Joatle Skrevet Oktober 7, 2011 Skrevet Oktober 7, 2011 Har nettopp kjøpt meg en 2006 BMW e91 320dt med originale xenon og med glødepære Angel Eyes og de ville jeg bytte til LED. Så da jeg ikke fant ut av det så søkte jeg litt her på bimmers og fant noen linker til noen utenlandske sider med litt dårlige bilder og kanskje litt dårlig forklart så da tenkte jeg at når jeg var ferdig med den ene siden så skulle jeg ta noen bilder under hele prosessen på den andre siden og legge de ut her AE pærene ligger under hovedlykta og derfor for å slippe å demontere hele lykta så skrur man av hele innerskjermen og kommer lett til lykta på den måten. Verktøy som er greit å ha, 8mm og 10mm pipe, flatt skrujern og en liten torx som jeg ikke helt vet størrelsen på men den følger med i et standard torx sett. Det første som må gjøres er å jekke opp bilen og skru av felgen: Så bruker du 8mm pipen til å fjerne totalt 11 skruer: og så bruker du 10mm pipe til å fjerne en plastikk mutter: Denne plastikk proppen trenger ikke å fjernes: Og da var hele fremre innerskjerm løs: Og det ser da slik ut: Inni denne boksen så sitter pæra: Den fjerner du med å bruke et flatt skrujern og bikker opp to stk knepplåser, en på toppen: og en på bunnen: Da er det klart for å fjerne boksen: og frem kommer pæra: Pæreinnsatsen sitter fast med to stk torx skruer, en på hver side: Og når skruene er løsnet så er det bare å fjerne pæreinnsatsen: Alt skal ut: Og ser da slik ut: Ny LED pære: Så legger du bort selve pæreinnsatsen og den lille metalldingsen med et glass i og beholder den plastikkdingsen som du da setter sammen med den nye LED pæra: Så er det bare å sette den på plass igjen: Og så blir resultatet slik: Husk å skru på plass alle skruene igjen Håper denne lille DIY guiden kan være til hjelp for noen av dere
codex Skrevet Oktober 8, 2011 Skrevet Oktober 8, 2011 Husker godt når jeg gjorde dette selv på min forrige bil, fytti grisen så teit opplegg for ett pæreskift Godt det ikke må gjøres så ofte
Joatle Skrevet Oktober 8, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 8, 2011 Ja det er litt sykt, så mye arbeid for å skifte parklyspæra liksom
Mr.Silver Skrevet Oktober 9, 2011 Skrevet Oktober 9, 2011 Har selv skiftet angel eyes pærer på min E91n ca 6-7 ganger Så veldig bra ut den DIY`n her, Men de boltene du skrur av på undersiden av fangeren er vell strengt tatt ikke nødvendig? Jeg løsnet de kun første gangen jeg skiftet pærer.
KKise Skrevet Oktober 9, 2011 Skrevet Oktober 9, 2011 Hvorfor har vi ikke et eget "DIY" underforum her på bimmers ? Har sett mange gode DIYer bli lagt ut for så å forsvinne laangt bakover med en gang.
stian1990_2 Skrevet Oktober 9, 2011 Skrevet Oktober 9, 2011 Hvorfor har vi ikke et eget "DIY" underforum her på bimmers ? Har sett mange gode DIYer bli lagt ut for så å forsvinne laangt bakover med en gang. Lurer egentlig på det samme, er utrolig kjedelig at dem bare forsvinner. Vi hadde vel en egen DIY side på den gammle bimmers.no siden hadde vi ikke, hvor ble den av ?
unified Skrevet Mars 21, 2012 Skrevet Mars 21, 2012 Hvilke pærer ble brukt og hvor er de kjøpt? Jeg er på jakt etter 4300/5000k pærer til mine angel eyes på e91 2006. Takk for flott guide forresten!
killarinc Skrevet Mars 21, 2012 Skrevet Mars 21, 2012 Hvorfor har vi ikke et eget "DIY" underforum her på bimmers ? Har sett mange gode DIYer bli lagt ut for så å forsvinne laangt bakover med en gang. Lurer egentlig på det samme, er utrolig kjedelig at dem bare forsvinner. Vi hadde vel en egen DIY side på den gammle bimmers.no siden hadde vi ikke, hvor ble den av ? Ligger en samling av diy på annet bil og motorprat
unified Skrevet Mars 27, 2012 Skrevet Mars 27, 2012 *** Denne er sakset fra min egen tråd, og er til hjelp til å unngå feller underveis(ja, det finnes mange)*** Så, i dag var den store dagen, da jeg skulle skifte pærene på mine angel eyes. Har forstått at dette var en del arbeid, så hadde satt av god tid. Hele dagen skulle dokumenteres med bilder fra speilrefleksen, men speilrefleksen var død... virket ikke med fulladet batteri heller. Fanken. Men men. Det startet nå bra med solskinn, bilvask og boning. Ble meget lekkert! Så skulle jeg følge denne guiden for AE pærebytte: viewtopic.php?f=1&t=204805 1. Jekke opp bilen, nja, det var ikke så lett, biltema jekken kom ikke under bilen. Måtte derfor bygge opp ramp med planker og kjøre bilen oppå denne. Det funket, og jekken kom under. (Hadde heldigvis husket å løsne mutterene på dekket foran før jeg jekket opp.) Ok. 2. Ta av dekket. Ok. 3. Skru av innerskjermen i hjulbuen. Hadde rengjort her på forhånd, men fy flate så mye dritt det hadde samlet seg rundt skruene(det som var igjen av skruene, for de va greit rustet). Fikk heldivis løsnet alle skruene, og noen hadde løsnet av seg selv, rustet i hjel, eller knukket løse. Mulig jeg må gå til innkjøp av ny innerskjerm og nye skruer, for det var skrale greier, uansett; Ok. 4. Fant koppen, og fikk løsnet den etterhvert. Ok. 5. Fikk skrudd løs pæreholderen og koblet av elektronikken. Ok. 6. Så var det å ta ut pæren da, men pæren var ikke alene. Det viser seg at jeg har gjort et bomkjøp. Jeg har nemlig gått til innkjøp av w5w pærer(både LED og vanlige $$), som jeg forstod skulle passe i AE. Det gjorde de altså ikke. Man må kjøpe en hele denne modulen, fordi selve pæren kan ikke byttes ut. Pæren kan ikke tas ut: Man må kjøpe hele modulen: 7. Bite i det sure eple og innse at man ikke har det som skal til, og må skru alt på plass igjen. 8. Feste pæremodulen tilbake... Begynte å skru det på plass igjen, begge skruene. Når det var skrudd på plass skulle jeg feste ledningene igjen, men neida, jeg fikk ikke til å bøye den ene ledningen på plass ettersom enheten var skrudd inn igjen. Så den måtte skrus ut på nytt, sette i ledningen, og sette modulen inn igjen. Ta gikk det fint med høyre skrue, men venstre skrue ville bare ikke treffe. Tok ut høyre skrue igjen, og skulle prøve helt på nytt, da presterte jeg å miste venstre skrue, og havnet i en posisjon inni bilen hvor det var umulig for meg å få tak i den. Fy #¤%. 8. Bite i det sure eple #2. 9. Begynte å skru den høyre skruen på plass igjen, og så skjedde det merkeligste. Skruen kilte seg fast. Jeg fikk den hverken ut eller inn. Turde til slutt ikke prøve mer for var redd og slite ut mønsteret i skruen. Fakk. 10. Bite i det sure eple #3. 11. Lot modulen "henge" på èn skrue, og satt beskyttelsen-koppen på igjen. Sjekket at lyset fungere, og det gjorde det heldigvis, så ut til å sitte brukbart, selv med bare èn skrue. 12. Så var det å sette på innerskjermen igjen. OMG. Det var pain. Var nesten umulig å treffe punktene igjen pga av skjermene var så løse, gamle og skitne. I tillegg var alle de rustne skruene lite velvillige til så skru seg inn i noe som helst. På dette tidspunktet holdt det på å klikke for meg. 13. Bite i det sure eple #4. 14. Fikk festet 5 av 10 skruer, og det var det. Innerskjermen holder sikkert en stund slik. 15. Fikk satt på hjulet igjen på første forsøk, og jekken fikk jeg tatt av uten problem. 16. Sitter nå å lurer på hva jeg skal gjøre. Ganske flaut å sende bilen til verksted for å få festet pæremodulen og innerskjermen. Av deler må jeg altså ha tak i nye skruer til pæremodulen, som realiteten kan ende opp med at den ene skruen er stuck for alltid. Ny innerskjermen med nye skruer må altså også til. Dette koster jo selvsagt penger, i tillegg til at jeg sitter med pærer, LED-pærer og motstander til pærene, samt matchende tåkelys pærer til totalt 1000kr. 17. Ikke mere eple igjen.. Alt for å få et hvitere lys og LED i Angel eyes.... Det er egentlig morsomt med det, for akkurat nå synes jeg at det er helt ok å ha originalpærene. Tror ikke oppgradering er noe for meg Håper noen lærer av mine feil/min uflaks der ute...
Joatle Skrevet Mars 29, 2012 Forfatter Skrevet Mars 29, 2012 Skal si du hadde noen problemer ja. Hvor har du fått inntrykk av at det var vanlige w5w pærer som skulle byttes?
codex Skrevet Mars 29, 2012 Skrevet Mars 29, 2012 En slipper mye problemer om man researcher litt først Så kjøper rette produkter og følger veilednigner på nettet.
dejavu Skrevet Mars 29, 2012 Skrevet Mars 29, 2012 Flott DIY. Jeg tror jeg hadde kostet på meg et støttepunkt,i tillegg til den hydrauliske jekken(-:
unified Skrevet Mars 31, 2012 Skrevet Mars 31, 2012 Skal si du hadde noen problemer ja.Hvor har du fått inntrykk av at det var vanlige w5w pærer som skulle byttes? Fra philips sin online lyspære guide, selvfølgelig Følte virkelig jeg hadde gjort nok research, men akk, nei, ikke godt nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå