/dynabel/subdet850.htm og også kanskje Audio-System RADION 10PLUS subwoofer fra samme butikk. Mye å velge i ser det ut til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nilsbmw91 Skrevet Oktober 5, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 5, 2011 Det fungerer ja, Tenkte å kjøpe earthquake sws 8 subbene, det vil gjør en god del med bassen uansett om den forsterkeren kjøre 125rms på hver. Når subbene er 150rms. Det vil gjør stor forskjell tenke no ej. Har bytta ut bakhøytalerne til pioneer 13cm i nyeste klasse. 150watt els. Men frontsette må også byttes ut om man skal ha sikkelig lydkvalitet. Men det kosta litt om man vil ikke endre på noe. Vil etterhvert kjøpe me nye deksler til Astolpene slik jeg får satt i diskanta siden jeg ikke har det i bilen. Det også gjør stor forskjell. Først blir det montering av forsterkeren. Så begynne jeg der etter tenke e. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
super_sala Skrevet Oktober 18, 2011 Share Skrevet Oktober 18, 2011 Eventuelt forslag til bytting av front og noen som vet hvor man finne deksel på stolpene til å sette inn diskant? Deksel til A-stolpene får du kjøpt hos Bavaria. Husk også på å kjøpe skumtetningen som skal være inni for å dempe resonanser. Deksler og tetning kommer rett i underkant av tusen kroner, så det er litt dyrt :/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå