Jump to content

Alpejohn

Members
  • Posts

    6259
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Hareid M&R
  • Kjøretøy
    BMW 530d, 118d

Recent Profile Visitors

5602 profile views
  1. Min erfaring er at motorer starter og går finere med en liten lunk en når de er iskalde. Og som @Ingvaldsen sier, så går dette helt fint på E39 og andre modeller, så at det ikke skal gå fint på andre forstår jeg ikke.. Om man tenker miljø, så skulle en tro det var positivt å forvarme motoren litt også, og varmeren slipper jo ut en gitt mengde på 30 minutter uansett. Men at den ikke går som kjørevarmer på nyere modeller med tanke på miljø kan jeg delvis forstå da alt skal jo knipes inn på som lager eksos. En annen ting kan jo være at de har spart penger på en mindre pumpe som ikke klarer å sirkulere like godt gjennom hele systemet, og at de av den grunn har begrenset det til kun varmeapparatet.. Men hadde vært artig med en teknisk begrunnelse fra BMW selv på hvorfor dette har blitt endret.
  2. Jeg kan sjekke hvordan tempen oppfører seg på min 118d med m74tu2 eller hva den nå heter. Tror ikke jeg har sjekka nå når det har blitt minusgrader.
  3. Uten å si det helt sikkert, så går jeg ut i fra at det er en del plast deler og luftkanaler som må byttes. Du kan sjekke bmwfans.info og se hva som er forskjellig. Mulig du får det til å passe, men det vil nok se veldig uferdig ut i beste fall.
  4. Kan skrive under på termostat. Nettopp gjort det samme på en M47, ble aldri varmere en 60c, men gikk over det på tomgang. Bytta begge termostater og vipps så er den nær 90c.
  5. Alpejohn

    E39 downpipe

    Dette er noe jeg har fundert på, om min har gått klar for de tror at eksospotta ved siden av girkassa er katalysator..
  6. Alpejohn

    E39 downpipe

    Det tror jeg nok ikke du skal håpe på. Enten ser de det og kommenterer det, eller så ser de det og ikke sier noe, eller så ser de ingenting og alt er ok. Mulig jeg har vært heldig med mitt verksted, men jeg gikk i utgangspunktet ut i fra at de kom til å se det så jeg var forbredt på å bytte. Men den gikk igjennom med 0 feil, og har gjort det alle 3 gangene den har vært inne med røret på..
  7. Lurer jeg også på, tenk om alle trådene her inne hadde sett slik ut, da hadde det ikke vært noe til forum.
  8. Alpejohn

    E39 downpipe

    Har hatt min inne 3 ganger eller noe nå, på merkeverksted (ikke bmw) og aldri fått anmerkning på det. Det er selvsagt ikke noen garanti for at noen ikke vil se dette og kommentere det, men det skader jo ikke å prøve.
  9. Se om det er noe bedre nå, flytta mappen tilbake og fikk startet seeding. Har så liten ssd at jeg har ikke plass å ha den liggende for øyblikket. Men den seeder hvertfall nå, så vis det er x filen du laster ned så burde det jo gå litt raskere.. Edit: Aha, når du skriver type nedlastings metode så skriver den X.. Da skjønner jeg. hehe. Jeg seeder hvertfall så får du se om det går bedre..
  10. Ja, jeg hadde den av da jeg mistenkte at vannet kunne renne inn i rammevangen, ut i fra tips jeg fant på nett over problemer flere hadde hatt. Det ville da komme opp i hjørna på kassa der det er opninger. Men på min så det tørt ut inni der så det var nok ikke der. Ellers så jeg ikke noe annen plass det kan komme inn heller. Sånn det ser ut nå så er det nok denne lufteventilen som er synderen, men jeg skjønner ikke helt hvordan vannet kan samle seg der. Så jeg vil gjerne finne ut av det før jeg bytter.
  11. Tipper det ordner problemet når du bytter slangen. Har hatt lekkasje på en av disse slangene selv under innsuget. Ble tett etter bytte. Med mindre dette røret er sprekt i tilkoblingen da selvsagt. Men du kan jo inspisere litt nøye når du får av slangen.
  12. Vannet kommer fra lufteventilen, "opp" i bildet er siden på bilen, til høyre er bak (under der lykta sitter). Så det ser ut til at vannet legger seg på lufteventilen på en eller annen måte, og når jeg bremser/svinger så renner det inn. Det jeg ikke helt forstår er hvordan dette skjer, så jeg kommer til å rigge meg opp etter å ha fjernet lyddemper lokket som sitter over ventilen slik jeg får sett rett inn på den. Det ordner seg nok med en ny ventil, men nå irriterer det meg at jeg ikke skjønner hvordan dette skjer.. Så jeg skal komme til bunns i dette her.. 🤓 Når det gjelder pdc boksen så blir jeg sikkert bare å henge den opp i sida bak ledningene i toppen, har kilt den inn i mellom der nå. Men får se hvordan det passer i hop når jeg får på dekselet og slikt. Men en pose er ikke en dom ide! Jeg skal hvertfall ikke bytte PDC igjen. hehe
  13. Vel, jeg har funnet ut hvor vannet kommer fra, nå lurer jeg bare på HVORDAN.. Blir jo på en måte liggende, og så kommer det plutselig inn under kjøring/bremsing/sving.. Tror det blir å demontere dekselet her å starte overvåking igjen for å se HVORDAN det kommer inn.. Svarte stripa er butyl, som var ment å skille sidene for å lettere identifisere hvor det kom fra. To be continued.. 🤔
  14. Har lagt papir i bunnen for å se hvilken side det blir først vått på, da så det ut som det var ventilen. Men så la jeg ei stripe med butyl som en skillevegg for å dele ytter å inner del.. Da så det plutslig ut som der var mest vann i siden mot rammevangen.. Hadde skvulpet over da, men var mest på den sida.. Tror jeg bare går drastisk til verks med kamera å styr så får jeg se hva som skjer.. hehe
×
×
  • Create New...