bmwf11 Skrevet Oktober 28, 2011 Skrevet Oktober 28, 2011 Noen som kjenner til PuMA systemet som BMW bruker for å logge/identifisere feil og problemer worldwide samt fabrikkens forslag til problemløsning. Er dette noe BMW verksteder i Norge har et forhold til? (PuMA stands for "Product and Measures Management) Har nemlig et problem med min F11 520D som gjelder ujevn gange/motor som lugger ved forsiktig gasspådrag mellom 1500-2000 rpm som typisk oppstår etter at econometeret har vært maks blått (dvs nesten ikke forbruk) Når man går forsiktig på gass igjen oppstår denne feilen. Mitt lokale BMW verksted har ikke klart å reprodusere denne feilen. På tyske og andre utenlandske BMW forum er denne feilen ofte sitert og det kom nylig en fix på dette i form av ny programmvare som ifølge de samme forumene løser problemet som vissnok skyldes at 520D er stilt inn for 'magert'. Oppdatering av programmvare fjerner problem men øker samtidig forbruket noe - typ 0,05 liter per mil. Mitt verksted nekter å installere ny programmvare som ville løse problemet med mindre jeg betaler for denne upgraden selv. Angivelig fordi de ikke vedkjenner seg at det er en feil. (de bruker forøvrig like mye tid på å bevise at det ikke er noe feil som de ville brukt på å oppgradere programmvaren...) Jeg gir meg imidlertid ikke og nå har jeg altså fått tilsendt det såkallte PuMA nummeret som identifiserer BMW fabrikkens problembeskrivelse og -løsning, nemlig den nye Programmvaren. Før jeg går til verkstedet og slår i bordet med dette 'trumpfkortet' ville jeg sjekke her på forumet om dere vet om BMW Norge og verkstedene har er kjent med PuMA systemet.
andreaskarm Skrevet Oktober 28, 2011 Skrevet Oktober 28, 2011 Samme problemet som jeg har med familie vognen en 2006 modell Opel Vectra med 1,9 Diesel. Eneste problemet her er at de ikke har klart å få opp en ny programvare som fikser det. De har prøvd men ikke fått det til. Merkeligt at Bmw verkstedet ditt skal være så vanskelige. På Opel installerte de ny programvare gratis. null niks problem det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå