Thundercoil Skrevet Oktober 17, 2011 Share Skrevet Oktober 17, 2011 http://bil.bt.no/bil/Slik-blir-de-nye-bilavgiftene-11215.html Noen avsnitt fra artikkelen: Statsbudsjettet stimulerer heller ikke stort til å kvitte seg med gamle biler. I 1999 var vrakpanten 1500 kroner. I forslaget for 2012 er vrakpanten satt til 2000 kroner. Avgiftslettelsene som ble lansert i 2007 er altså moderert. I praksis vil en ny dieselbil bli flere tusen kroner dyrere fra neste år. Kosmetikk og lappverk - Årets statsbudsjett er ren kosmetikk med små justeringer her og der. Justeringene vil egentlig ikke ha noe å si for noen, spesielt ikke for miljøet, mener administrerende direktør Stig Morten Nilsen i Norges bilbransjeforbund. Regjeringen vil stramme inn avgiftslettelsene på CO2-utslippene. Nå bør du virkelig lese brosjyrer og tekniske data godt når du skal kjøpe bil. Skal du få avgiftslettelser fordi du kjøper bil med lave utslipp, kan ikke bilen slippe ut mer enn 110 gram CO2 per kilometer. Motoreffekt har mindre effekt Thundercunt sier: Kom ihvertfall noe godt ut av dette! * Motoreffekt vil isolert sett ha enda mindre å si for avgiftene. Det betyr i realiteten at kostbare biler med store motorer vil få den største avgiftslettelsen. Dagens avgiftsberegning av motoreffekt foreslås redusert med totalt 33 prosent, med unntak av høyeste sats, som reduseres med 20 prosent. Fordelen med å redusere effektberegningen er at færre vil trimme bilen sin i etterkant, og at det ikke er så aktuelt å selge biler der effekten er «kvalt» for å tilpasses norsk avgiftspolitikk. Dette rimer godt med en rapport utarbeidet av SINTEF, som påpeker at trimming av motorer i etterkant antakelig er mer utbredt enn man tror. Dessuten er det svært enkelt, og kan i verste fall utgjøre en sikkerhetsrisiko. Sagedal sier: Det viktige er hva som kommer ut av eksosrøret, ikke størrelse på motoren når det gjelder miljøvennlighet. Bilistorganisasjonen er også fornøyd med at omregistreringsavgiften er redusert, selvom NAF helst vil fjerne denne avgiften helt og erstatte den med et administrasjonsgebyr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå