zetroman Skrevet Oktober 26, 2011 Share Skrevet Oktober 26, 2011 Hei! Jeg kjøpte MTX basselement (firkant element, vet ikke hva det heter) for 2 mnder siden. For en uke siden , begynte bassen og slå ut når jeg skrudde opp volumet til 20. Jeg har sendt forsterkeren på reperasjon, men den var i orden. Kablene er koblet riktig osv. Noen som har peil på hva det kan være? Tusen takk. Mvh. zetroman Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jomos Skrevet Oktober 26, 2011 Share Skrevet Oktober 26, 2011 Hei! Jeg har opplevd at den har "kuttet", hvis det er det du mener. Årsaken til det jeg opplevde var for lav spenning, og da kuttet suben, men resten av anlegget spilte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet Oktober 26, 2011 Share Skrevet Oktober 26, 2011 Enten så har du koblet subben i for lav ohm, eller så har du dårlig jord. Hvor har du koblet jord? Kabeltykkelse? Hvor stort er batteriet ditt? Er dynamo i orden? har du gjort noe med kabler i motorrom? Kan du måle spenning ved forsterker på volum rett før sub kutter? Er nesten 100% sikker på at det er problem med spenning som er årsaken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gica Skrevet Oktober 27, 2011 Share Skrevet Oktober 27, 2011 Bare pass på at denne ikke slår ut og står der for lenge, dette fører til brent spole om ikke høyttaleren er beskyttet med ett overbelastningsvern. Studerte mye ang dette på elektronikk linjen på vgs. Når det gjelder nok strøm, er jeg usikker om dette har noe sammenheng med dette du opplever. Somregel har jeg bare opplevd at forsterkeren "kutter" ved for lav spenning eller visse spenningsfall og da har det også vært null respons på høyttaler elementet. Men har ikke studert nådagens forsterkere og derfor skal jeg ikke uttale meg for mye på akkurat dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zetroman Skrevet Oktober 27, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 27, 2011 Tusen takk for svar Jordinga er bra, den har jeg sjekka Dette er litt flaut, hvordan fikser jeg denne spenning greia ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Oktober 27, 2011 Share Skrevet Oktober 27, 2011 Kondensator? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet Oktober 27, 2011 Share Skrevet Oktober 27, 2011 Bare pass på at denne ikke slår ut og står der for lenge, dette fører til brent spole om ikke høyttaleren er beskyttet med ett overbelastningsvern. Studerte mye ang dette på elektronikk linjen på vgs. Når det gjelder nok strøm, er jeg usikker om dette har noe sammenheng med dette du opplever. Somregel har jeg bare opplevd at forsterkeren "kutter" ved for lav spenning eller visse spenningsfall og da har det også vært null respons på høyttaler elementet. Men har ikke studert nådagens forsterkere og derfor skal jeg ikke uttale meg for mye på akkurat dette. Dagens forsterkere har spenningsregulatorer på inngangen.(Derfor trenger man ikke kondensator til nye forsterkere). Denne sørger for at det er 12Vish hele tiden, men skulle spenningen fra batteriet synke for lavt slår det inn noe som heter "protect". Dette er for å ikke brenne opp forsterkeren. På godt norsk, forsterker kutter ved for lav spenning. Tusen takk for svar Jordinga er bra, den har jeg sjekka Dette er litt flaut, hvordan fikser jeg denne spenning greia ? Jeg er interessert i å vite hvordan du har funnet ut at jord er i orden. Har hørt utallige ganger at folk påstår jord er helt fin, men når jeg begynner å feilsøke så viser det seg at den er helt rævva! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zetroman Skrevet Oktober 28, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2011 Okei, da får jeg prøve å fikse dette Og ja, jeg har kondensator Tusen takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet Oktober 28, 2011 Share Skrevet Oktober 28, 2011 Sjekk tilstand på batteri og dynamo, er disse i orden, så kan det være greit å gjøre som beskrevet under. Oppgradere jord mellom batteri og karosseri, plusskabel mellom batteri og dynamo og jordkabel mellom karosseri og motorblokk. Bruk 50mm2. Jordingspunktet ditt, hvor er dette? Anbefaler deg å bruke setebelte-festet, men puss lakk først, slik at du får god kontakt. Prøv først uten kondensator. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå