Morten-st Skrevet Oktober 9, 2011 Skrevet Oktober 9, 2011 Kjøpte meg en E34 touring her i vinter. Vinterdekkene som følger med er 225/45 R17. Helt nye piggfrie Nankang dekk. Noen som har erfaringer med et slikt oppsett på vinter? Bor ikke i noe bakke eller noe sånt, men bare lurer på om det blir helt jævlig å kjøre med.
Kekkonen Skrevet Oktober 10, 2011 Skrevet Oktober 10, 2011 Nå har jeg ikke selv erfaring med det oppsettet på e34 , men de fleste av oss vet vel nå at bredere dekk = sporing av ymse (ut)slag selv på tørt sommerføre....da er det jo bare å fantasere seg frem til hva sporing resulterer i når veibanen er glatt i tillegg. Mye lettere å miste veigrepet når bilen plutselig finner sitt eget sporvalg og du prøver å overstyre ganske kjapt for å ikke dra av veien. Jeg har selv 245/40R18 på sommer og det sporer no helt jævlig til tider - dog på en e39 men sporing er sporing uansett bil. La om til 205/65R15 på piggfritt før helga og sporinga på tørr veg er iallefall borte. Fordelene med smal dekkbane og høy profil er at dekket sporer mindre og flekser bedre sideveis i takt med veibanens slitespor noe som resulterer i bedre veigrep. Sier ikke at dekkdimmensjonen du har er håpløs, men garantert litt ekstra utfordrende på norske vinterveier;) ....lykke til og happy vinter
Stonescream Skrevet Oktober 10, 2011 Skrevet Oktober 10, 2011 Jeg hadde dette oppsettet på min gamle E34 sedan og det ble litt trugefølelse, men det gikk. Største problemet jeg hadde var bakkestart, men den var rimelig dritvanskelig med automatkassa selv med piggdekk. Det går nok bra, men forvent ikke at du kommer deg opp de mest crazy bakkene og er det mye salta snø så må du være ekstra forsiktig da du ikke kommer deg ned til fast snø, men blir liggende mer oppå.. truge altså.
Morten-st Skrevet Oktober 10, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 10, 2011 Okei, takk for svar går bare å venter på første snøen skal komme nå så jeg får testa.
mudbug Skrevet Oktober 11, 2011 Skrevet Oktober 11, 2011 Okei, takk for svar går bare å venter på første snøen skal komme nå så jeg får testa. Jeg hadde dette settet i 5 år. Selv om bor jeg i Stavanger, så er det ikke mye snø. Jeg har ikke noe problem med snøføring. Jeg holder på å fornye min gamle vinterfelg og kommer til å ha samme dimensjon. http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f ... 9&start=75
Stonescream Skrevet Oktober 11, 2011 Skrevet Oktober 11, 2011 I Stavanger og det flate østland, går det nok helt greit, men hadde jeg bodd hjemme på det glade vestland med oppoverbakker og både is og ujevne snøforhold osv hadde jeg nok tatt smalere dekk med muligens også pigger.
Hauso Skrevet Oktober 11, 2011 Skrevet Oktober 11, 2011 nankang har vel generellt dårlige vinterdekk? Eller, dårlige i den forstand at de ikke er beregnet på nordisk klima. Synes hvertfall mine nankang dekk var dårlige på våte veier, dette var dog sommerdekk (:
Morten-st Skrevet Oktober 11, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 11, 2011 ja jeg har faktisk hørt det samme, at nankang sine piggfrie fungerer greit på rein snø, men til is og våt veibane er dem dårlige. Vurderer sterkt å gå ned til 195 eller kansje 205. galskap med 225 på bimmer mener nå jeg
Forbiss Skrevet Oktober 11, 2011 Skrevet Oktober 11, 2011 Blei faktisk veldig positivt overasket over nankang piggfritt som eg hadde på ein E39 for 4-5 år siden. Gode å kjøre på, merka ikkje noko spesielt til dårlig grep på våt veg og var VELDIG godt feste på snøføre. Ein kompis av meg kjørte og med nankang piggfritt i fjor vinter på ein laurel, som er ein skikkelig dritbil på vinterføre, og han og blei veldig overasket over hvor bra dekka egentlig var. Kan vel ikkje sammenlignes med nokian hakka R f.eks men da er det snakk om ei ana prisklasse igjen. Eg ville prøvd dekka hadde eg vært deg. Kan hende du blir overasket du og.
Morten-st Skrevet Oktober 12, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 12, 2011 Takk for godt svar, jeg skal prøve først:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå