Gå til innhold

E36 Rister i ratte ved ned bremsing


Laffen_90
 Share

Anbefalte innlegg

Som emne sier, så rister bilen min nå djevelsk ved nedbremsing på fra XXX til ca 90 km/t, etter 90 så slutter det å vibrere. Har Hatt 4hjuls kontroll, byttet alt av bremsedeler(skiver, klosser, kaliptre, de var ganske slitene uansett) Men probleme er der fremdeles. Så kast i skivene er utelokket.

Det eneste jeg ikke har prøvd er vell å balansere hjulene, men så vidt jeg vet så ville jeg vell ha merket vibrering ved kjøring også?

Anyone has noen ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtdempere

Damn, når du nevner det, så sa mekanikern da æ va på kontroll etter at jeg kjøpte bilen at støtdemperne va bynt å bli sliten, så burde vurdere å bytte de, får se om d hjelper da! :D Takker ;D

har jo forsjåvidt byttet bake, så d gjenstår kunn du framme nu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casterstag foringer tror jeg. Når casterstag foringer er ødelagte så for du vibrasjoner ved nedbremsing. Og hvis de er veldig utslitte, og du må bytter de. Så må du igjen bytte til nye skiver og klosser foran. Fordi når du har bremset ned endel ganger, så for du ujevn bremse fordeling på skivene, som igjen gjør at du for kast i skivene. Så mitt råd er å bytte casterstag foringer og nye bremser foran. Kan også være støtdempere ja, men om de er gåene så vil du merke det ved hver fartsdump,dumper i veien eller krape svinger. Hopper og spretter bilen din ved sånt, så er de slitene.

Lykke til med videre feilsøking ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casterstag foringer tror jeg. Når casterstag foringer er ødelagte så for du vibrasjoner ved nedbremsing. Og hvis de er veldig utslitte, og du må bytter de. Så må du igjen bytte til nye skiver og klosser foran. Fordi når du har bremset ned endel ganger, så for du ujevn bremse fordeling på skivene, som igjen gjør at du for kast i skivene. Så mitt råd er å bytte casterstag foringer og nye bremser foran. Kan også være støtdempere ja, men om de er gåene så vil du merke det ved hver fartsdump,dumper i veien eller krape svinger. Hopper og spretter bilen din ved sånt, så er de slitene.

Lykke til med videre feilsøking ;)

Da er det vell bare å bestille inn nye casterstag foringer da^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart vurdering. :) Har veldi like symtomer selv, så kan godt gi deg tilbakemelding på montering å resultat om du vil? Ble bestilt av verksted mandag, så får de nok i begynnelsen av kommende uke..

Gjerne det! bare PM meg når du får tid! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FØRST vil jeg understreke at jeg IKKE husker hvor stor forskjell det er på E36 og E39, men dette er vertfall det jeg gjor med min E39!

Da var jeg ferdig.. Hadde en del problemer på veien, og ikke optimalt utstyr til jobben, så brukte tilsammen 9 timer! Dette kan nok delest på tre med nok kunnskap fra før, å rette verktøya.. Var en merkelig ting med foringene jeg fikk, så fikk bare på en av de blå hylstrene(du forstår når du får pakken), så derfor måtte jeg lage egne hylstre som jeg brukte ca 1,5 av timene på, for å slippe å måtte bytte igjen over vinteren.

Men litt om jobben:

Først, jekke opp bilen, ha av dekket, så begynner jobben med å ta av dekslene under bilen.. De du må ta vekk:

1. det store som dekker hele under motoren, dette er veldig enkelt( her trengest STJERNESKRUJERN)

2. fremste delen av framskjermen, dissa har ikke jeg for tiden, så kan ikke uttale meg om hvordan det er å ta de av.

3: dekslene med ventilasjon til bremsene, er veldig enkelt. Er tre skruer som er 8 mm størrelse på. En ganske langt framme mot fronten, en på midten å en bakerst. Alle er plasert høgt oppe på dekselet

4.dekselet som er rundt casterstagsforingen(husker ikke om disse var 8 eller 10mm)

5. skru ut bolten som går igjennom foringen(2 x 19mm) her når du kun til med fast/skiftenøkkel

6. bruk en hammer til å slå ned hele staget med

7. Her trenger du en foringspresse med et hylster på 41-42 mm.. Med denne presser du ut både foringen å alu hylsteret rundt foringen. (Dette brukte jeg ca 2 timer på hver, siden jeg har dårlig kompressor..)

8. så er det å lete fram den nye foringen, som er en annen utforming på.. Den er todelt, med 2 hylster på sidene, å ett rør igjennom. (dissa passa ikke helt med meg, så dobbelsjekk med GS før du bestiller, så slepper du 1,5 time ekstra arbeid)

9. få foringen og caster staget opp igjen i festet, tre bolten igjennom(jeg hadde noe merkelig system på mine, førerside var jenget feste på, men ikke passasjersiden)

Da har du fått i den nye casterstag foringen din! Da er det bare å repetere på andre siden, å skru tilbake plast dekslene.. Håper det går enkelere for deg!

Ca det utstyret jeg brukte:

garasje jekk

Foringspresse

27mm til bruk på trykkluftsdrillen for å bruke pressen(dette er forskjellig fra presse til presse)

17 mm til å ta av dekkene med/bruktes også til å justere foringspressa med

8 mm til å ta av av div plastdeksel

stjerneskrujern til å ta av div. plastdeksel(jeg brukte det som følger med bilen, siden det passer til det meste)

to x 19mm fastnøkler

hammer(bruk helst en av gummi, jeg brukte en i jern, å laga en del merker forskjellige plasser)

Ny foring.

Jeg brukte ett 41mm hylster, noe som gikk akkurat i kanten av gamle foringen.

Å siden jeg også satt på grøftelys på bilen, brukte jeg en del forskjellig verktøy, men husker ikke om det var mere en dette.

Vart veldi mye dette, sender dette også på PM så jeg er sikker på at du får det.

MEN, resultatet var vertfall null risting etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om det blir en del arbeid på meg! Å må få tak i ei foringspresse!

Heldige meg så har æ ikke så mye dippedutter under bilen som må av først, men selve processen trur jeg er ganske lik

Men takker for beskrivelsen din, blir litt kjappere enn å finne ut alt selv.

Blir ikke å komme meg i gang med det første, men skal gi deg en PM når jeg har fått byttet mine... må først bytte radiator, bytte filter på autokassa, å bytte oljen på den og diffen... men d kommer en tid for disse foringene også...

Men skal først på NAF test, bare for å være sikker på at det er de som er gåen:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...