Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan..

Tar ett skritt tilbake,og forsøker å lufte systemet,innen jeg skrur ut vannpumpe og termostat.

Ser det er ulike luftemetoder ute og går,-en for biler uten "latent heat accumulator" og en metode for biler med "latent heat accumulator".

Hva er dette? På min er det en knapp jeg kan trykke inn, som kan levere "restvarme" en stund etter at motor er slått av. Er det det samme som "latent heat accumulator"?

Og kan jeg da ikke bruke den enkle måten å lufte kjølingen på..?

Skrevet

Nå skal ikke jeg påstå at det ikke finnes noen spesielle rutiner for lufting på spesifikke motorer men en ganske grei universal måte å gjøre det på er å skjære bunnen av en halvannen liters flaske, sette den med tuten ned i påfyllinga til kjølevæska evnt. bruk teip rundt flasketuten som "tetning".

Nå har du en beholder som står høyere enn varmeregisteret som ofte er det høyeste punktet og kan gjøre det vanskelig å lufte ut.

Sett varmeapperatet på full varme, start motoren og fyll opp den provisoriske tanken med kjølevæske....nå står kjølevæskenivået høyere enn det høyestepunktet i systemet og vil presse på og tvinge luft ut av systemet...bruk gjerne lufteskruene i tillegg til å slippe ut luft når motoren har fått driftstemperatur.

Jeg bytta strammehjul på multireima på min for ett par uker siden og hadde av øverste slangen i kjølesystemet og tapte en del væske på det. når jeg monterte det sammen igjen etterfyllte jeg og luftet KUN på skruene når jeg hadde oppnåd driftstemp.

Jeg har ikke hatt no problemer med luft etter det, men "flaskemetoden" er en ganske grei sak om man vil "garantere" seg selv for at systemet er tomt for luft.

Min har forresten latent heat accumulator...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...