Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har en 2001 520IA som jeg må lade hver uke. Mye småkjøring. Er det flere som sliter med dette?

Klarer ikke å finne ut om noe stjeler strøm. Isåfall er det periodisk.

Skrevet

Når du må lade ukentlig , så er det neppe periodisk. Om du har sliten dynamo , så kan dette oppstå. Om batteriet ditt er dårlig , tar det ikke vare å strømmen (lekker strøm) og det kan også være en årsak. Om batteriet er bra , så tåler det litt "tapping" , men det er jo ikke noe kjekt nå til vinteren...

I forhold til det du skriver, så er det vanskelig å komme med noe bedre svar. Spesielt når du sier at det ikke er noe som tapper...

Men...BMW E39 med dårlig batteri er noe herk. Da kan mye skje :-)

Skrevet

Har du målt strømtrekket ved "hvilende" bil? Og ladespenning?

Skrevet

jeg hadde ett lignende problem på en 98 e39 528 men denne kunne ikke en gang stå over natten. Fant ut av problemet ved en tilfeldighet en kompis lånte bilen og skikkelig som han var slo han av bryteren til tåkelysene og kjøre lysene jeg har alltid latt de stå på for tenningen skulle jo kutte dette naive meg. jeg kom hjem ett par dager etter han hadde brukt bilen og tenkte jeg måtte dra fram laderen men der startet bilen gitt.

Skrevet

For 2 år siden byttet jeg en formotstand i klimaanlegget. Viste seg at den var kokende het. Bytta også batteriet da.

Gammel naboen (mekaniker) målte og mente ladespenning var i orden. Han fant ikke noe strømtrekk heller. Så da må det vel være periodisk. Har hatt den inne på verksted også uten å få noe svar, men her nord varierer kvaliteten på verkstedene mye.

Hva må jeg regne med å ut med for skifte av dynamo?

Skrevet
.....Gammel naboen (mekaniker) målte og mente ladespenning var i orden. Han fant ikke noe strømtrekk heller. ....

Er denne målingen utført nå i senere tid eller var dette for 2 år siden?

Hvis målingene er utført i senere tid så tyder ting på at det er batteriet ditt som ikke klarer holde på ladingen eller ikke klarer ta lading ordentlig.

Jeg hadde en lignende problemstilling hvor bilen gikk tom for strøm og stoppet hvis jeg lot bilen stå i over 5 min på tomgang med lysene på. Det var batteriet som tok lading svært dårlig.

Du kan også teste ved å slå på stereoen etter en lengre kjøretur/lading uten at bilen sviver og så skru lyden veldig høyt opp... hvis stereoen da slukner/kutter så er det alt for dårlig batteri.

Skrevet
@Geffi, dette er noe jeg aldri har hørt om før. Var dette etterkoblet tåkelys? Sry for offtopic til trådstarter.

Det hadde ikke jeg heller men når jeg slo av bryterene kunne bilen stå i flere uker utenat og gå tom for strøm var m5 fanger og andre tåkelys så kan jo være noen hadde funnet på noe rart før jeg kjøpte bilen men det skjedde ikke så lenge de var av han som hadde bilen etter meg hadde heller ikke problem så lenge han slo av.

Skrevet

Om du skal ha en ny dynamo , så koster den ca. 3500.-/4000.- for en Bosch.

Jeg ville søkt litt på en skrot for å finne en til 500.-/900.- først...

Husk at batteriet ditt bør være 90AH (original 80AH) .... Biltema batterier tenker jeg ikke på. Billige men ustabile...Om det er et biltemabatteri du har , som er to år gammelt ? Skift det ! :-)

Lykke til..

Skrevet
.....Gammel naboen (mekaniker) målte og mente ladespenning var i orden. Han fant ikke noe strømtrekk heller. ....

Er denne målingen utført nå i senere tid eller var dette for 2 år siden?

Hvis målingene er utført i senere tid så tyder ting på at det er batteriet ditt som ikke klarer holde på ladingen eller ikke klarer ta lading ordentlig.

Jeg hadde en lignende problemstilling hvor bilen gikk tom for strøm og stoppet hvis jeg lot bilen stå i over 5 min på tomgang med lysene på. Det var batteriet som tok lading svært dårlig.

Du kan også teste ved å slå på stereoen etter en lengre kjøretur/lading uten at bilen sviver og så skru lyden veldig høyt opp... hvis stereoen da slukner/kutter så er det alt for dårlig batteri.

Har blitt foretatt målinger i ettertid på verksted. Skal prøve å la den gå 5 min på tomgang med lysene på og se. Batteriet er forresten 85 ah. Ikke noe biltema drit,men husker ikke hva det het.

Skrevet

Bilen lader som den skal (13.8 - 14.4),men stjeler strøm. Varierte mest mellom 1 til 1.2 amper. Så begynte å nappe sikringer og sjekka. Luftfederung sikring tapper 0.5 amper. Luftfjæring? Ka fan gjør den når bilen står?

Skrevet

Vær klar over at bilen forbruker strøm i rundt 15min etter stopp.

Så hvis du målte strømtrekk i denne perioden så vil ikke dette vise korrekt "hvilestrøm"

Kople Amp.meter i serie med batteri og la bilen stå med åpen bakluke i omlag 20min før du leser av måligen.

(Så fort du åpner en dør så vil kupevifte o.l starte å bruke strøm og du må atter vente <20min)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...