Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har problemer med min E36 318 m40.

Motoren kutter når jeg skal "opprettholde" farta, mest når det er vått ute.Om jeg gir mer gass eller slipper gassen funker det bra. Fungerer som den skal på tomgang. Virker som den mister strømmen 1/10 sekund flere ganger på rad om jeg holder gasspedalen på samme sted. Kutter mere på lavt turtall enn høyt. Så bilen "fungerer" om jeg har en av/på-gass teknikk :)

Deler som er byttet:

Bensinpumpe, bensinfilter, innsugsbelg, pluggledninger, rotor, tennhus, coil, veivaksel-sensor og lambda. LMM er ikke byttet, men problemet er der selv om jeg kjører når den er plugget ut. Ingen feilkode på motoren heller. Lading og batteri er bra.

Har lest en del på forumet her, men har ikke problemer med å få bilen opp på turtall (kamaksel-problem?) Bruker ikke kjøleveske eller ryker ikke hvitt. Motor tikker ikke mer enn en gammel 4'er skal etter å ha gått 227.000 km

Noen som har ett forslag til hva problemet kan være? :)

Skrevet

Har du elektriske problemer også slik som blinklys. Sjekket jordingen og eventuelt sikringen ut fra jording fra batteriet om du har?

Skrevet

Takk for svar :)

Jording fra batteri til karosseri er bra, har ikke sikring der heller. Har ikke tatt av jordingskabelen fra motor til karosseri, men gjor en kjapp "visuell" sjekk, og den så også bra ut. (les: den satt fast, "hang ikke og slang") Kan prøve å ta den av, pusse litt og sette den på igjen. :) Har også målt jording fra pluss på batteriet og til godset på motoren, og det var bra. Tilsvarende strømmen på batteriet. Har ikke andre elektriske problemer. Det er ettermontert "liten" kjørecomputer i denne (var orginalt analog klokke), klokken har variende styrke på lyset, men det trenger ikke ha noen sammenheng. Kan være displayet som begynner å bli dårlig.

Fordeler/rotor er nytt, så der er det ikke noe problem :) Kamaksel har jeg ennå ikke sjekket, men det virker som det er mer ett elektrisk problem som kommer og går (vått føre osb) Var det ikke sånn at om kamakselen blir dårlig så begynner motorene å bli trasig på høy turtall? Min fungerer best på høyt turtall :)

Skrevet

Har i dag pusset opp diverse jordinger og lagt opp en ekstra jordingskabel fra motoren til jord bare for "utelukke" , men problemet er fortsatt det samme.

Er det noen som vet hvilke vacuumslanger som bruker å bli problematiske på disse motorene?

Skrevet

Bytt innsugspakninger. Hatt disse problemene på alle mine M40er. Fire ganger har det vært innsugspakninger, og en gang var det defekt lamda.

Skrevet

I verste fall, detet er bare et vill skudd. men har du clutch bryter på bilen din? se på clutchpumpa inne i bilen om du har en bryter der.

På min bil så var denne gått føyka, og da fikk jeg de symptomene der. bare et skudd i blinde da jeg ikke kjenner M40 så godt.

Men det er absolutt verdt en titt, BMW teknikeren trodde ikke det kunne ha noe og si før jeg gikk igjennom TIS og WDS selv og så at DME faktisk er avhengig av et godt clutch signal for å kunne opprettholde gangen. Ikke spør hvorfor.

Skrevet
Bytt innsugspakninger. Hatt disse problemene på alle mine M40er. Fire ganger har det vært innsugspakninger, og en gang var det defekt lamda.

Takk! Får prøve dette neste.. :) Ble problemet værre når det regnet med deg? Eller fikk du "provosert" frem feilen med å spraye startgass rundt innsuget?

I verste fall, detet er bare et vill skudd. men har du clutch bryter på bilen din? se på clutchpumpa inne i bilen om du har en bryter der.

På min bil så var denne gått føyka, og da fikk jeg de symptomene der. bare et skudd i blinde da jeg ikke kjenner M40 så godt.

Men det er absolutt verdt en titt, BMW teknikeren trodde ikke det kunne ha noe og si før jeg gikk igjennom TIS og WDS selv og så at DME faktisk er avhengig av et godt clutch signal for å kunne opprettholde gangen. Ikke spør hvorfor.

Kan sjekke, men clutchen er veldig fin å bruke iallefall :)

Skrevet
Takk! Får prøve dette neste.. Ble problemet værre når det regnet med deg? Eller fikk du "provosert" frem feilen med å spraye startgass rundt innsuget?

Det var mer temperaturbestemt. På kalde dager hosta den godt innimellom og kutta gassen akkurat som om det skulle vært elektrisk gasspedal. Det kom også noen ganger mer et par uker mellomrom da bilen var varm også, men kunne gå over nå og da.

Fikk framprovosert noe av det ved startgass ja, men har hatt noen tilfeller der lekasjen har vært så liten, og kommer kun i perioder, slik at du faktisk må skru av og se på pakningen for å finne feilen.

Bytt også den blå vanntemp sensoren når du skal bytte disse. Den sitter vanskelig til, og kan være medskyldig. Koster vel ca 300kr og pakningene 150kr.

Skrevet
Takk! Får prøve dette neste.. Ble problemet værre når det regnet med deg? Eller fikk du "provosert" frem feilen med å spraye startgass rundt innsuget?

Det var mer temperaturbestemt. På kalde dager hosta den godt innimellom og kutta gassen akkurat som om det skulle vært elektrisk gasspedal. Det kom også noen ganger mer et par uker mellomrom da bilen var varm også, men kunne gå over nå og da.

Fikk framprovosert noe av det ved startgass ja, men har hatt noen tilfeller der lekasjen har vært så liten, og kommer kun i perioder, slik at du faktisk må skru av og se på pakningen for å finne feilen.

Bytt også den blå vanntemp sensoren når du skal bytte disse. Den sitter vanskelig til, og kan være medskyldig. Koster vel ca 300kr og pakningene 150kr.

Takk :) Da har vi noe å fortsette den everending-storyen med :)

prøv å napp av ledningen som er på gasspjeldsensoren.. å prøv å kjør da

tipper den er deff

Den går også ann å sjekke, har ikke sett på den...

Fukt i fordeler? Hvis det er værre når det er fuktig, ville jeg sjekka det. Evt sprekker i fordelerlokk?

Fordeler er ny, så der er alt OK :)

Skrevet

Prøvde med startgass nå, men det var ikke mye forskjell når den bare gikk på tomgang... Hosta litt når jeg rusa den litt opp første gangen etter jeg hadde sprayet på startgass rundt pakningene, dette gjør den ellers aldri..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...