Bimmer-1 Skrevet Oktober 11, 2011 Skrevet Oktober 11, 2011 Hei. Har en 320DAT 2002 mod der turboen skal skiftes. Hva er det man bør gjøre i forbindelse med dette? Vet at: Oljeutskiller, olje og filter skal skiftes. Rense slanger og evnt rør samt intercooler. Noe mer?
BMW 2002 Fredrik Skrevet Oktober 11, 2011 Skrevet Oktober 11, 2011 Først av alt finne ut hvorfor turboen ble ødelagt! Hva er det som gjør at du mistenker at turboen er ødelagt?
Bimmer-1 Skrevet Oktober 11, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 11, 2011 Først av alt finne ut hvorfor turboen ble ødelagt!Hva er det som gjør at du mistenker at turboen er ødelagt? Har sett oljeflekk på dekselet under motoren, fikk satt den inn på et verksted, de konstaterte at det lekker olje fra Turboen, derfor skal den buyttes.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Oktober 11, 2011 Skrevet Oktober 11, 2011 I mine øyne er det bare tull det verkstedet har kommet fram til! Tenk å konstatere at turbo er gåen fordi det kommer litt olje ut av den! Det vil ALLTID komme litt olje ut av en turbo på 320d av en enkel årsak: Veivhusventilasjonen. Under O-ringen mellom del# 4 og 1 er det en liten slange. Denne slangen kommer fra veivhusventilasjonen. Gassen som kommer fra veivhusventilasjonen vil ALLTID inneholde litt oljedamp og siden dette går inn på del# 3 som er slangen mellom LMM og innsugssiden på turboen vil derfor den samme oljedampen som kommer ut av veivhusventilasjonen komme ut gjennom turbo. Denne oljendampen vil igjen kondensere i de kalde slangene og intercooleren noe som kan gi litt lekkasje i gummipakningene som er mellom slangene og intercooler. Så med mindre de fysisk har sjekket turbo for stor slakk, samt at du har mye blåhvit røyk er det bare å kjøre videre
Bimmer-1 Skrevet Oktober 12, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 12, 2011 Jeg selv har sett at bakre del av klimakompressoren er søkkvåt og det lå dråper på kompressoren som dryppet på gulvet, men du sier noe der, kanskje jeg rett og slett burde tatt av turboen og fått den bort til turboservice på Høvik og få de til å undersøke den før jeg bestiller ny turbo. Har allerede kjøpt oljeutskyller og bestilt pakningene til turboen noe som jeg kan bruke uansett om jeg fremskaffer ny turbo eller ikke. Den ryker heldigvis ikke noe spes, hverken noe røyksky eller blårøyk.. Er bare redd at den kommer til å svikte når jeg minst venter det og at det drar med seg flere ting som f.eks katalysator....
BMW 2002 Fredrik Skrevet Oktober 12, 2011 Skrevet Oktober 12, 2011 Har den oljeavskilleren vært byttet før? Hvis ikke er det på høy tid å få det unnagjort da tidligere modeller var en slags filtrull som kunne tettes som igjen førte til dårlig oljeretur fra turbo. Ta å sjekk hvor oljen som drypper ned på klimakompressor kommer fra ved å undersøke de delene som er avbildet der oppe.
Bimmer-1 Skrevet Oktober 12, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 12, 2011 Det er det de har konstatert at oljen kommer fra Turboen. Problemet er jo at det er jo litt jobb å få ut turboen og jeg har ikke kjennskap til å få det gjort så jeg må sette den bort for å utføre den jobben, og når den først er ute så er det kanskje like greit å bytte den..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå