Gå til innhold

noen spørsmål e46


RockfordF
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

har i lengere tid spekulert på å kjøpe meg en e46 2.0d, er det verdt pengene å legge i dem 20-40.000kr ekstra for å få facelifte og de 150hk i stedet for 136? Og er det felles for gammel og "ny" at turboene raser på ca 200.000km? har lest litt om att dem pleier å gjøre det. Så det er egentlig et must å finne en som har fått ny turbo da eller?

jeg kjører 6mil hver dag til og fra jobb å ønsker å kjøre noe som er ganske økonomisk,

hvordan er 323,328 kontra 320d i drivstoff forbruk?

er det noen andre hemmeligheter jeg bør vite angående kjøp av en slik bil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selv lagt i litt ekstra for å få den nye motoren samt facelift da det er en nyere konstruksjon. Det ble utbedret diverse ting på E46 hvert år, så derfor vil det å kjøpe nyest mulig bil være det beste så lenge lommeboka tillater dette.

Jeg har selv en 320d 2003 med 157.000 km på telleren som jeg ikke har vært plaget med. Jeg har skiftet slitedeler som; dempere foran og bak, bremseskiver + klosser foran og bak, olje, luftfilter, pollenfilter, veivhusventilasjonsfilter, bærearmer foran, og noen foringer. Men nå er bilen klar for nye 150.000 km.

Jeg har også vært noe skeptisk på turboen siden jeg har den turboen som er fortalt å være så svak. Av den grunn har jeg sørget for at veivhusventilasjonsfilteret er av den nyeste typen "vortex" og ikke dopapirrull som vil tettes med tiden som igjen fører til oljegjennomslag gjennom tetteringene i turboen og videre turbohavari. Jeg har også sjekket turboen for slakk, og der er det ikke noe unormalt slakk.

Det at turboen ryker er gjerne et sammensatt problem med at veivhusventilasjonsfilter ikke er byttet, for lange oljeskift samt at folk ikke lar turbo varme seg tilstrekkelig opp før inspirert kjøring samt at folk ikke lar turboen kjøle seg ned etter inspirert kjøring. Selv bytter jeg olje en gang mellom hvert oljeskift som "forlanges" av kjørecomputeren. Dvs ca hver 15.000 km.

Ut over dette burde du sjekke for rust i falsene på alle fire dører, panser og bagasjelokk da dette er et velkjent problem på E46. Du får heller ikke noe tilbake på garanti da BMW kun har 6 års garanti til tross for at de vet at dette er et stort problem. Stor stryk til BMW som ikke har utvidet goodwill der andre merker med samme problem fortsatt reparerer biler helt ned til 1998 mod (Ford, Mazda).

Sjekk derfor ut om dette er noe som har vært utbedret tidligere. Du trenger heller ikke å se noe rust, men rustangrepet kan ha kommet langt selv om du ikke ser noe (noe jeg selv har erfart med min bil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kluss med grunnmodul, det er ett par releer på grunnmodulen som er kjent for å gi opp etterhvert, dette viser seg i form av sentrallås som krangler enten ved kaldt eller varmt vær. På mammas 2002 e46 320d touring fikk vi fint låst bilen på ett klikk, men å låse opp krevde gjerne en del klikk / kombinasjoner av klikk på nøkkelen..

Finnes billig fix fra en amerikaner. Istedefor å bestille ny grunnmodul a 4k(?) + koding bestiller du bare nevnte releer, hvis du er dreven(!!!) på lodding eller kjenner noen som er det, så havner det på rundt 250kr inkl frakt fra USA.

Er visst også en microbryter (såvidt jeg har forstått) på bakruta som kan begynne å krangle, da vil glasset på bakluka begynne å poppe opp av seg selv (da kan du høre låsen klikke i ett sett).

Nå er jeg ikke sikker på om det er en gjenganger, men den lokale bmw-mannen her var rask med svar da jeg nevnte for han at mammas 320d gikk batteritom over natta. Det var viftemotstanden, symptomer der kan være f.eks. at du hører kupevifta gå ujevnt.

Rusten som BMW 2002 Fredrik snakker om er også noe og se etter, se også på samme falser under panser, og rust rundt vinduet i bakluka.

Edit: Fantastisk bil å kjøre! Veldig ålreit på forbruk! Veldig fornøyd med bilen, selv om vi har fått pusle litt med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selv lagt i litt ekstra for å få den nye motoren samt facelift da det er en nyere konstruksjon. Det ble utbedret diverse ting på E46 hvert år, så derfor vil det å kjøpe nyest mulig bil være det beste så lenge lommeboka tillater dette.

Jeg har selv en 320d 2003 med 157.000 km på telleren som jeg ikke har vært plaget med. Jeg har skiftet slitedeler som; dempere foran og bak, bremseskiver + klosser foran og bak, olje, luftfilter, pollenfilter, veivhusventilasjonsfilter, bærearmer foran, og noen foringer. Men nå er bilen klar for nye 150.000 km.

Jeg har også vært noe skeptisk på turboen siden jeg har den turboen som er fortalt å være så svak. Av den grunn har jeg sørget for at veivhusventilasjonsfilteret er av den nyeste typen "vortex" og ikke dopapirrull som vil tettes med tiden som igjen fører til oljegjennomslag gjennom tetteringene i turboen og videre turbohavari. Jeg har også sjekket turboen for slakk, og der er det ikke noe unormalt slakk.

Det at turboen ryker er gjerne et sammensatt problem med at veivhusventilasjonsfilter ikke er byttet, for lange oljeskift samt at folk ikke lar turbo varme seg tilstrekkelig opp før inspirert kjøring samt at folk ikke lar turboen kjøle seg ned etter inspirert kjøring. Selv bytter jeg olje en gang mellom hvert oljeskift som "forlanges" av kjørecomputeren. Dvs ca hver 15.000 km.

Ut over dette burde du sjekke for rust i falsene på alle fire dører, panser og bagasjelokk da dette er et velkjent problem på E46. Du får heller ikke noe tilbake på garanti da BMW kun har 6 års garanti til tross for at de vet at dette er et stort problem. Stor stryk til BMW som ikke har utvidet goodwill der andre merker med samme problem fortsatt reparerer biler helt ned til 1998 mod (Ford, Mazda).

Sjekk derfor ut om dette er noe som har vært utbedret tidligere. Du trenger heller ikke å se noe rust, men rustangrepet kan ha kommet langt selv om du ikke ser noe (noe jeg selv har erfart med min bil).

takk for godt svar!:)

da blir det å se etter 2002mod eller nyere! :) Jeg skal huske de stedene jeg må se etter rust! Så blir det å være nøye med service og mere en det kan jeg egentlig ikke gjøre, så da får jeg bare ta det som det kommer :) slitedeler slites om det er E46 eller toyota corolla :mrgreen: så det er noe jeg regner med.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kluss med grunnmodul, det er ett par releer på grunnmodulen som er kjent for å gi opp etterhvert, dette viser seg i form av sentrallås som krangler enten ved kaldt eller varmt vær. På mammas 2002 e46 320d touring fikk vi fint låst bilen på ett klikk, men å låse opp krevde gjerne en del klikk / kombinasjoner av klikk på nøkkelen..

Finnes billig fix fra en amerikaner. Istedefor å bestille ny grunnmodul a 4k(?) + koding bestiller du bare nevnte releer, hvis du er dreven(!!!) på lodding eller kjenner noen som er det, så havner det på rundt 250kr inkl frakt fra USA.

Er visst også en microbryter (såvidt jeg har forstått) på bakruta som kan begynne å krangle, da vil glasset på bakluka begynne å poppe opp av seg selv (da kan du høre låsen klikke i ett sett).

Nå er jeg ikke sikker på om det er en gjenganger, men den lokale bmw-mannen her var rask med svar da jeg nevnte for han at mammas 320d gikk batteritom over natta. Det var viftemotstanden, symptomer der kan være f.eks. at du hører kupevifta gå ujevnt.

Rusten som BMW 2002 Fredrik snakker om er også noe og se etter, se også på samme falser under panser, og rust rundt vinduet i bakluka.

Edit: Fantastisk bil å kjøre! Veldig ålreit på forbruk! Veldig fornøyd med bilen, selv om vi har fått pusle litt med den.

jeg tenker det blir sedan, så det med bakruta blir sikkert ikke noe problem for meg da. Men i "nye" biler er det vel slik att det er mye elektronik, å da kan det vel bli mere kluss...bare en teori jeg har :mrgreen: Men jeg får prøve å trykke på alt mulig når jeg skal se på bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...