klev Skrevet Oktober 20, 2011 Share Skrevet Oktober 20, 2011 Hei Har en litt slitsom sak for brodern min. Jeg kunne sikkert ha lagt denne tråden på ett annet forum, men siden det omhandler en bruker her, velger jeg å poste her. Han kjøpte en bil den xx.august, og alt gikk i orden. Men har nå fått flere krav om bompenger. Han sendte så kravet til tidligere eier, siden det var han som eide bilen på det tidspunket. Ingenting skjedd. Og har nå fått purring på ene kravet samt et nytt krav. Det er ikke de største summer det er prat om, ca 2-2500kr, men for en lærling er det surt å måtte betale når det egentlig ikke er han som skal behøve. Ringte så bomselskapet for å høre hvorfor kravene kom til han, når han ikke kjøpte bilen før 1mnd etter passeringene var gjort. Da sa de att bilen var registrert på Broren min den xx JULI. Og det skal jo ikke være mulig? Uten att selger har endret på datoen etter brodern skreiv salgsmeldingen? Så hva bør man gjøre her? Bare bite i det sure eple å betale, eller bør man forske litt mer rundt dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Oktober 20, 2011 Share Skrevet Oktober 20, 2011 Jeg var i noenlunde samme situasjon for et års tid siden. Da ble det mye krangling og rot før det ble ordnet opp i. Det som gjorde at bompengene ble sendt til forrige eier, var at jeg kopierte kontrakten (med dato) for bilkjøpet og sendte den inn. La også ved en kopi av vognkortet og forsikringsavtalen (dokumenter med startdato på forsikring). Da gikk det til slutt greit. Jeg fikk som broren din en 'dyr' regning på bompenger, og to regninger på 1000kr og 500kr, der forrige eier hadde fylt bensin og stukket av uten å betale. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kny Skrevet Oktober 20, 2011 Share Skrevet Oktober 20, 2011 Samme skjedde meg. Jeg spurte pent kjøperen om han ville betale bompasseringene etter salgsdatoen (sendte han bilde av regninga med passeringer), og han sa det var greit, beløpet var på ca 400-500 kr og jeg ga han betalingsinfo og regnet med han ordnet det. Et par mnd senere fikk jeg en purring på regninga på ca. 650 kr, og ringte han og lurte på hva greia var.. Da sa han at han hadde glemt det osv og skulle betale med en gang. Enda litt senere fikk jeg ENDA en purring i posten, nå på 900 kr... Sendte han en melding, og fikk et irritert svar tilbake. Ringte Fjellinjen og de sa det var jeg som måtte betale siden jeg var registert på bilen da passeringene foregikk (dog virka det som en inkompetent kundebehandler), så jeg betalte bare regninga som i utgangpunktet kunne vært mye billigere hadde bare den idioten som kjøpte bilen sagt at han ikke kom til å betale... Hadde forresten ikke fått omreg den da den ble henta på en lørdagskveld, så fikk ikke omregistert før torsdagen da banken ikke fikk utbetalt lånebeløpet hans før da. Men uansett kjipt av han å si han skal betale, for så å la den gå fram til et inkassokrav som jeg må betale for å unngå betalingsanmerkninger.. Hvis jeg var deg ville jeg betalt regninga, og ringt bompengeselskapet og bedt om råd. Du kan nok gjøre slik som thundercunt skriver over her, sende inn kopi av kontrakt for overtagelse, samt for passeringene som er gjort etter overtagelsen og be de sende bompengekravene til ny eier og få tilbakebetalt beløpet du har betalt inn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rekorden Skrevet Oktober 20, 2011 Share Skrevet Oktober 20, 2011 Det står vel i vognkortet når bilen ble registrert over på din bror? Tviler igrunn litt på at Fjellinjen har eksakt dato bilen er overtatt på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Oktober 21, 2011 Share Skrevet Oktober 21, 2011 Klev..... Leverte ikke din bror selv salgsmelding? Loven i norge sier at din bror kun er ansvarlig for ting som skjer enten ved at han kjører bilen eller har den regget på seg. Datoen bilen er regget på din bror er ditt forsvar! Kikk i vognkortet og sammenlign med bompenge-kravet, er din bror regget som eier etter datoen på passeringene ringer du fjellinjen og ønsker de lykke til ved evt rettsak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klev Skrevet Oktober 21, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 21, 2011 Klev..... Leverte ikke din bror selv salgsmelding? Loven i norge sier at din bror kun er ansvarlig for ting som skjer enten ved at han kjører bilen eller har den regget på seg. Datoen bilen er regget på din bror er ditt forsvar! Kikk i vognkortet og sammenlign med bompenge-kravet, er din bror regget som eier etter datoen på passeringene ringer du fjellinjen og ønsker de lykke til ved evt rettsak. Jeg tror den delen som vart levert var del 2 av vognkortet, og selger som leverte. Men i det nye vognkortet så står det att bilen vart regget på broren min den 1.sept. Så da skulle saken være grei. Kommer til å sende bomselskapet et brev med kopi av vognkortet. Så stusser jeg litt på hvorfor det har vært sagt Juli, for om man skriver feks att bilen blir solgt 1. aug, men salgsmelding ikke blir levert vegstasjon før 1.sept. Da er det 1.sept bilen blir registret? Ikke 1.aug selv om det er den datoen som står skrevet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jay-O Skrevet Oktober 21, 2011 Share Skrevet Oktober 21, 2011 Det KAN jo tenkes at han (selger) ervervet bilen 1.ste Juli? Hørtes rart ut - men ingen tvil om at bompengeselskapet har feil i denne saken dersom det står 1ste Sept. i vognkortet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klev Skrevet Oktober 21, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 21, 2011 Det KAN jo tenkes at han (selger) ervervet bilen 1.ste Juli? Hørtes rart ut - men ingen tvil om at bompengeselskapet har feil i denne saken dersom det står 1ste Sept. i vognkortet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå