Pidi Skrevet Oktober 12, 2011 Share Skrevet Oktober 12, 2011 Hei Jeg begynner å tenke på et lite "student" prosjekt så snart jeg er ferdig som lærling. Da har jeg bestemt meg for å finne en E36 320i til ikke alt for dyr pris (40000-50000kr?) og prøve fikse den opp. Poenget med prosjektet er å lære mest mulig om bil da jeg er ny på bil fronten Per dags dato kjører jeg en E36 316i 1998 mod med nesten 148000km på måleren. Den har full servicehefte og knapt noe rust på bilen + Auto Klima Anlegg. Da lurer jeg på om jeg heller skal bytte motor i bilen min da jeg er veldig usikker på at jeg vil få en 320i i like god stand for prisen jeg skal ut med Fikk høre av en kjenning at han måtte ut med 40000kr hvis han skulle bytte fra 525i til 528i på verksted. Da ser jeg på dette som en ikke alt for galen pris og vurderer dette selv men er jo stor forskjell fra 316i til 320i i forhold til 525i til 528i Noen meninger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 12, 2011 Share Skrevet Oktober 12, 2011 Bytt bil, får vel ikke godkjent 316i med sekser.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pidi Skrevet Oktober 12, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2011 Bytt bil, får vel ikke godkjent 316i med sekser.... Ikke? Er det noen spesiell grunn til dette? For stor overgang? Men kjøp av 320i, hvilken prisklasse bør jeg gå opp i får å få en som er ca. i middels stand? Eller kjente problemer jeg bør se etter under kjøp? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 12, 2011 Share Skrevet Oktober 12, 2011 Det har med maks akselvekt å gjøre, det er visstnok ikke lov å endre vekt i vognkortet. Dermed blir sekseren for tung iforhold til fireren. Ang kjøp av bil så er det jo svært varierende priser på disse bilene. Etter mitt syn kan det nok være lurt å finne seg en som er "voksenkjørt" og har en dokumentert historikk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pidi Skrevet Oktober 13, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 13, 2011 Så grensen min ligger rundt 318i eller 318is hvis jeg har forstått det rett? Og takker for tips angående kjøp av bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tronstad Skrevet Oktober 13, 2011 Share Skrevet Oktober 13, 2011 altså, det er ikke umulig og godkjenne med sekser fra firer nå heller, men du må jo lette bilen din en del da ! så ut med unødvendig stereo, asfalt matter, reservehjul / jekk osv, bytte til ett lettere eksos anlegg om det du har er originalt, få tak i noen små lette 15 " jeg vet ikke hvor stor vekt forskjellen er på en 320 kontra en 316 jeg, men skulle jeg bygd om en bil, så hadde jeg ihvertfall ikke satt inn en 320 motor, gå ihvertfall for en 323 / 328 evt 325 avhengig av hvor gammel / ny bilen din er. prisforskjellen på disse motorene er så små alikevel, så gjør det heller skikkelig i utgangspunktet og skulle du bestemme deg for og kline til med M3 ombygging, så har jeg alt du trenger ! forstilling / bakstilling / motor / gir osv osv osv fordi som kara over her sier så får du ikke endre akselvekten på bilen din, ei heller får du skrevet ned antall sitte plasser i bilen som man kunne før ( tror jeg ihvertfall ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Oktober 13, 2011 Share Skrevet Oktober 13, 2011 Det går fint ann å bygge på en 316 man kan sette ned sitte plassene også, bare bullshit det man hører om at det ikke går men ja ville aldri bygd om til 320 du kan jo sette inn en 318is så er det bare å kjøre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pidi Skrevet Oktober 13, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 13, 2011 altså, det er ikke umulig og godkjenne med sekser fra firer nå heller, men du må jo lette bilen din en del da ! så ut med unødvendig stereo, asfalt matter, reservehjul / jekk osv, bytte til ett lettere eksos anlegg om det du har er originalt, få tak i noen små lette 15 " jeg vet ikke hvor stor vekt forskjellen er på en 320 kontra en 316 jeg, men skulle jeg bygd om en bil, så hadde jeg ihvertfall ikke satt inn en 320 motor, gå ihvertfall for en 323 / 328 evt 325 avhengig av hvor gammel / ny bilen din er. prisforskjellen på disse motorene er så små alikevel, så gjør det heller skikkelig i utgangspunktet og skulle du bestemme deg for og kline til med M3 ombygging, så har jeg alt du trenger ! forstilling / bakstilling / motor / gir osv osv osv fordi som kara over her sier så får du ikke endre akselvekten på bilen din, ei heller får du skrevet ned antall sitte plasser i bilen som man kunne før ( tror jeg ihvertfall ) Som jeg skrev tidligere så har jeg stort sett ingen erfaring innen bil, spesielt ombygging, tenkte jeg skulle prøve meg på dette når jeg begynner på skolen igjen da jeg ikke er avhengig av bil. Har alltid hatt lust på en rekkesekser motor, derfor jeg tenkte 320i siden den er den billigste i dens klasse. Det går fint ann å bygge på en 316man kan sette ned sitte plassene også, bare bullshit det man hører om at det ikke går men ja ville aldri bygd om til 320 du kan jo sette inn en 318is så er det bare å kjøre Har hørt veldig mye forskjellig angående å sette ned sitte plassene i bilen Men angående IS motor, får jeg det godkjent(med understell og bremser fra IS)? Mener jeg sendte mail til Vegvesenet for ikke så langt tilbake, mener de skrev at motoren måtte være samme årsmodell som bilen eller nyere for å få det godkjent. Noen som kan bekrefte dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet Oktober 13, 2011 Share Skrevet Oktober 13, 2011 Hvis du først skal bytte bil pga overgang til større motor, ville jeg ikke kjøpt noe mindre enn 325. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pidi Skrevet Oktober 13, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 13, 2011 Hvis du først skal bytte bil pga overgang til større motor, ville jeg ikke kjøpt noe mindre enn 325. Er helt enig men er økonomien som er problemet her Har fått ekstra jobb så håper det hjelper litt på økonomien Litt off-topic: Bilen min er senket med ikke justertbart senkesett. Bilen er senket 40 / 60 og syns personligt at det blir litt for lavt framme. Bor i haugesund og fartshumpene her er ikke noe å skryte av... Er det mulig å bare bytte fjærer framme fra 40mm til 20-30mm uten å bytte støtdempere framme? Er helt grønn når det gjelder senking Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet Oktober 13, 2011 Share Skrevet Oktober 13, 2011 Hvis jeg var deg, ville jeg kjøpt meg en gammel bil. Type veteran. billigere å eie, forsikre, osv, og mindre komplisert å skru på hvis du er grønn på bil. Kan være utfordrene nok, misforstå meg rett, men du slipper unna noen km med ledninger. Lett å skaffe deler til gamle Bmw'er, og mange som sitter inne med mye kunnskaper om disse bilene. Men det er nå min mening ;P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjexx Skrevet Oktober 13, 2011 Share Skrevet Oktober 13, 2011 Her er det 30 forskjellige meninger. Sett inn 318 is, da får du en motor som er lik 150hk og ikke noe særlige forandringer.. Setter du i 6`er så bør du bytte understell og.. Da ruller det brått flere kroner.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tronstad Skrevet Oktober 14, 2011 Share Skrevet Oktober 14, 2011 du må bruke en motor av samme årsmodell eller nyere ja. en 325 er ikke mye dyrere enn en 320 motor, så det må du ikke vurdere, men som dicky sier. m43(318is motor) er en veldig fin motor, og gunstig og bygge turbo på i ettertid om du skulle ha lyst til og bygge videre :=) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet Oktober 14, 2011 Share Skrevet Oktober 14, 2011 Hvis du først skal bytte bil pga overgang til større motor, ville jeg ikke kjøpt noe mindre enn 325. Er helt enig men er økonomien som er problemet her Har fått ekstra jobb så håper det hjelper litt på økonomien Hvis økonomien er problemet ville jeg ikke oppgradert i det hele tatt. Ikke for å være pessimist, men ved motorbytte bør du ha litt til overs når det gjelder cash, da det kan skje mye som er dyrt. 318is er en fin motor. Sånn som jeg ser det ville jeg valgt enten 318is eller 325. Litt mer å gjøre hvis du skal ha 325 da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet Oktober 14, 2011 Share Skrevet Oktober 14, 2011 10.000 for en litt sliten E36 i norge som du rust-sveiser med en kompiss. 30.000 for en klin strøken E36 M3 3.2 fra england. Sett hele driten i en garasje så har du prosjekt å pusle med Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå