Gå til innhold

Castrol olje vs Biltema olje.


Muztang289
 Share

Castrol olje eller Biltema olje?  

224 stemmer

  1. 1. Castrol olje eller Biltema olje?

    • Castrol
      170
    • Biltema
      54


Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter å snakker med en kompis om motoroljer og vil bare høres andre meninger om akuratt dette..

- Hvorfor ville du valgt 5W40 Castrol, fremfor 5W40 Biltema?

- Er det bare fordi BMW anbefaller dette til motorene sine?

- Er olja til Biltema så dårlig som folk skal ha det til?

- Hvorfor betale det dobbelte for bedre olje for å kjøre med den i 10.000 km, når du kan kjøpe biltema olje som koster deg det samme når du fyller vær 5000 km istede?

- Begge oljene kommer i bunn og grunn ifra samme sted.. - Under jorda!

Håper på mange forskjellig svar og meninger, så fyr løs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier at olja fra Biltema kommer fra samme kran som Statoil sin, og det kan godt hende at det stemmer.

Jeg har brukt Felleskjøpet sin mellom skift for å "skylle gjennom" og der er det ikke tvil, det er Statoilolje,

men bilen går/høres bedre med olja jeg bytta til etterpå.

Du bytter olje 2-3 ganger pr år, bruk nå de ekstra kronene og ta vare på motoren din..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje blir dyr eller billig av to ting:

- Dyr eller billig baseolje.

- Mengde dyre tilsetningsstoff.

Jeg er såpass snobbete at jeg ikke liker Biltema greier i BMWn min så derfor går det ingen Biltemaolje i den. Heller ikke deler. (Har et bensinfilter riktignok, men jeg liker det ikke).

Tror ikke Castrol er noe bedre enn Valvoline eller Mobil. At "BMW anbefaler Castrol" tror jeg er en listig avtale BMW har med Castrol. Jeg fyller olje fra Fuchs. Tror det er bra greier til en vettig pris uten at jeg helt vet hvorfor. Motoren går fint på det hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt endel på biltemas 5w50 olje og den virker veldig grei... Hvis motoren din høres annerledes ut med billigere olje med samme viskositet så er det hvertfall bare å styre unna! Med en "normal" motor ville jeg heller kjørt 15000 med biltema olje enn 30000 med castrol longlife olje!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører biltema 20w-50 på M88 motoren min.. den går MYE finere enn castrol 10w-60 driten hvertfall.. jeg kjører aldri mer enn 5000km uansett på olja så det får den på nytt :) prøvd agip 10w-60 også.. var 100% lik biltema sin... like svart/brun blei den og på 5000km..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statoil, Felleskjøpet og Biltema olja kommer fra samme kran. Problemet med denne olja er at det er alt for mangen mineraler\"partikler" i olja, og har veldig lett for å danne "koks" (Den sorte gugga inni motoren som man sliter med å få bort ;) "

Jeg kjører Biltema olja på kjelvebilene mine og holder Castrol og Fuchs olja til bruks\banebilene mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden hadde jeg en svært sliten Golf2 1,8. Den har gått i familien en del år på delsyntet av kjente merker. Tenkte at det ikke var så nøye med olje lenger og fylte på den billigste delsyntet 10W-40 jeg fant her i byen, "Effekt motorolje" kjøpt på Europris. Umiddelbart etter bytte begynte ventilløfterne å tikke voldsomt, ganske ekstremt ved kaldstarter. Det ble også noe mer mekanisk støy.

I russetida hadde vi en sliten gammel Transit. Den brukte mye olje, type over 1 liter pr tank bensin, så vi kjøpte en stor dunk universalolje på Felleskjøpet. Den bilen gikk fremdeles som russebil 3-4 år etterpå, så hvor skadelig det egentlig var vet jeg nå ikke.

Jeg er skeptisk til billig olje og fyller kun Castrol SLX Powerflow LL04 som BMW har anbefalt. Har så langt valgt å bytte på halve intervallet, dvs. 15.000 km. På en eldre bil ville jeg nok valgt en vanlig delsyntet Edge-olje, eller tilsvarende fra Mobil, Valvoline o.l, og bytta på 10-12.000 km. Valvolines LL04-olje har jeg prøvd på min forrige E39 530d og jeg synes faktisk å merke noe mer støy fgra den enn Castrol, men det er sikkert bare i mitt hode. Har kjørt Valvoline på tidligere biler og det har fungert meget bra.

Hvorfor spare på olje egentlig? Om man bruker 300,- eller 5-600,- en gang i året har forsvinnende lite å si egentlig og da er man sikker på at motoren får bra olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

biltema (et relativt stort navn) ville vel aldri solgt olje som er av dårlig kvalitet... det er ikke så lett i hvis man vil drive bedrift i oljenasjonen.. jeg er helt enig i de som driver med banekjøring og annen kjøring med ekstreme belastninger kan investere i olje.. den vanlige mann i gata klarer seg fint ved å spare noen kroner på olja å heller kjøpe gode vindusviskere....:) min mening hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser kvaliteten på visse Biltema produkter, tør jeg ikke tenke på å fylle Biltema olje på min Bmw vertfall! Ja det hadde sikkert gått bra, men jeg bryr meg om bilen, og betaler gjerne 1200 for et oljeskift med god samvittighet, en 4-500 på biltema!

Bytter ikke olje så ofte at det merkes spesielt på lommeboka :)

Mener det var en kompis av meg, som gikk på landbruksskole, der sendte dem inn prøver av forskjellig oljer, deriblant Biltema, og resulstatet var at Biltema oljen var av samme type som Esso oljen. Men dette varierer nok, etter hva jeg har hørt, så bytter dem leverandør på oljen etter et par år, alt etter hvem som kan gi den beste avtalen. :)

Men, det får ikke meg til og fylle Biltema olje likavel :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører biltema 20-50W på alpinaen, ikke noe koks, motoren er ren som ny inni, og jeg bytter heller ikke hysterisk ofte. Jevnt og fint oljetrykk og lite tikking. Helt super, hvertfasll på de gamle M30 motorerne. Forøvrig gikk jeg vekk FRA castrol tsw 10-60W motorsport drit på grunn av tikking, lavt oljetrykk på lave turtall når den var varm, og knakk vippearmer. Vesentlig bedre med biltema olja faktisk.

Og dette er faktisk en biturbo motor, som går med til tider svært høy oljetemperatur! (opp til 110grader!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...