S.Hafsmo Skrevet Oktober 23, 2011 Skrevet Oktober 23, 2011 Hmm. E34'en min kan ikke startes uten at clutch er inne. Startsperrereleet slår ikke ut før clutch trykkes inn.
Hakuna Skrevet Oktober 23, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2011 Har du funnet "Fuse 15" og "Fuse 30" ? Evt. kan det være kaputt clutchbryter, slik at den tror du ikke holder clutchen inne. Får du tatt diagnose på bilen får du bekreftet om det er EWS relatert problem. Det skjer altså ingenting whatsoever når du vrir på nøkkelen? Edit: Har du prøvd å holde nøkkelen i "start" posisjon en stund (5-10sek) for å se om startmotoren slår inn? Edit 2: Du kunne jo tatt denne "ignition switch testen" som nevnes her: http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1205148 Ikkeno med clutchbryter å gjøre, for den finnes ikke har alltid gått uansett om den står i gir eller ikke før. Prøvd å holde inne, skjer ingenting... Skal teste det med "ignition switch test" i morgen edit: Har tatt en diagnosetest med utstyr som en kompis har.. fikk feilmelding på tysk om at det var feil på DME/DDE har ikke fått oversatt feilen så godt enda.. sletta feilen og den kom ikke opp igjen... Har også fått feil på EWS... Men det skal sies at vi ikke vet om dette utstyret faktisk virker som det skal ettersom vi ikke har testet det på en annen bil... Fikk feil på ABS med samme utstyr for 2 måneder siden, og det var absolutt ikkeno feil med ABS'en.. Skal kanskje få tatt feilkoder på et verksted på Onsdag.. inntil da får jeg se om jeg finner denne boksen bak tenningslåsen og se om jeg finner EWS boksen
Ballder Skrevet Oktober 24, 2011 Skrevet Oktober 24, 2011 Den "boksen" bak låsen er jo ikke akkurat noen boks. Er en slags bryter som sitter helt i andre enden av tennings låsen, og blir betjent av nøkkelen hver gang du bruker den. Men siden alt annet virker etter at sikringen som kompisen din dro ut, ble satt på plass igjen, så er vel mest sannsynlig den i orden vil jeg tro. Sitter vel forøvrig en liten avleser rundt tenningslåsen som skal lese av nøkkelkode (startsperre funksjonen), og denne ringen kødder ihvertfall til mye på audi. Anyway.. Lykke til.
Hakuna Skrevet Oktober 24, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2011 Har nå testet den "ignition switch test" og alt fungerte som normalt... Eneste som var litt rart, var at dørene ikke ville åpne seg tråløst... Måtte kode nøkkelen på nytt for å få den til å virke :S En annen ting jeg kom på, som har skjedd, er at noen få ganger når jeg skulle starte bilen før, så har nøkkelen liksom gått rundt uten å ta tak i tenningslåsen :S Og det samme skjedde første gangen i dag, når jeg skulle prøve...
S.Hafsmo Skrevet Oktober 24, 2011 Skrevet Oktober 24, 2011 Det høres veldig ut som en typisk E34 feil, nemlig at akslingen som går mellom tenningslås og den elektriske bryteren knekker. Du får prøve å løsne den elektriske bryteren og start bilen derfra (nøkkelen må stå i tenningslåsen når du gjør dette). Rattlåsenheten ligner veldig på den som står i E34. Den elektriske bryteren er nr. 2 på dette bildet, nr. 3 er skruene som holder den på plass: Slik ser det ut på E34, hvor man må plukke vekk litt voks for å komme til skruene som holder den elektriske bryteren. Selve bryteren vil nok være litt annerledes på E39. Bildet er hentet fra denne DIYen for E34. http://www.bimmerboard.com/forums/posts/566688 Edit: Her er en DIY (dessverre uten bilder) til E39, på samme problem. http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=356553 Edit 2: Og her er et bilde av selve el-bryteren til E39:
Hakuna Skrevet Oktober 25, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2011 Nå har jeg sjekket den bryteren og den fungerte som den skulle... Men nå får jeg ikke kodet nøkkelen heller! Fungerte ikke med tråløs sentrallås hverken i går eller i dag... I går fikk jeg kodet den slk at den virket, men i dag er det helt dødt ... Begynner å bli ganske fortvilet
Vannslangen Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 Hvorfor ikke legge inn engelske feilkoder på carsoft? Det tar jo sånn 2 minutt, og plutselig så forstår du alle feilmeldingene Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
S.Hafsmo Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 Nå har jeg sjekket den bryteren og den fungerte som den skulle...Men nå får jeg ikke kodet nøkkelen heller! Fungerte ikke med tråløs sentrallås hverken i går eller i dag... I går fikk jeg kodet den slk at den virket, men i dag er det helt dødt ... Begynner å bli ganske fortvilet Det var altså ikke mulig å starte bilen bare via el-bryteren heller (med nøkkel i tenningslås)?
Hakuna Skrevet Oktober 25, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2011 Hvorfor ikke legge inn engelske feilkoder på carsoft? Det tar jo sånn 2 minutt, og plutselig så forstår du alle feilmeldingene Sent from my GT-I9100 using Tapatalk fordi han kompisen min har ikke carsoft, han har DIS v57... Og jeg har ikke sett så mye på akkurat det der.
Hakuna Skrevet Oktober 25, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2011 Nå har jeg sjekket den bryteren og den fungerte som den skulle...Men nå får jeg ikke kodet nøkkelen heller! Fungerte ikke med tråløs sentrallås hverken i går eller i dag... I går fikk jeg kodet den slk at den virket, men i dag er det helt dødt ... Begynner å bli ganske fortvilet Det var altså ikke mulig å starte bilen bare via el-bryteren heller (med nøkkel i tenningslås)? Nei, det var ikke det
S.Hafsmo Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 Hmm.. nei da virker det å være EWS som ødelegger for deg.
Hakuna Skrevet Oktober 25, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2011 Hmm.. nei da virker det å være EWS som ødelegger for deg. Er det den som også kan sørge for at bilen ikke husker at nøkkelen er kodet?
S.Hafsmo Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 Det er EWS nøkkelen kodes mot, så det kan nok ha en sammenheng ja. Kunne jo like godt vært nøkkelen, men det var jo merkelig at det skulle være på begge nøklene dine.
Hakuna Skrevet Oktober 25, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2011 Det er EWS nøkkelen kodes mot, så det kan nok ha en sammenheng ja. Kunne jo like godt vært nøkkelen, men det var jo merkelig at det skulle være på begge nøklene dine. Kan det være den ringen som leser nøkkelen?
Ballder Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 Sitter vel forøvrig en liten avleser rundt tenningslåsen som skal lese av nøkkelkode (startsperre funksjonen), og denne ringen kødder ihvertfall til mye på audi. Anyway.. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå