Gå til innhold

Oljeskift (motor/girkasse) 99 523ia?

Balleks
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ganske ny her på bimmers, og ikke minst i BMW verden.

- Jeg kjøpte meg en 523iA E39(1999) forje uke og skal til med skift av olje og filtrer. Har undersøkt en del og funnet ut at den mest anbefalte motoroljen er Castrol Magnatec helsyntet 5W-40. Stemmer dette?

- Tenkte også jeg skulle "skifte ut" oljen i girkassen, men har lest at den ikke skal skiftes ut men kun fylles på? Den girer veldig fint og er overhode ikke noen problemer med girkassen, men tenkte bare får å være på den sikre siden. Liker å ha kontroll og vite at alt er ok :-)

- Er det ellers ting jeg bør være ops på ved skifting av olje eller med bilen generelt setter jeg pris på respons! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange skifter olje på girkassen som første steg i å løse et eventuelt problem med kassen.. Hadde ikke gjort det bare for å gjøre det.. Sikkert mange forskjellige meninger på dette men.. Ang type olje kjører jeg på Biltema. Sikkert mange som ville sagt meg imot men den har de riktige Kvalifikasjonene og er olje fra statoil på annen beholder.. Selv om castrol ikke er no dårligere valg..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor langt den aktuelle bilen har gått, men jeg ville nok byttet oljen for å være sikker.

Ville og fått et verksted til å ta jobben, da det er litt styr å få byttet alt, da converter ikke tømmer seg frivillig.

BMW's "lifetime" olje er veldig bra olje, men den mister nok en del av egenskapene etter 12 år i bruk. Et oljeskift vil nok være bra mtp prevantivt vedlikehold.

Når folk begynner å bytte olje fordi kassen ikke fungerer som det skal, har det nok dessverre allerede gått for langt, slik at et oljeskift bare vil bli et lappeplaster, som utsetter et eventuelt havari.

Om du skal bytte, bør du og bruke den originale Lifetime oljen. Den er litt dyr, men da slipper du å tenke på det de neste 12 år. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har akkurat rundet 200 000km. Vet absolutt ingenting om skift av olje i girkasse av forje eier(e).

Dette utføres ikke på et A/S verksted, men av folk som har veldig god peiling og som er kvalifisert til å gjøre jobben, så det er ikke noe problem!

Anbefaler du da å gå på Bavaria å kjøpe orginal BMW olje? Vet det er en veldig dyr olje, men om det kan spare meg får større problemer med girkassen i senere tid sier jeg selvsagt ja takk til det :)

Da bruker jeg Castrol Magnatec helsyntet 5W-40 motorolje, og skaffer olje til girkassen på Bavaria! Har du et spesifikt navn på oljen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...