GĂ„ til innhold

520ia 97 mod. koker..skal skifte termostat-vannpumpe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan..skal ta av deksel over vifta,og mÄ skru ut selve vifta for Ä klare dette. Bruker en nÞkkel til og holde fast veivstangens bolt med,slik ikke alt bare gÄr rundt nÄr jeg prÞver Ä skru lÞs viskosekoplingen. Jeg antar at veivstangens mutter er den som sitter nede ved siden av ac-kompressor. SÄ har jeg en 32 mm fastnÞkkel pÄ selve viskosekoplingen. Det stÄr at den er LINKS. Hva betyr dette nÄr jeg stÄr foran vendt mot fronten av bilen?

Skal jeg skru mot venstre,altsÄ mot den siden som pluggene sitter, eller mot hÞyre,som blir den siden som luftfilter sitter?

Disse boltene sitter temmelig fast,og jeg erredd noe skal knekke om jeg tar i feil vei....

Skrevet

Virker som jeg har misforstÄtt noe...er det de fire smÄ mutterene som stÄr rundt selve akslingen som skal holdes fast? Eller har det samme effekt Ä holde fast mutteren til hjulet lenger ned?

Sakset fra en annen trÄd:

"Fikk den ut. Ingen som sa noe om de smÄ mutterne pÄ hjulet! Tenkte at det mÄtte vÊre noe med de, at de mÄtte holdes igjen mens den store skrus. For dette trengs spesialverktÞy til BMW sÄ du kan holde to av mutterne pÄ en gang + den mÄ vÊre bÞyd inn pÄ midten for Ä fÄ plass til den store muttern til vifta. Og dette er helt sykt klÞnete Ä drive pÄ med! Spesielt uten skikkelig verktÞy..."

Finns ogsÄ en enklere mÄte jeg sÄ pÄ youtube: sett 32mm nÞkkel pÄ mutteren og smell til med sleggehammer. Her er det ikke snakk om 'smÄ kakk' men FULL kraft.

mmm..dette blir ikke som en tur i parken ,nei.

Skrevet

Heisann. GjÞr slik som pÄ videoen, slÄ til hardt, MOT HØYRE (luftfilteret) sÄ er det som en tur i parken det ;) Du mÄ nok slÄ til et par ganger fÞr den lÞsner, du Þdelegger ingenting sÄ lenge du har fastnÞkkelen fri fra alt som feks termostathus osv. Men prÞv Ä lufte systemet fÞr du begynner Ä skifte termostat, er oftes bare det som skal til. Har beskrevet det i en annen post nÄ nettopp faktiskt. Bruk sÞkemotoren sÄ finner du beskrivelse pÄ lufting ;)

Skrevet
Heisann. GjÞr slik som pÄ videoen, slÄ til hardt, MOT HØYRE (luftfilteret) sÄ er det som en tur i parken det ;) Du mÄ nok slÄ til et par ganger fÞr den lÞsner, du Þdelegger ingenting sÄ lenge du har fastnÞkkelen fri fra alt som feks termostathus osv. Men prÞv Ä lufte systemet fÞr du begynner Ä skifte termostat, er oftes bare det som skal til. Har beskrevet det i en annen post nÄ nettopp faktiskt. Bruk sÞkemotoren sÄ finner du beskrivelse pÄ lufting ;)

Kveldings..

Skal prÞve den luftingen fÞr jeg deljer lÞs med slegga. Min har to lufteskruer,1 rett ved ekspansjonstank,og 1 som er plassert like ved oljefilterhus. Skal begge vÊre Äpne under lufteprosedyre? Regner med lokket pÄ ekspansjonstank skal sitte pÄ. Men jeg ser mange anbefaler Ä la bilen stÄ i en liten helling,med fronten opp. Bare tull det eller?

Skrevet

Du kan bare Äpne begge lufte skruene ja (trenger ikke Ä skru de helt av). visst du mÄ fylle mer vann sÄ ha lokket av, Ä hell heletiden slik at det nesten renner over. Jeg pleier Ä fyllen en 1.5 liter brusflaske med vann Ä snu den pÄ hodet ned i ekpansjonstanken, har du nok vann sÄ kan du bare ha lokket igjen. Det med at bilen skal stÄ i en liten helling eg bare tull. Sett nÞkkelen i posisjon 2, Ä vifta pÄ bÄnngass, sÄ sirkulerer du vannet rundt i systemet slik at luften presses ut og opp lufteskruen.

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...