torko Skrevet Oktober 12, 2011 Skrevet Oktober 12, 2011 hei... jeg har en e30 325 preface. jeg lurer på hvordan jeg skal konvertere til turbo det jeg mener er med tanke på feks oljekanaler til turbo. toppakning - kompresjon.. dekomprimere.... kjøling i forhold til turbo. hva jeg trenger. om jeg kan kjøre med original innmat i topp og bunn hvis jeg feks skal hente 250 - 290 hk oljepumpe i bunn, den originale om den funker eventuelt kjøpe et turbokit som passer e30 med en ikke så altfor stor turbo, slik at jeg kan beholde original innmat?? hvordan blir det med dyser hjerne bensinpumpe - jeg har ikke kat, men har utgang til det på el nettet, bør jeg koble opp dette til eksosen uten katt, bare for å ha lambda henhold til turbo, slik at blandingen ikkke blir for mager eller fet? for aksens skyld kjører jeg med 240 kasse fra 320 og diff fra 320. vil dette eventuelt holde? er taknemlig for all svar!!
KalMar Skrevet Oktober 12, 2011 Skrevet Oktober 12, 2011 lest deg opp litt på området!! Er en fordel å ha litt peiling når man skal begynne på turbo bygg !! les litt her og bruk søke funksjonen her på bimmers. Dette temaet har vært oppe flere ganger!! viewtopic.php?f=1&t=180642
T. Thøgersen Skrevet Oktober 12, 2011 Skrevet Oktober 12, 2011 jeg lurer på hvordan jeg skal konvertere til turbo det jeg mener er med tanke på feks oljekanaler til turbo. - Det henter du fra ett t-kors ved original oljetrykksbryter, mtp retur kan du lage ett hull så langt oppe i bunnpanna du klarer, eller lage hull i blokka med innrenning over oljenivået toppakning - kompresjon.. dekomprimere.... tja, enten original med 12.9 bolter, eller Cooperring med ARP kjøling i forhold til turbo. klarer seg i 90% av tilfellene med kun oljekjøling. Blir mye ekstra styr med vannkjøling hva jeg trenger. manifold, turbo, evt ekstern wastegate hvis det ikke er integrert i turboen, trykkrør, intercooler, downpipe, større dyser, større eksos er lurt, evt også større bensinpumpe pluss endel småtteri som slangeklemmer, oljeslanger tur/retur turbo, oljekjøler er lurt, ++. om jeg kan kjøre med original innmat i topp og bunn hvis jeg feks skal hente 250 - 290 hk ja. oljepumpe i bunn, den originale om den funker ja eventuelt kjøpe et turbokit som passer e30 med en ikke så altfor stor turbo, slik at jeg kan beholde original innmat?? absolutt hvordan blir det med dyser hjerne bensinpumpe - jeg har ikke kat, men har utgang til det på el nettet, bør jeg koble opp dette til eksosen uten katt, bare for å ha lambda henhold til turbo, slik at blandingen ikkke blir for mager eller fet? lambda regulerer ikke på full gass, og en standard lambdasonde leser ikke kjapt nok til att det er no vits i. Bredbåndslambdautstyr er ett must skal du klare å holde litt kontroll på hva som skjer. Annen software, eller chip om du vil, er å foretrekke, sjekk http://www.fekzen.se for aksens skyld kjører jeg med 240 kasse fra 320 og diff fra 320. vil dette eventuelt holde? hvis du bruker hue litt, og ikke skal starte på turtallsperra hver eneste gang. er taknemlig for all svar!! værsågod, og lykke til
Joachim_M5 Skrevet Oktober 13, 2011 Skrevet Oktober 13, 2011 Enig med Thøgersen, men 240 kasse og 320 diff for aks'ens skyld kan du bare droppe. Blir bare giringa, og holder dårligere. Det blir knallbra med 260 kasse og standard 325 diff.
Fekzen Skrevet Oktober 13, 2011 Skrevet Oktober 13, 2011 Hallå hallå, För att tipsa lite om setup och hur effektkurvan blir , så har jag några exempel nedan med bänkningspappir. Alla är mappade original motorstyrsystem med Turbochip. Effekt mellan 250 - 290 hk. * E30 325i Turbo - 286 hk & 340 Nm @ 0,9 Bar. http://www.fekzen.se/dyno_e30325i_09bar.pdf * E30 325i Turbo - 256 hk & 368 Nm @ 0,75 Bar. http://www.fekzen.se/dyno_e30325i_075bar.pdf * E30 325i Dubbel Turbo - 262 hk & 373 Nm @ 0,5 Bar. http://www.fekzen.se/dyno_FTE_E30twinturbo_05bar.pdf Mvh// A.Fekzen
torko Skrevet Oktober 13, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 13, 2011 takk for alle svar, skal se nermere på dette!!
Concep Skrevet Oktober 14, 2011 Skrevet Oktober 14, 2011 Enig med Thøgersen, men 240 kasse og 320 diff for aks'ens skyld kan du bare droppe. Blir bare giringa, og holder dårligere. Det blir knallbra med 260 kasse og standard 325 diff. Nå er det nok lik utveksling på 240 og 260 kassen, så bare å bytte til 260 kasse med en gang. Vill du ha bra aks med en fin utveksling er det ZF 310z/320Z som gjelder. Denne er mer tettsteget og har 1:1 i 5 gir, i motsettning til 1:1 i 4de som getrag kassene har !
torko Skrevet Oktober 14, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2011 ok men dersom jeg skal ha grenrør på detta greiene her, tenkte jeg ¨lage selv. erd dette veldig vanskelig, med tanke på like lengde fra alle sylindre og passform osv`?
Joachim_M5 Skrevet Oktober 14, 2011 Skrevet Oktober 14, 2011 Lik lengde på røra trenger du ikke tenke på, bare tull.. Man får et breiere register med ulik lengde på røra. Anbefaler deg å se om motorviagra fremdeles har flere av sine grenrør inne. De er så billige at det er bare tull å lage selv.
T. Thøgersen Skrevet Oktober 14, 2011 Skrevet Oktober 14, 2011 Eller så kan du også lage til en adapter fra de originale manifoldene, men en kollektor fra de to flensene opp til flensen på eksoshuset. Det funker bra som juling, og holder hvertfall til det effektuttaket du ønsker. Her er det også mye fine tips: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... f=1&t=1003
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå