Gå til innhold

Castrol olje vs Biltema olje.


Muztang289
 Share

Castrol olje eller Biltema olje?  

224 stemmer

  1. 1. Castrol olje eller Biltema olje?

    • Castrol
      170
    • Biltema
      54


Anbefalte innlegg

Tar utgangspunkt i oljen eg bruker.

Castrol TWS Motorolie 10W-60, 147.50.- pr liter. på koed. (+frakt)

Biltema olje: stort sett 129.- pr liter.

I snitt 5liter pr skift? = 92,50.- spart på et oljeskift.

2 oljeskift i året.....? =185 kroner spart.

Pris er vertfall ikkje et tema i denne diskusjonen.

Kan tenke meg et par andre plasser eg heller skal stramme inn litt for å spare dei kronene.

Olja jeg kjøper på biltema koster langt i fra 129,- pr liter, mere 34,90,- 10 liter for 349,- delsyntetisk 10w40 olje, kontra 398 for 4 liter på mekonomen for delsyntetisk 10w40 olje fra castrol. For meg er valget lett, da bilen min går som ei klokke med biltemaolje:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar utgangspunkt i oljen eg bruker.

Castrol TWS Motorolie 10W-60, 147.50.- pr liter. på koed. (+frakt)

Biltema olje: stort sett 129.- pr liter.

I snitt 5liter pr skift? = 92,50.- spart på et oljeskift.

2 oljeskift i året.....? =185 kroner spart.

Pris er vertfall ikkje et tema i denne diskusjonen.

Kan tenke meg et par andre plasser eg heller skal stramme inn litt for å spare dei kronene.

Her er det sammenlignet kalkulator og strykejern igjen.

1. Hviken bil skal du bruke 10W-60 på.

2. Biltema har ikke den viskositeten så det går ikke å sammenligne.

3. Har du gått ut fra olje med samme godkjenningene?

4. Har du tatt utgangspunkt i en olje som er beregnet på DIN bil og ikke Petter Solberg sin?

Koed tar vel 160.- for å lete i varen og sikkert det samme for å sende det så ta med det når du regner da. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at det er fornuftig å bruke den oljen som motorleverandør anbefaler. Og når det gjelder olje, så får man faktisk hva man betaler for. Når det står 10w-40 på flasken til 3 forskjellige leverandører, hvis man da (hypotetisk sett) sender en prøve av hver olje til en lab for å få vite sammensettningen, kan jeg nesten garantere at man får 3 forskjellige svar. Og de passer da til forskjellige motorer, etter hva leverandøren anbefaler. Men at det er så små forskjeller er vell ganske sikkert, så at det er noe man merker på en bil motor med det første er vel tvilsomt. Men etter noen hundre, kanskje tusen gangtimer senere kan vel "pipa får en annen låt"! :P

Selv kjører jeg nå på Mobil olje på 523'n, og det ser ut til å fungere helt topp. Og på 525'n jeg hadde tidligere kjørte jeg på castrol siden jeg kjøpte den og hadde aldri noe problemer.

Jeg hadde aldri fylt biltema olje på en bil jeg bryr meg om i allefall! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at det er fornuftig å bruke den oljen som motorleverandør anbefaler. Og når det gjelder olje, så får man faktisk hva man betaler for. Når det står 10w-40 på flasken til 3 forskjellige leverandører, hvis man da (hypotetisk sett) sender en prøve av hver olje til en lab for å få vite sammensettningen, kan jeg nesten garantere at man får 3 forskjellige svar. Og de passer da til forskjellige motorer, etter hva leverandøren anbefaler. Men at det er så små forskjeller er vell ganske sikkert, så at det er noe man merker på en bil motor med det første er vel tvilsomt. Men etter noen hundre, kanskje tusen gangtimer senere kan vel "pipa får en annen låt"! :P

Selv kjører jeg nå på Mobil olje på 523'n, og det ser ut til å fungere helt topp. Og på 525'n jeg hadde tidligere kjørte jeg på castrol siden jeg kjøpte den og hadde aldri noe problemer.

Jeg hadde aldri fylt biltema olje på en bil jeg bryr meg om i allefall! :P

Ok, men på oljen som biltema selger som er helsyntetisk står det også godkjent for BMW LL-01 og på den andre BMW Longlife.. Så det skal jo en del til for å få godkjent dette og da ;) OLjen er bra den, hadde vært skeptisk dersom det ikke var med de sertifiseringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar utgangspunkt i oljen eg bruker.

Castrol TWS Motorolie 10W-60, 147.50.- pr liter. på koed. (+frakt)

Biltema olje: stort sett 129.- pr liter.

I snitt 5liter pr skift? = 92,50.- spart på et oljeskift.

2 oljeskift i året.....? =185 kroner spart.

Pris er vertfall ikkje et tema i denne diskusjonen.

Kan tenke meg et par andre plasser eg heller skal stramme inn litt for å spare dei kronene.

Her er det sammenlignet kalkulator og strykejern igjen.

1. Hviken bil skal du bruke 10W-60 på.

2. Biltema har ikke den viskositeten så det går ikke å sammenligne.

3. Har du gått ut fra olje med samme godkjenningene?

4. Har du tatt utgangspunkt i en olje som er beregnet på DIN bil og ikke Petter Solberg sin?

Koed tar vel 160.- for å lete i varen og sikkert det samme for å sende det så ta med det når du regner da. :wink:

1. Min egen bil skal ha 10w-60

2. Ser den, burde heller samenligna en viskositet som begge har.

3. Eg har ikkje meir en gjennomsnittet kunskap om olje, forholder meg her til det bilprodusent anbefaler, og det biltema skriver på nettsidene sine.

4.Ja. Veit ikkje ka Solberg bruker.

For å bruke et meir riktig reknestykke:

f.eks 5w-30 olje

Biltema: Helsyntetisk 5w-30 longlife olje. primært beregnet på BMW, SAAB, GM og MB, 129.- pr. liter. Helsyntetisk motorolje 5W–30, Longlife http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-S ... ife-36927/

Koed: Castrol Edge 5W-30 -Fuld Syntetisk 130.- pr liter. Pluss frakt.

Eg har inget grunnlag for å sei om biltema olje er bedre eller verre en castrol.

Men eg personlig ville aldri hatt biltema olje på min bil av et par enkle grunner:

BMW anbefaler castrol 10w-60, og ser ingen grunn til å tvile på det. Mener bestemt at biltemaolje vill vere dårlig reklame,når eg skal selge bilen. Dette synspunktet ville eg hatt uansett vilken nyere bmw eg kjøpte.

Seier ikkje at det burde vere sånn, men eg trur det er sånn.

Og tilbake til det lisje regnestykket mitt, ville eg berre fram til at prisen er så marginal forskjell på, at det ikkje er et argument verken i eine eller andre retninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bruke et meir riktig reknestykke:

f.eks 5w-30 olje

Biltema: Helsyntetisk 5w-30 longlife olje. primært beregnet på BMW, SAAB, GM og MB, 129.- pr. liter. Helsyntetisk motorolje 5W–30, Longlife http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-S ... ife-36927/

Koed: Castrol Edge 5W-30 -Fuld Syntetisk 130.- pr liter. Pluss frakt.

Og tilbake til det lisje regnestykket mitt, ville eg berre fram til at prisen er så marginal forskjell på, at det ikkje er et argument verken i eine eller andre retninga.

:mrgreen: Da skal jeg gi meg. Der syns jeg sammenligningen ble bra. :applause:

Det var lite å hente der ja.

Poenget mitt generelt er at det blir feil å sammenligne 2 forskjellige typer olje(ikke merke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Oljelageret her om dagen. Den svært oljekunnskapsrike ekspeditøren (ja faktisk) kunne bekrefte min teori at grunnen til at BMW anbefaler Castrol er at Castrol gir BMW en stor pose gull for å gjøre dette. Samme som Mobil gjør med Mercedes.

Samt at Castrol er eid av BP. Har et anstrengt forhold til BP i forbindelse med jobb. Nå har jeg fått Castrols djevelolje ut av motoren og erstattet med Fuchs Titan Supersyn. Samt kjøpt et nytt oljelokk uten den stygge Castrol-logoen.

Selvfølgelig er det penger inne i bildet (hva annet forventer du?)

Det er ikke dermed sagt at oljen ikke er tilpasset motorene, for det er den.

Spesielt de nyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når forskjellen er att motoren høres ut som en helt ny i forhold så tar heller jeg tema olja...

Når du ødelegger en bunnpanne i uka, så er det vel ikke annet å forvente enn biltema olje.

hva har så det med saken å gjøre? om jeg ikke hadde knust noen så hadde jeg fortsatt aldri fylt castrol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men disse diskusjonene er igrunn meningsløse, man kommer aldri frem til noe fasitsvar alikevel. Det blir bare som å tasse rundt oppi grøten, man kommer ikke den ene eller andre veien. Men for all del, dere som ikke fyller Biltemaolje, det synes jeg er bra! For da kan jeg, som gjør det kjøpe denne oljen år etter år, uten at den stiger nevneverdig i pris, noe den antakelig hadde gjort om etterspørselen ble enorm. Motoren i bilen min synes denne olja smaker godt, og gjør jobben. Bilen er heller ikke verdt at jeg fyller en olje som koster 3 ganger så mye på den, da verdien på bilen ikke er av den høyeste. Det blir litt som å si at jeg liker best Grans Premium når det kommer til øl, men jeg blir da like forbanna full hvis jeg skulle blitt servert Tuborg. Den smaker kanskje ikke like godt (etter min mening) men den gjør da for svarte samme jobben..:P Get my point? Hadde heller ikke hatt problemer med å kjøpe en gammel bil som det var blitt fylt biltemaolje på, du kan jo ikke basere avgjørelsen på et bilkjøp på en sånn detalj, du er isåfall nødt til å se på helhetbildet.. anyways, I get your point, you get mine:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller ikke hatt problemer med å kjøpe en gammel bil som det var blitt fylt biltemaolje på, du kan jo ikke basere avgjørelsen på et bilkjøp på en sånn detalj, du er isåfall nødt til å se på helhetbildet..

Enig i at det er greit å kjøpe en bil der det er fylt olje fra Biltema.

Den som gjør det trenger ikke nødvendig vis være den som ikke bryr seg om bilen, tvert i mot, slike personer viser ofte en nøkternhet som igjen kan vise seg i godt vedlikehold, nettopp for å spare litt.

Kommer nok ikke noen vei med diskusjonen her inne, men får belyst forskjellige synspunkter som kan være nyttige for enkelte.

Spesielt det jeg skriver for jeg har alltid rett og vet best. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Må bare hive meg på denne diskusjonen... Når det gjelder Biltema olje så er problemet det at Biltema kjøper olje der hvor det får billigste innkjøpsavtalene, fabrikatene kan variere. Denne oljen tapper de på egne bokser/kanner og merker det som egen olje, det betyr at du aldri er sikker på hva du får av kvalitet. Disse på-klistrede merkene på dunkene stoler jeg heller ikke på da de lager disse på generell basis. Selv om det står at denne oljen er godkjent av BMW så tviler jeg på at dette stemmer. Nå har jeg også informasjon om at Biltema bruker ofte STATOIL olje og den er rimelig bra, spesielt Lazerway. Det er denne usikkerheten som gjør at jeg ikke velger Biltema, trur faktisk at dersom du har brukt Biltema olje i garantitiden til BMW og du får motorhavari så vil du nok få en utfordring med oppgjøret.

Men har du en gammel bil så bruk gjerne Biltema olje, min påstand er at du ikke sparer noe i det lange løp med å bruke en billig olje. Jeg bruker alltid det beste jeg kan få.

Viser samtidig til min trå om Motorolje og motorhavari;

viewtopic.php?f=1&t=208641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Må bare hive meg på denne diskusjonen... Når det gjelder Biltema olje så er problemet det at Biltema kjøper olje der hvor det får billigste innkjøpsavtalene, fabrikatene kan variere. Denne oljen tapper de på egne bokser/kanner og merker det som egen olje, det betyr at du aldri er sikker på hva du får av kvalitet. Disse på-klistrede merkene på dunkene stoler jeg heller ikke på da de lager disse på generell basis. Selv om det står at denne oljen er godkjent av BMW så tviler jeg på at dette stemmer. Nå har jeg også informasjon om at Biltema bruker ofte STATOIL olje og den er rimelig bra, spesielt Lazerway. Det er denne usikkerheten som gjør at jeg ikke velger Biltema, trur faktisk at dersom du har brukt Biltema olje i garantitiden til BMW og du får motorhavari så vil du nok få en utfordring med oppgjøret.

Men har du en gammel bil så bruk gjerne Biltema olje, min påstand er at du ikke sparer noe i det lange løp med å bruke en billig olje. Jeg bruker alltid det beste jeg kan få.

Viser samtidig til min trå om Motorolje og motorhavari;

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=208641

Ok.. hvis du ikke kan stole på at oljen som er i de forskjellige dunkene stemmer med det som angis bakpå dunken så mener du biltema prøver å lure deg..? hvordan vet du at oljen oppi castrol dunken er riktig kvalitet da og at ikke de også lurer deg..? greit biltema har mye rakkel men at de vil selge en olje som ikke oppfyller kravene på dunken nekter jeg å tro.. da kan man ikke drive butikk i 2011... snart 2012...:)

(det står heller ikke på dunkene at BMW godkjenner oljen.. bare sånn på det rene...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller ikke hatt problemer med å kjøpe en gammel bil som det var blitt fylt biltemaolje på, du kan jo ikke basere avgjørelsen på et bilkjøp på en sånn detalj, du er isåfall nødt til å se på helhetbildet..

Enig i at det er greit å kjøpe en bil der det er fylt olje fra Biltema.

Den som gjør det trenger ikke nødvendig vis være den som ikke bryr seg om bilen, tvert i mot, slike personer viser ofte en nøkternhet som igjen kan vise seg i godt vedlikehold, nettopp for å spare litt.

Kommer nok ikke noen vei med diskusjonen her inne, men får belyst forskjellige synspunkter som kan være nyttige for enkelte.

Spesielt det jeg skriver for jeg har alltid rett og vet best. :lol:

Næhei! JEG har alltid rett og vet best! hah! :D:lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. hvis du ikke kan stole på at oljen som er i de forskjellige dunkene stemmer med det som angis bakpå dunken så mener du biltema prøver å lure deg..? hvordan vet du at oljen oppi castrol dunken er riktig kvalitet da og at ikke de også lurer deg..? greit biltema har mye rakkel men at de vil selge en olje som ikke oppfyller kravene på dunken nekter jeg å tro.. da kan man ikke drive butikk i 2011... snart 2012...:)

(det står heller ikke på dunkene at BMW godkjenner oljen.. bare sånn på det rene...)

+1

Er jo ikke sånn at biltema kjøper opp masse slam-olje om de får det for 50 øre/liter'n.. #-o De har antakelig en viss kontroll over hva de kjøper, og at det sjeldent er veldig forskjellig fra det de fikk tak i forrige gang, og gangen før der. Når det kommer til biltema 10w40 delsyntetisk olje som jeg kjøper til e30'en, så kan du faktisk lukte at det er biltema olje når du åpner kanna. Denne lukta er i følge min nese helt lik hver gang jeg kjøper olje der, og jeg ville stussa om den plutselig hadde endra lukt.

Det samme gjelder jo feks bremseskiver du får kjøpt på biltema, du kan være heldig å få bremboskiver, hvis ikke så duger de andre skivene også, selv om det er av et annet fabrikat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...