jonni90 Skrevet Oktober 24, 2011 Skrevet Oktober 24, 2011 Ble nettop, før første gang eier av en BMW det ble en svart 320 95 modell. Var og kjørte en liten tur istad, da jeg plutselig fikk opp et lys i dashen (et utropstegn med et tannhjul rundt) Skrudde av motoren, startet opp igjen, og den forsvant.. Når jeg da kjørte videre merket jeg en betydelig forskjell i krefter, da deg kvein i hjula ved gasspådrag fra 0 (en liten stund iallefall). For plutselig var den tilbake til det vanlige igjen.. (som jeg hadde fryktet var ikke dette all kraften i denne motoren, hadde allerede kjørt noen mil uten å merke dette.) Parkerte og begynte og plukke av hetter og plugger, og oppdaget at både pluggbrønnen og selve pluggen på 4 av 6 var søkkvåte i det som så ut som olje... pusset og renset og prøvde igjen.. Etter dette har motorytelsen hvert veldig varrierende.. tar lang tid før den drar noe særlig (må ganske langt oppi registeret) Og finnes nesten ikke bunndrag. Men plutselig er den dritsprek igjen... Høyt på registeret er den ganske bra nå, men ikke i nærheten av sånn den var når jeg først merket dette... en teori er tette dyser av kondens?.. Bilen har stått til salgs en stund nå, med tørr tank, og hadde litt startvansker når jeg skulle dra med den, frem til jeg fikk fylt på litt mer suppe. Har ikke hatt oppi noe kondensfjerner. Noen ideer, tips?... Mvh ny på forumet
jonni90 Skrevet Oktober 24, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2011 Gått over alle plugger og coil's, alt ok... Nå har forøvrig øL/100 klikka tror jeg.. eller skal den stå på max når bilen går på tomgang?...
OrjanBmw Skrevet Oktober 24, 2011 Skrevet Oktober 24, 2011 Vel... den måler literforbruk per 100km. når du står stille beveger du deg ikke, og du vil da bruke evig med bensin pr 100km fordi du aldri når 100km. derfor står viseren på fullt da. prøv og kjør litt så ser du den stiller seg inn etter bensinbruk akkurat der og da. Tenk litt på det du angående motoren, mulig det kan være kondens. skaff deg en grei kondensfjerner og kjør det gjennom systemet, fyll gjerne full tank og kjør den ut litt, helst med langkjøring med litt turtall. etter det kan du sjekke om det fremdeles er fuktig, da kan det være andre ting.
jonni90 Skrevet Oktober 25, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2011 Ang. L/100km, vet på noen så går den på null, så var usikker på hvordan det var på denne. Skal ta en langtur idag, og prøve det du sier. Virker som den kommer seg litt etter litt så HÅPER det bare er kondens Takk for svar!
jonni90 Skrevet Oktober 25, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2011 Kom gjerne med innspill på hva mer jeg kan skjekke
OrjanBmw Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 har du prøvd å skifte plugger? (kan være at noen ikke tenner skikkelig) Rister motoren av og til? (isåfall kan det være coil)
jonni90 Skrevet Oktober 25, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2011 Nettop hjemme ifra langtur med Bmwen. har fylt pip full tank med 99okt v-power. pluss heiv i en kondensfjerner når jeg hadde kjørt opp noen liter. Mulig det er litt placebo, men virker som den kommer pitte-litt, etter litt. Men stadig ikke som det skal være... Har gått over og skjekka coilene og pluggene, iallefall for gnist:) og alt ser fint ut der, så har ikke prøvd å bytte plugger, tenker jeg slenger i noen andre plugger imårra bare for å se.. Effekten er lav frem til 3000 cirka, da kommer den sakte men sikkert frem mot 4500 hvor den er ganske grei egentlig.. men under 3000 er det sjangseløst daut!... @OrjanBmw, ikke merka noe særlig risting iallefall.. men til tider virker det nesten som om den fusker eller får for tykk blanding eller noe.. og da endres motorlyden ørlitegrann...
-Roger- Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 Kjenner en som sliter med ganske samme symptomer på en 1999 320..
OrjanBmw Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 Hmm, rare greier. Kan jo være en del ting. Mulig det er dårlig gnist i coil/plugg. Mulig bensinpumpen / filter må byttes. Kan til og med være for lite luft (tett filter?) Tror det beste for deg ville vært å gå innom et verksted og be om et prisoverslag og beskrive problemet, helst ta med deg en på en liten tur så mekanikeren får se problemet, de har kanskje noe de kan tilføye, få et prisoverslag og eventuelt fiks det de mener må fikses selv. Har en del bekjente som er erfarne mekanikere og skrur ofte på m50b20, skal høre med de neste gang jeg møter de, muligens i løpet av morgendagen.
jonni90 Skrevet Oktober 26, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 26, 2011 Hadde vert flott! Tenkte også jeg skulle feilsøke litt med multimeter idag, sier ifra hvordan DET går
jonni90 Skrevet Oktober 26, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 26, 2011 Har ikke fått skrud noe særlig idag.. men kom på en ting... Har en ulyd i motorrommet, og er ganske sikker på at det er fra dynamoen.. Kan dette ha noe å si? Edit: denne lyden var fra strammehjulet på reima, men har også en ulyd som kan tillsi at denne berømte vanos'en ikke er helt frisk.. Evt kjedestrammer? :S
jonni90 Skrevet Oktober 29, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2011 Prøvde å koble ut LMM igår for å se om det ble noe forskjell på tomgang, de 2 første gangene jeg tok den ut var det knapt noe som skjedde, prøvde litt til og plutselig sank turtallet og den fuska litt før den dro seg opp igjen. Mesteparten av gangene skjedde det ingen ting.. Bilen står på bukk nå etter en noe uheldig tur på grusvei med løs grus (krapp sving i nedover bakke) så nå må bærebru vs. Skiftes, gulvet sveises og frontfanger lappes Evt. Ny:( Everything went better than expected:)
-Roger- Skrevet Oktober 29, 2011 Skrevet Oktober 29, 2011 På kompisen min sin bil er det heller ikke forskjell om bilen str på tomgang og vi trekker ut kontakten til lmm. Ikke forskjell å kjøre den heller. Men han har kjøpt ny lmm..
jonni90 Skrevet Oktober 29, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2011 Tror jeg må investere i det jeg og da muligens... Første pri nå er uansett å få den tilbake i kjørbar stand og fikse resten av skadene..
jonni90 Skrevet Januar 16, 2012 Forfatter Skrevet Januar 16, 2012 Har ikke vært noe mer oppdateringer her på en stund, men har kommet frem og konkludert med følgende: LMM er kaputt! Har kjørt med den frakoblet en stund og bilen går faktisk bedre. Skal gjøre et forsøk på å gå over LMM med CRC Air mass flow sensor cleaner, Som har vist seg og fikse problemet hos de fleste andre. Skal også koble av batteri. for dette setter bilen inn i "learning mode" ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå