Gå til innhold

Treg defroster/varmefunksjon på 520ia,97 mod.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag var det is på vinduene og under to grader da jeg startet bilen for å dra på jobb. Mens defrosteren får noen minutt til å varme seg opp, så skraper jeg bort isen. Til min overraskelse kommer det ikke noe varmluft,selv etter flere minutter. Slår av aircondition og har maks innstilling (32 grader) på varmluften. Første etter et kvarter begynner varmluft å strømme inn i kupeen,og da har jo motoren vært driftsvarm i flere minutt allerede. Jeg er fra tidligere vant med,at lufta inn i kupeen begynner å bli lunken allerede etter et par minutt.Vifta virker som normalt.Bilen har normal driftstemperatur.Har aldri kokt.

Hva kan være galt her? Termostat?Lite vann?

Skrevet

Kan også være "kaktusen" - en temperaturføler som ligger under varmeapparatet på høyre side. Trangt, men kurant å bytte selv i følge de som har prøvd. Jeg gjorde det på verksted. Halvtimes jobb.

Temperaturføleren styrer hele klimaanlegget. Gir den feil verdier, går systemet amokk.

Skrevet

dejavu: En diagnose vil ikke kunne si at varmeventilen er ødelagt i hvert fall. Det er det eneste jeg vet - sjekket opp dette selv da min var synderen...

F10: men hadde du samme problem som dejavu? At det tar lang tid før varmeapparatet avgir noe varme, selv om motoren er varm.

Skrevet

Tok nok munnen litt full,når jeg påsto at motoren ikke kokte. På vei hjem i dag steg nåla langt over normalen. Kjente på slangene før og etter termostathus,og de kjennes ikke som er de fyllt med vann. Men når jeg åpner ekspansjonstan,så er det vann der. Kan dette likevel tyde på en termostat som ikke åpner? Evt. Massiv lekkasje? Jeg har sett dryppunkter under framvognen når jeg har parkert,og det har vært vann.

Skrevet
Hadde likt problem på en E39 520i for mange år siden når det var alti for lite vann på den.....

Ja,begynner å lure på om den mangler vann,kombinert med et termostatproblem. Hvordan kan jeg finne ut om vannet sirkulerer inni der?

Nå prøvde jeg å la den gå på tomgang uten varmeapparat på. Da ble tempmåler stående i midtstilling,som den alltid har stått på. Så slo jeg varmeapparatet/vifta på fullt,og straks begynte nåla å bevege seg faretruende nær det røde feltet. Slo av vifta igjen,og da sank nåla tilbake til normalen. Og der ble den værende selv om jeg noe senere satte vifta på fullt. Nå kom det også god varme ut av anlegget. Og da har motoren surret og gått ett drøyt kvarter.

Det er pussig,men jeg føler (jeg vet det,dette er ikke området for føleri!) det er lite vann i de slangene som går til, og videre fra,termostathuset. På bildet under her er det to lufteskruer,en rett til venstre for radiatorens ekspansjonstank,og en som er rett der ved oljefilterhuset. Hva er dennes funksjon?Mye tekst her,men det jeg lurer på er følgende:

-Hvordan finne ut om vannet sirkulerer ?

-Må jeg tappe ut alt for å finne ut om det mangler vann inni der?

-Er det en vannpumpe et sted?

ps..jeg antydet et bilde,men finner ikke ut hvordan jeg får lastet det..

Takk for innspill!

Skrevet

såvidt meg bekjent er dette lufteskruer for å slippe ut luft på beggesider.

En måte for å se om det forsvinner noe vann er å fylle godt opp, og trykke på den øvre

høyre slangen gjentatte ganger. Dette hjalp iallefall på min. E39 er jo også kjent for å ha svakt

kjølesystem, alle E39 jeg har hatt har trengt enten vannpumpe, radiator, viskosekobling og eller termostat

rett etter annskaffelse..

Skrevet

Noen som kan fortelle meg hvor vannpumpa sitter på e-39? Den dukker ikke opp når jeg søker på Gsbildeler..

edit..

fant den under "slitedeler"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...