Gå til innhold

Bolt på vibrasjonsdemper E46 M47, mot klokke eller links?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Som tittelen beskriver skal jeg til å bytte vibrasjonsdemper på en m47d20. Denne har en svær bolt i midten.

I frykt for å ødelegge noe, spør jeg om denne skal skrues ut mot klokken (som vanlige skruer) eller om det er links som går hinn veien?

Det står altså en del av defekt vibrasjonsdemper igjen på motoren med bolten i, så lurer på hvilken vei jeg skal skru bolten ut.

Til montering har jeg funnet en fin DIY på spaghetticoder.com

Setter stor pris på svar :D

Skrevet

Denne har jeg byttet selv, men husker ikke om den er links. Står det ikke noe om det i spagettikodene da? Om det ikke står der, ville det ikke da være naturlig at:

1)den ikke er links?

eller

2) at den går motsatt vei av motor, dvs strammes ved at motoren går rundt?

Skrevet

Har du spesialverktøyet da?

Jeg hadde det ikke, men broder hadde 3/4(eller var det 1tom) muttertrekker og 12 bar på anlegget, så da gikk den rett av. Tror den ikke er links, men som sagt ikke helt sikker.

Skrevet

Har ikke spesialverktøyet nei!

Men tror ikke muttertrekkeren passer nedi, da må jeg demontere litt greier først. Hadde på følelsen at det ikke skulle bli så enkelt som det så ut. Hehe. Min far har vært mekaniker i noen tiår, så han kan forhåpentligvis hjelpe meg litt.

Men takker for svar :D Jeg får prøve meg i morgen og forteller da hvordan det gikk.

Skrevet

Må ta bort elektrovifta bak radiatoren for å komme til med muttertrekker, men den må bort nesten uansett. Den sitter vel i 2 skruer eller noe slikt, og en kontakt, også må du passe på at "sjalusien" pressens nedover, så er den bare å plukke ut - da har du relativt god plass.

Skrevet

Jepp, må nok til med muttertrekker.

Prøvde litt i går. Hele veiven gikk rundt uansett hvilken vei jeg dro, selv om kassen sto i park, gir eller revers. Hehe.

Og jeg har ikke spesialverktøy for å holde den fast. I tillegg er kompressoren vår for svak (klarer ikke løsne en hjulbolt en gang), så må få lånt en elektrisk muttertrekker. De skal visst være kraftig har jeg hørt.

Den nye vibrasjondemperen var fra Meyle, så det var jo en positiv overraskelse :D Var redd for å få noe kinadrit siden jeg bestilte fra Ebay.

Tror jeg prøver meg igjen i morgen eller på fredag hvis jeg skaffer verktøyet.

Skrevet

Har kjøpt deler fra mange forskjellige deler til BMW'ene jeg har hatt opp gjennom tida(min første i 1992, etter det har det gått i BMW), og Meyle er en av de leverandørene jeg er mest fornøyd med.

Om du har kjøpt deg en kjip muttertrekker på Nille(eller andre steder man får tak i biiillig verktøy) så må det ikke nødvendigvis være kompressoren din som er problemet. Jeg har en kjip muttertrekker og en kompressor som "ladet" 11 bar, den klarte ikke alltid å dra av hjulmutterene den heller. Men man må huske og smøre også da...

Skrevet

Hjalp en kompis med samme jobben for ei lita stund siden. Bolten er ikke links. Dras mot klokka for å løsne den. Bilen hans var manuel så en lå under og låste veiva på tannkransen til svinghjulet med en kraftig skrutrekker. Usikker på om det er mulig på automat. Så hadde vi en "hjemmlagd" forlenger på godt over en meter. Sitter noe jævelig den bolten.

Skrevet

Takker for tips!

Jeg har et verktøy på ca 70cm man fester pipe på enden. Men spørs om det holder når dere måtte ha over 1m. Hehe.

Er det ikke locktite eller hva det nå heter på disse boltene? Har i hvertfall hørt fra flere at bolten kan sitte som fy.

Hvordan er det med å ta ny bolt på da? Skal man stramme alt man er god for?

Edit: Muttertrekkeren er/var ihvertfall gode greier. Min onkel hadde den på bilverkstedet sitt som nå er stengt. Men da gikk den på svær kompressor med tåkesmører osv.

Jeg har bare en sånn crappy 2.0hp kompressor fra tema, med 6 bar frigitt luftmengde. Så tror det er den som er synderen angående hjulbolter. Men kan være jeg tar feil?

Skrevet

Vi brukte bolten om igjen, vi fikk heller ikke til å dra den til så hardt som anvisningene sa. Mulig det er strekkbolt og at den ikke ville strekke seg mer så vi ikke fikk til og dra til mer.

"hjemmelagde" latmannsarmen vi hadde var egentlig bare ett T stykke pluss ett kraftig stålrør. Finner sikkert noe brukanes i garage.

Skrevet

Vet ikke om det er strekkbolt jeg heller. Min far sa bare at jeg skulle høre hos dere på bimmers. Hehe.

Jeg regner med skrallen ryker før den er stram nok, så bruker noe kraftigere saker med et rør på enden. Fin forlengelse det :D Brukte den teknikken når jeg byttet bak og forstilling på en E36. Men det gjør vel alle som mekker bil.

Jeg bestilte forsåvidt ny bolt og skive samtidig som vibrasjondemperen, bare for å være sikker, så denne blir brukt.

Alt jeg har byttet på bilen har fått nye bolter, så gidder ikke stoppe med det nå. Liker ikke kjappe og billige løsninger på en bil til mer enn 10k. Håper neste eier setter pris på det også :D

Var nettopp på bilxtra og kjøpte en forsterket 1/2" 23mm pipe i 6-kant. Så får håpe den gjør jobben.

Så var jeg nødt til å ta en WD-40 også. Bare for å sløse litt penger på en spennende flaske jeg kan ha på lur. Haha.

Skrevet

Ninjatriks: sett på pipa med latmannsarm, eventuellt med en rørstubb på ved behov. La latmannsarma ligge an mot bakken, og kjør startern et lite knepp. Da er skruen GARANTERT løs! Lettvint, og funker hver gang. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...