Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en E39-540. Viste bilen på kontroll i dag og fikk en en bemerkning på lambdaverdien ved forhøyd tomgang. Den viste 1,20.

Her er resultatene: (Grenseverdier i parentes)

CO: 0,0 (0,5

CO2500: 0,2 (0,3)

HC: 58 (100)

LAMBDA: 1,20 (0,97-1,03)

Hva kan feilen være?

Vil opplyse at bilen oppfører seg normalt ved tomgang og ved akselerasjon.

Skrevet

luft filter, plugger, varm motor, drivstoff, dyserens, e85, olje og olje filter bytte er noen ting som kan spille inn på lamda verdien.

Søk her på forumet så finner du masse info om dette, er mange som har spurt om det samme før. (ikke samme bil, men det går ut på det samme)

Skrevet

Ved eksoslekkasje vil lamda-verdien avvike fra normalen "1", men som regel vil også CO øke som følge av det. Sjekk ut lekkasje eller evt prøv en annen lamda.

Skrevet

Jeg vil opplyse at bilen har gått 230000 km. Det sies at sondene skal byttes hver 100000 km. Sondene har antagelig ikke vært byttet før. Kan det være årsaken?

Skrevet

Jeg har i mellomtiden trålet gjennom diverse diskusjonsforum og kom fram til at lekkasje i eksosanlegget svært ofte er årsaken til for høy lambdaverdi. Defekt lambdasonde er også nevnt en del plasser.

Kikket under bilen og gikk igjennom eksosanlegget. Med hjelp av lighterflamme fant jeg lekkasjer på tre steder ETTER lambdasondene. Det var lekkasjer som ikke var hørbare, men de er nå tettet. I dag fikk jeg byttet lamdasondene, det var like greit det når jeg først var i gang.

Var på etterkontroll med bilen. Den ble godkjent. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...