Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei... jeg har en e30 325 preface.

jeg lurer på hvordan jeg skal konvertere til turbo

det jeg mener er med tanke på feks oljekanaler til turbo.

toppakning - kompresjon.. dekomprimere....

kjøling i forhold til turbo.

hva jeg trenger.

om jeg kan kjøre med original innmat i topp og bunn hvis jeg feks skal hente 250 - 290 hk

oljepumpe i bunn, den originale om den funker

eventuelt kjøpe et turbokit som passer e30 med en ikke så altfor stor turbo, slik at jeg kan beholde original innmat??

hvordan blir det med dyser hjerne bensinpumpe - jeg har ikke kat, men har utgang til det på el nettet, bør jeg koble opp dette til eksosen uten katt, bare for å ha lambda henhold til turbo, slik at blandingen ikkke blir for mager eller fet?

for aksens skyld kjører jeg med 240 kasse fra 320 og diff fra 320.

vil dette eventuelt holde?

er taknemlig for all svar!!

Skrevet

jeg lurer på hvordan jeg skal konvertere til turbo

det jeg mener er med tanke på feks oljekanaler til turbo. - Det henter du fra ett t-kors ved original oljetrykksbryter, mtp retur kan du lage ett hull så langt oppe i bunnpanna du klarer, eller lage hull i blokka med innrenning over oljenivået

toppakning - kompresjon.. dekomprimere.... tja, enten original med 12.9 bolter, eller Cooperring med ARP

kjøling i forhold til turbo. klarer seg i 90% av tilfellene med kun oljekjøling. Blir mye ekstra styr med vannkjøling

hva jeg trenger. manifold, turbo, evt ekstern wastegate hvis det ikke er integrert i turboen, trykkrør, intercooler, downpipe, større dyser, større eksos er lurt, evt også større bensinpumpe pluss endel småtteri som slangeklemmer, oljeslanger tur/retur turbo, oljekjøler er lurt, ++.

om jeg kan kjøre med original innmat i topp og bunn hvis jeg feks skal hente 250 - 290 hk ja.

oljepumpe i bunn, den originale om den funker ja

eventuelt kjøpe et turbokit som passer e30 med en ikke så altfor stor turbo, slik at jeg kan beholde original innmat?? absolutt

hvordan blir det med dyser hjerne bensinpumpe - jeg har ikke kat, men har utgang til det på el nettet, bør jeg koble opp dette til eksosen uten katt, bare for å ha lambda henhold til turbo, slik at blandingen ikkke blir for mager eller fet? lambda regulerer ikke på full gass, og en standard lambdasonde leser ikke kjapt nok til att det er no vits i. Bredbåndslambdautstyr er ett must skal du klare å holde litt kontroll på hva som skjer. Annen software, eller chip om du vil, er å foretrekke, sjekk http://www.fekzen.se

for aksens skyld kjører jeg med 240 kasse fra 320 og diff fra 320.

vil dette eventuelt holde? hvis du bruker hue litt, og ikke skal starte på turtallsperra hver eneste gang.

er taknemlig for all svar!! værsågod, og lykke til :)

Skrevet

Hallå hallå,

För att tipsa lite om setup och hur effektkurvan blir , så har jag några exempel nedan med bänkningspappir. Alla är mappade original motorstyrsystem med Turbochip. Effekt mellan 250 - 290 hk.

* E30 325i Turbo - 286 hk & 340 Nm @ 0,9 Bar. http://www.fekzen.se/dyno_e30325i_09bar.pdf

* E30 325i Turbo - 256 hk & 368 Nm @ 0,75 Bar. http://www.fekzen.se/dyno_e30325i_075bar.pdf

* E30 325i Dubbel Turbo - 262 hk & 373 Nm @ 0,5 Bar. http://www.fekzen.se/dyno_FTE_E30twinturbo_05bar.pdf

Mvh//

A.Fekzen

Skrevet
Enig med Thøgersen, men 240 kasse og 320 diff for aks'ens skyld kan du bare droppe. Blir bare giringa, og holder dårligere. Det blir knallbra med 260 kasse og standard 325 diff. :)

Nå er det nok lik utveksling på 240 og 260 kassen, så bare å bytte til 260 kasse med en gang.

Vill du ha bra aks med en fin utveksling er det ZF 310z/320Z som gjelder. Denne er mer tettsteget og har 1:1 i 5 gir, i motsettning til 1:1 i 4de som getrag kassene har !

Skrevet

ok

men dersom jeg skal ha grenrør på detta greiene her, tenkte jeg ¨lage selv. erd dette veldig vanskelig, med tanke på like lengde fra alle sylindre og passform osv`?

Skrevet

Lik lengde på røra trenger du ikke tenke på, bare tull.. Man får et breiere register med ulik lengde på røra. Anbefaler deg å se om motorviagra fremdeles har flere av sine grenrør inne. De er så billige at det er bare tull å lage selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...