Gå til innhold

Lakkere bil nå? For kaldt?

hao
 Share

Anbefalte innlegg

Skal lakkere bilen selv.

Alt er klart til lakkering men lakkeringen skal foregå i en uisolert garasje.

Tenkte å varme opp lokale med vifteovn på 4-5 kw.

Lurer da på om det vil bli for kaldt for lakkering.

Det er jo også veldig rå luft så kanskje det vil være for mye fukt i lufta til å lakkere.

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok alt for kaldt, ja. Du burde får det opp i 20

Hvis jeg greier å holde 20 gr.

Hvor lenge bør da filler stå før jeg kan lakkere?

Er også spent på fuktighet i luft selv om jeg bruker en liten vannskiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også veldig rå luft så kanskje det vil være for mye fukt i lufta til å lakkere.

Innspill?

Det beste vil være å gjøre en prøveoppvarming og utstyre deg med et hygrometer for å se hva du klarer å stabilisere luftfuktigheten på.

Avfukteren bør hjelpe bra når du får opp temperaturen.

Du kan vurdere å lage deg en sluse av en plastduk e.l. foran inngangsdøren, slik at du unngår for store variasjoner i luftfuktigheten (og temperaturen) når du går ut og inn av garasjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok fint. Husk på at filler og baselakk trekker fuktighet, de er ikke tette. Så om bilen blir stående med kun filler over tid, så ville jeg varma godt over bilen med hårføner eller noe. Blir muligens litt klønete når det kommer til hellakkering. Men du skal ikke lakke i under 17 grader, det er minimum. Varme opp lakk og bil før du begynner er vel heller ikke dumt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2k epoxy grunning er tingen ja..

Det er forøvrig ikke nok bare å varme opp lokalet til over 20 grader.. Temperaturen må ha vært høy lenge nok til at også bilen har samme temperatur og det kan ta lang tid. Bilen og lakken bør ha samme temperatur og lokalet ca. 20 grader ved lakkering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DRIT i vannbasert lakk. kjøp den gode gamle tynner baserte. den vannbaserte lakken er mye tunnere enn tynnerbasert. og ett helvette å få tørr om du ikke har nok varme.

sammen med fast thinner og fast herder.

med denne kan du lakke i 5-18 grader.

har selv gjort dette i det temp området og funket gull ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel nå bestemt meg for å utsette prosjektet til våren med litt sikrere temperatur.

Tenkte å kjøpe meg en boks Zink spray og spraye på der det er bart stål.?

Bruk en 2 komponent epoxy grunning. Da blir det tett, og er det beste på bart stål. Du kan fint bruke vanntynna lakk, er ikke noe problem så lenge temperaturen er der. Nå om dagen er nok ikke det så lurt. Har jobba en del med vanntynna lakk, og synes ikke den er så ille å jobbe med. Såklart er det lettere med en tett farge og løsemiddelbasert lakk, da du kan legge betydelig tykkere strøk. Det er noe av greia med metalliclakk, at du skal legge tynnere strøk for å "fordele" metallicpigmentene, og få dem til å legge seg i riktig sjikt:) Du gjør nok lurt i å vente til våren:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...