Dhamree Skrevet November 4, 2011 Skrevet November 4, 2011 Har seg da slik at jeg skulle lufte kjølesystemet for luft i dag, plutslig kommer det noe svar Jævlig gørr, viste seg at motoren også var tom for olje. kjiket på olje toppa og der var det litt kvitt også..Tenkte jeg skulle spyle igjennom kjølesystemet, kom bare litervis med Svart Gørr. Har nå plukket av toppen og der så igrunnen toppakninga utrulig fin ut. Toppen har jeg ikke fått sett noe på enda, noen som vet hva som kan forårsake dette..? Er ikke så lenge siden motoren ble bygd(ca 1 mnd, da fikk den ny toppakning) Er snakk om m20b27 med turbo.
morten.2 Skrevet November 5, 2011 Skrevet November 5, 2011 Ganske vanlig at toppene sprekker på m20 motorene. Oftest ved kamopplagringa.
Odd-M Skrevet November 5, 2011 Skrevet November 5, 2011 Pakningsbrudd eller sprekk ja. Etter min erfaring er det ikke lett å se hvor det har vært brudd i pakning. Du burde få sjekket toppen. Dersom det ikke er sprekk i den så ville jeg planet den, montert sammen med ny pakning og prøvd på nytt.
Dhamree Skrevet November 5, 2011 Forfatter Skrevet November 5, 2011 Pakningsbrudd eller sprekk ja. Etter min erfaring er det ikke lett å se hvor det har vært brudd i pakning. Du burde få sjekket toppen. Dersom det ikke er sprekk i den så ville jeg planet den, montert sammen med ny pakning og prøvd på nytt. Var det som var planen
T. Thøgersen Skrevet November 5, 2011 Skrevet November 5, 2011 Som sagt, er det ikke uvanlig at M20 toppene sprekker, spesielt 885 toppene (2,5l). De klassiske stedene er under kammen, eller mellom kjølevann og oljekanaler inne i toppen, nesten umulig å se med øyet. Da må det trykktesting til. Jeg har hatt 2 stk 885-topper, og begge har sprekt. Kjører nå med 731 topp (2,0 / 2,3l) og den har, bank i bordet, fungert bra sålangt.
håkon... Skrevet November 5, 2011 Skrevet November 5, 2011 taper man ikke mye effekt med den 731 toppen ?
T. Thøgersen Skrevet November 5, 2011 Skrevet November 5, 2011 Tjæ. Er jo mindre kanaler og 1mm mindre ventiler, så det er nok en fordel å porte opp litt. Jeg porta opp min til 885-størrelse sånn ca, det skiller ganske mye. Men med ladetrykk fløder dem ikke så gæli allikevel, spesielt med "snille" kamaksler. Skal man ta'n helt ut er det mer fordelaktig med en 885 topp. Eller legge mye arbeid i en 731.
håkon... Skrevet November 5, 2011 Skrevet November 5, 2011 Skrur en del at med den karen her, så tror igrunnen ikke noen 731 topp kommer på tale med han, hehe..men er jo ikke sikkert 885 toppen hans er død, har ikke gått over den skikklig, men kan jo hende at det er toppakninga han ikke har inspisert nok, skal ikke mye til for at den er gåen
T. Thøgersen Skrevet November 5, 2011 Skrevet November 5, 2011 Grunnen til at jeg brukte 731 toppen var fordi jeg hadde en ferdig preppa topp fra ett tidligere prosjekt som la klar. Siden 885-topp nummer to ikke holdt tett. Har du en 885 topp ville jeg brukt den, og sett om den holder tett. Pakningen pleier jo å gi seg ved tenningsbank, kan jo se om det finnes noen tegn til det. Leser i tråden til trådstarter her at den bilen virker ikke å ha vært helt i form, ikke mye ladetrykk uten nok bensin som skal til før det banker.
håkon... Skrevet November 5, 2011 Skrevet November 5, 2011 Han kjørte med 3.5 bar i bensintrykk og 0.3-04 i ladrtrykk og den gikk helt rent bortifra ett lite kutt som kom akkurat før den begynte og ladde osv. han tror det kommer seg etter å stille luftmengde måler, men kan jo igrunnen være hva som helst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå