Gå til innhold

DIY / Skifte pærer i Angel Eyes (AE) på BMW e91


Joatle
 Share

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en 2006 BMW e91 320dt med originale xenon og med glødepære Angel Eyes og de ville jeg bytte til LED.

Så da jeg ikke fant ut av det så søkte jeg litt her på bimmers og fant noen linker til noen utenlandske sider med litt dårlige bilder og kanskje litt dårlig forklart så da tenkte jeg at når jeg var ferdig med den ene siden så skulle jeg ta noen bilder under hele prosessen på den andre siden og legge de ut her :)

AE pærene ligger under hovedlykta og derfor for å slippe å demontere hele lykta så skrur man av hele innerskjermen og kommer lett til lykta på den måten.

Verktøy som er greit å ha, 8mm og 10mm pipe, flatt skrujern og en liten torx som jeg ikke helt vet størrelsen på men den følger med i et standard torx sett.

Det første som må gjøres er å jekke opp bilen og skru av felgen:

DSC_0359.JPG

Så bruker du 8mm pipen til å fjerne totalt 11 skruer:

DSC_0361.JPG

DSC_0362.JPG

DSC_0363.JPG

DSC_0364.JPG

DSC_0366.JPG

DSC_0367.JPG

DSC_0368.JPG

DSC_0369.JPG

DSC_0370.JPG

DSC_0371.JPG

DSC_0375.JPG

og så bruker du 10mm pipe til å fjerne en plastikk mutter:

DSC_0365.JPG

Denne plastikk proppen trenger ikke å fjernes:

DSC_0372.JPG

Og da var hele fremre innerskjerm løs:

DSC_0376.JPG

Og det ser da slik ut:

DSC_0379.JPG

DSC_0380.JPG

Inni denne boksen så sitter pæra:

DSC_0382.JPG

Den fjerner du med å bruke et flatt skrujern og bikker opp to stk knepplåser, en på toppen:

DSC_0385.JPG

og en på bunnen:

DSC_0384.JPG

Da er det klart for å fjerne boksen:

DSC_0387.JPG

og frem kommer pæra:

DSC_0388.JPG

DSC_0391.JPG

DSC_0394.JPG

Pæreinnsatsen sitter fast med to stk torx skruer, en på hver side:

DSC_0395.JPG

DSC_0396.JPG

Og når skruene er løsnet så er det bare å fjerne pæreinnsatsen:

DSC_0398.JPG

Alt skal ut:

DSC_0399.JPG

Og ser da slik ut:

DSC_0400.JPG

Ny LED pære:

DSC_0402.JPG

Så legger du bort selve pæreinnsatsen og den lille metalldingsen med et glass i og beholder den plastikkdingsen som du da setter sammen med den nye LED pæra:

DSC_0403.JPG

Så er det bare å sette den på plass igjen:

DSC_0406.JPG

Og så blir resultatet slik:

DSC_0404.JPG

Husk å skru på plass alle skruene igjen :)

Håper denne lille DIY guiden kan være til hjelp for noen av dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har vi ikke et eget "DIY" underforum her på bimmers ?

Har sett mange gode DIYer bli lagt ut for så å forsvinne laangt bakover med en gang.

Lurer egentlig på det samme, er utrolig kjedelig at dem bare forsvinner. Vi hadde vel en egen DIY side på den gammle bimmers.no siden hadde vi ikke, hvor ble den av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Hvorfor har vi ikke et eget "DIY" underforum her på bimmers ?

Har sett mange gode DIYer bli lagt ut for så å forsvinne laangt bakover med en gang.

Lurer egentlig på det samme, er utrolig kjedelig at dem bare forsvinner. Vi hadde vel en egen DIY side på den gammle bimmers.no siden hadde vi ikke, hvor ble den av ?

Ligger en samling av diy på annet bil og motorprat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*** Denne er sakset fra min egen tråd, og er til hjelp til å unngå feller underveis(ja, det finnes mange)***

Så, i dag var den store dagen, da jeg skulle skifte pærene på mine angel eyes. Har forstått at dette var en del arbeid, så hadde satt av god tid.

Hele dagen skulle dokumenteres med bilder fra speilrefleksen, men speilrefleksen var død... virket ikke med fulladet batteri heller. Fanken.

Men men.

Det startet nå bra med solskinn, bilvask og boning. Ble meget lekkert!

Så skulle jeg følge denne guiden for AE pærebytte: viewtopic.php?f=1&t=204805

1. Jekke opp bilen, nja, det var ikke så lett, biltema jekken kom ikke under bilen. Måtte derfor bygge opp ramp med planker og kjøre bilen oppå denne. Det funket, og jekken kom under. (Hadde heldigvis husket å løsne mutterene på dekket foran før jeg jekket opp.) Ok.

2. Ta av dekket. Ok.

3. Skru av innerskjermen i hjulbuen. Hadde rengjort her på forhånd, men fy flate så mye dritt det hadde samlet seg rundt skruene(det som var igjen av skruene, for de va greit rustet). Fikk heldivis løsnet alle skruene, og noen hadde løsnet av seg selv, rustet i hjel, eller knukket løse. Mulig jeg må gå til innkjøp av ny innerskjerm og nye skruer, for det var skrale greier, uansett; Ok.

4. Fant koppen, og fikk løsnet den etterhvert. Ok.

5. Fikk skrudd løs pæreholderen og koblet av elektronikken. Ok.

6. Så var det å ta ut pæren da, men pæren var ikke alene. Det viser seg at jeg har gjort et bomkjøp. Jeg har nemlig gått til innkjøp av w5w pærer(både LED og vanlige $$), som jeg forstod skulle passe i AE. Det gjorde de altså ikke. Man må kjøpe en hele denne modulen, fordi selve pæren kan ikke byttes ut.

Pæren kan ikke tas ut:

0brhbpvw7kjdgud0twyn_thumb.jpg

Man må kjøpe hele modulen:

eqietx43huny2r1xtlru_thumb.jpg

7. Bite i det sure eple og innse at man ikke har det som skal til, og må skru alt på plass igjen.

8. Feste pæremodulen tilbake... Begynte å skru det på plass igjen, begge skruene. Når det var skrudd på plass skulle jeg feste ledningene igjen, men neida, jeg fikk ikke til å bøye den ene ledningen på plass ettersom enheten var skrudd inn igjen. Så den måtte skrus ut på nytt, sette i ledningen, og sette modulen inn igjen. Ta gikk det fint med høyre skrue, men venstre skrue ville bare ikke treffe. Tok ut høyre skrue igjen, og skulle prøve helt på nytt, da presterte jeg å miste venstre skrue, og havnet i en posisjon inni bilen hvor det var umulig for meg å få tak i den. Fy #¤%.

8. Bite i det sure eple #2.

9. Begynte å skru den høyre skruen på plass igjen, og så skjedde det merkeligste. Skruen kilte seg fast. Jeg fikk den hverken ut eller inn. Turde til slutt ikke prøve mer for var redd og slite ut mønsteret i skruen. Fakk.

10. Bite i det sure eple #3.

11. Lot modulen "henge" på èn skrue, og satt beskyttelsen-koppen på igjen. Sjekket at lyset fungere, og det gjorde det heldigvis, så ut til å sitte brukbart, selv med bare èn skrue.

12. Så var det å sette på innerskjermen igjen. OMG. Det var pain. Var nesten umulig å treffe punktene igjen pga av skjermene var så løse, gamle og skitne. I tillegg var alle de rustne skruene lite velvillige til så skru seg inn i noe som helst. På dette tidspunktet holdt det på å klikke for meg.

13. Bite i det sure eple #4.

14. Fikk festet 5 av 10 skruer, og det var det. Innerskjermen holder sikkert en stund slik.

15. Fikk satt på hjulet igjen på første forsøk, og jekken fikk jeg tatt av uten problem.

16. Sitter nå å lurer på hva jeg skal gjøre. Ganske flaut å sende bilen til verksted for å få festet pæremodulen og innerskjermen. Av deler må jeg altså ha tak i nye skruer til pæremodulen, som realiteten kan ende opp med at den ene skruen er stuck for alltid. Ny innerskjermen med nye skruer må altså også til. Dette koster jo selvsagt penger, i tillegg til at jeg sitter med pærer, LED-pærer og motstander til pærene, samt matchende tåkelys pærer til totalt 1000kr.

17. Ikke mere eple igjen..

Alt for å få et hvitere lys og LED i Angel eyes....

Det er egentlig morsomt med det, for akkurat nå synes jeg at det er helt ok å ha originalpærene. Tror ikke oppgradering er noe for meg :P

Håper noen lærer av mine feil/min uflaks der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si du hadde noen problemer ja.

Hvor har du fått inntrykk av at det var vanlige w5w pærer som skulle byttes? :P

Fra philips sin online lyspære guide, selvfølgelig :oops:

Følte virkelig jeg hadde gjort nok research, men akk, nei, ikke godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...