cube Skrevet Oktober 11, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 11, 2011 Jeg har nok alt for lite bilmekaniker erfaringer på hobbybasis/faglig nivå til at jeg har lyst å hive meg i gang med dette. Har nemlig ikke lyst å rote noe mer til slik at det blir dyrere enn planlagt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joggis Skrevet Oktober 11, 2011 Share Skrevet Oktober 11, 2011 Jeg har nok alt for lite bilmekaniker erfaringer på hobbybasis/faglig nivå til at jeg har lyst å hive meg i gang med dette. Har nemlig ikke lyst å rote noe mer til slik at det blir dyrere enn planlagt bare til å prøve seg frem, man lærer mens man holder på. Er ikke akkurat slik at folk blir født med bilmekaniker kunnskap Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Oktober 11, 2011 Share Skrevet Oktober 11, 2011 Jeg har nok alt for lite bilmekaniker erfaringer på hobbybasis/faglig nivå til at jeg har lyst å hive meg i gang med dette. Har nemlig ikke lyst å rote noe mer til slik at det blir dyrere enn planlagt bare til å prøve seg frem, man lærer mens man holder på. Er ikke akkurat slik at folk blir født med bilmekaniker kunnskap det beste du gjør er å få med deg en som kan det, da blir det billig og skikkelig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjexx Skrevet Oktober 11, 2011 Share Skrevet Oktober 11, 2011 det beste du gjør er å få med deg en som kan det, da blir det billig og skikkelig +1 Bilverkstedene driver ikke med magi, de gjør det selvfølgelig etter boka. Men det betyr ikke at andre ikke klarer det for det. Har akkurat gjort det samme selv med hjelp av en fra forumet her, bilen gikk så fint så. Bare synd toppen er sprekt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spaix Skrevet Oktober 12, 2011 Share Skrevet Oktober 12, 2011 25 lapper??? å herregud! et lokalt verksted her hvor jeg bor skulle ha mellom 6500-9000 kr, blei så mye som 9000 kr hvis det var andre ting de måtte bytte ut også, da de skriver utmed en garanti så ville de ikke sende den ut igjen med gåene pakinger fks Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cube Skrevet Oktober 12, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2011 Har fått en annen pris hos et mekonomen verksted på ca 15000,- i arbeid (kan ha noe med at det er M3?) Slipesett og toppbolter for 2600,- hos koed.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inline six Skrevet Oktober 12, 2011 Share Skrevet Oktober 12, 2011 Ville ikke kjøpt en M3 hvor jeg hadde visst at en eller annen hobbymekaniker hadde bytta toppakning på en kveld i garasjen sin vertfall.Man skal tross alt være ganske nøye med en slik jobb og rengjøre deler ordentlig før montering + at man bør levere inn toppen for plansliping og sjekke at den er tett og uten sprekker. Jobber selv på verksted og sett resultat av reprasjoner store som små utført av kunden selv. Såklart må man plane toppen, Når man har folk som planer 1 min fra verkstedet tar ikke det langetiden å bytte topp på en s50 kontra m50 er ikke store forskjellen, går faktisk fortere å få av innsug og alt rundt på S50 Har man låst registeret og brukt verktøy til å låse kammene går det fort å bytte pakning, er ikke så hokuspokus som folk skal ha det til 25 tusen bruker dere en hel arbeidsdag på å bytte kløtsj også eller ? Nå har jeg aldri sagt at 25000 laks for en slik jobb er riktig og jeg har da aldri snakka om å bytte noen clutch. Jeg prøvde bare å poengtere at ikke hvem som helst skal kaste seg på en slik jobb i garasjen sin og tro at man kan gjøre det riktig på en kveld slik som enkelte her prøver å "lure" andre til å tro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjexx Skrevet Oktober 12, 2011 Share Skrevet Oktober 12, 2011 Lure? Er vel ingen som lurer noen her.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Oktober 12, 2011 Share Skrevet Oktober 12, 2011 Hvis en har noe peiling på hva en holder på med kan en få til det meste. Hvis en har en god DIY og følger gode råd skal nok de fleste hobbymekanikere kunne skifte en topp-pakning. Hvis en ikke er nøye nok, hva er det da som går galt? Hva er risikoen? Jo, det blir ikke tett og en må gjøre det om igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcRichard Skrevet Oktober 12, 2011 Share Skrevet Oktober 12, 2011 Hvis en ikke er nøye nok, hva er det da som går galt? Hva er risikoen? Jo, det blir ikke tett og en må gjøre det om igjen. Eller at man ikke stiller inn registeret rett og man kan i verste fall havarere hele motoren. Til trådstarter, hør med verksteder her i Harstad, er mange med gode kunnskaper om BMW her. Om så hør om noen av mekanikerne kan gjøre jobben ''svart''. Jeg har låseverktøy du kan låne hvis ønskelig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Oktober 13, 2011 Share Skrevet Oktober 13, 2011 Nei, du bytter ikke toppakning på en liten kveld hjemme i garasjen på en E36 M3. I overkant av en dag er godkjent pris for en slik jobb. Ca 10 timer. Om man ikke da bare skal løfte toppen litt med alt hengende på og skli inn en ny pakning og gjøre det helt jalla... Du bytter faktisk toppakning på en kveld hjemme i garasjen. 3.0l er simpel. Blir dere lært opptil og ta 30min pause hver time? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gkw89 Skrevet Oktober 13, 2011 Share Skrevet Oktober 13, 2011 jeg brukte jo en kveld på å demontere en heeeeel m60 i molekyler, så å ta av og på en topp burde ikke ta no særlig mer, men alt kommer ann på hva man tør å begi seg ut på og hva man har av erfaring... man kan ikke lese seg til erfaring heller så... jeg hadde aldri gjort det før når jeg gjorde det første gangen(m20 vel og merke ) men hadde med meg en enda mindre kyndig kompis og vi fiksa det vi men om du er i tvil, og ikke har råd til å rase motor'n så burde du vel finne ett billig verksted men ikke for 25000 ihvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hermanoo90 Skrevet Oktober 13, 2011 Share Skrevet Oktober 13, 2011 Ville ikke kjøpt en M3 hvor jeg hadde visst at en eller annen hobbymekaniker hadde bytta toppakning på en kveld i garasjen sin vertfall.Man skal tross alt være ganske nøye med en slik jobb og rengjøre deler ordentlig før montering + at man bør levere inn toppen for plansliping og sjekke at den er tett og uten sprekker. Jobber selv på verksted og sett resultat av reprasjoner store som små utført av kunden selv. Såklart må man plane toppen, Når man har folk som planer 1 min fra verkstedet tar ikke det langetiden å bytte topp på en s50 kontra m50 er ikke store forskjellen, går faktisk fortere å få av innsug og alt rundt på S50 Har man låst registeret og brukt verktøy til å låse kammene går det fort å bytte pakning, er ikke så hokuspokus som folk skal ha det til 25 tusen bruker dere en hel arbeidsdag på å bytte kløtsj også eller ? +1 - helt enig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cube Skrevet Oktober 23, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2011 Har snakket med et firma. De sa at de tar 6000 på å ta av toppen, da de må sette av en dag til dette i følge han jeg snakket med så får de startet feilsøkingen deretter. Høres ut som en ok deal dette? Uansett sjekket kjølevesken og den var ikke sunket noe og oljen som jeg peilet så helt "Frisk og fin" ut da jeg nylig har byttet nesten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsBMW Skrevet Oktober 23, 2011 Share Skrevet Oktober 23, 2011 Nei, du bytter ikke toppakning på en liten kveld hjemme i garasjen på en E36 M3. I overkant av en dag er godkjent pris for en slik jobb. Ca 10 timer. Om man ikke da bare skal løfte toppen litt med alt hengende på og skli inn en ny pakning og gjøre det helt jalla... Du bytter faktisk toppakning på en kveld hjemme i garasjen. 3.0l er simpel. Blir dere lært opptil og ta 30min pause hver time? Har da byttet toppakning på biler på en ettermiddag hjemme i gårdsplassen jeg også, men det er ikke "vanlig". Har man gjort det mange ganger så går ting fort. Det gjelder alle ting på biler. Kan ikke forvente at du leverer bilen klokka åtte på morran og kan hente den i to tida ferdig kjøreklar med ny toppakning. Tullekommentar om pauser blir bare barnslig. Er nok heller at mange her drømmer litt om sine skills. Rart at de fleste "kaster" i nye motorer og "vipper" ut girkasser på et lite blunk foran tastaturet, når de samme folka senere sliter som f siden en bolt sitter litt fast når de skal bytte bremser. Hatt inne mange biler som hobbyfolk har skrudd på og det er ikke alltid pent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå