Barca Skrevet November 20, 2011 Share Skrevet November 20, 2011 Hei. Bilen min ble litt over 100 grader ista, og det startet å ryke fra motorrommet. Åpnet panseret og det kom en haug med røyk. Åpnet lokket til ekspansjonstanken til radioatoren og vannet kokte over. Så også at det lakk litt vann fra motoren, klarte ikke helt å se fra hvor. Så at det var helt brunt vann og lå masse dritt på sia nedover ekspansjonstanken. Fikk fisket opp en liten bit med fingeren og det kjentes og så ut som gjørme. Da stoppet jeg bilen, ventet til den ble kall, fylte opp med frostvæske og starter bilen. Kjørte meg en tur og merket at tempraturen gikk veldig fort opp og den gikk rett forbi 90 grader og fortsatte. Før den rakk å komme til det røde parkerte jeg bilen og lot den sto der. Det jeg lurer på er om det kan være noe annet toppakning? Motoren skal akkurat ha nådd 180 000 km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shoetang Skrevet November 20, 2011 Share Skrevet November 20, 2011 Bilen min var gått bare 140 000km når toppen røk, samme motor. Jeg kjørte ned på naf, han satt en måler ned i radiatoren som indikerte at toppen var gåen. Har hørt at hvis toppen er gåen så går olja i kjølevannet. Eg tror toppen på bilen min røk fordi det ikke har vert skiftet vannpumpe på den, og dermed har det ved køkjøring engang fått for høy tempratur pga slitt vannpumpe. Dette kostet meg 11 000 kr å fikse på verksted... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Barca Skrevet November 20, 2011 Forfatter Share Skrevet November 20, 2011 åja såpass ja.. Hva kostet det for å sjekke om toppakningen hadde gått? Og hadde du samme symptoner som meg? Blir nok ikke å få gjort dette med kvittering, blir for dyrt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shoetang Skrevet November 20, 2011 Share Skrevet November 20, 2011 min kokte en gang, da venta eg til bilen kjølte seg ned. eg fyllte vann og lufta systemet, en uke etter kokte den igjen, kjørte da ned på naf hvor de fortalte meg toppen var gåen, eg hadde hvit eksos og...kosta ikke noe å måle det. men eg er jo medlem. men tror ikke de vil ta noe for å undersøke det på et vanlig verksted heller... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Barca Skrevet November 20, 2011 Forfatter Share Skrevet November 20, 2011 Jeg har ikke lufta systemet mitt, kanskje det løser problemet? Hvordan gjør man det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet November 20, 2011 Share Skrevet November 20, 2011 Sett bilen i så mye helling oppover du klarer, skru på tenninga, sett varmen på fullt men vifta av, ta ut lufteskruen, fyll frostvæske til det ikke kommer luft ut av lufteskruen. Start opp og la den gå seg varm med lokket til eksp tank av, løsne lufteskruen igjen når den er driftsvarm... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnsen86 Skrevet November 21, 2011 Share Skrevet November 21, 2011 Sett bilen i så mye helling oppover du klarer, skru på tenninga, sett varmen på fullt men vifta av, ta ut lufteskruen, fyll frostvæske til det ikke kommer luft ut av lufteskruen. Start opp og la den gå seg varm med lokket til eksp tank av, løsne lufteskruen igjen når den er driftsvarm... Skal ikke være nødvendig å ha bilen i helling, men mange gjør det. Vifta derimot skal ikke slås av, men settes på laveste hastighet. Fyll frostvæske til det renner ut av luftehullet og fortsett med det en liten stund til det slutter å komme bobler. Skru i luftskruen og start motoren med lokket av, rus motoren 2-3 ganger til 4k omdreininger og skru på lokket til ekspansjontanken. Motoren er ferdig luftet, kjør den gjerne varm og sjekk at termostat åpner og temperaturen er stabil. Etter ordentlig varmkjøring kan du la motoren kjøles helt ned og nivået pleier å være ok, er det ikke kan du justere det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Barca Skrevet November 21, 2011 Forfatter Share Skrevet November 21, 2011 Tusen takk for detaljert forklaring Noen som kanskje vet om dette vil løse problemet mitt? Bilen står en stund unna, så er ikke bare å gå ut å prøve Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Barca Skrevet November 21, 2011 Forfatter Share Skrevet November 21, 2011 Nå har jeg vært å luftet bilen. Tempraturen ble stabil og det kom ikke hvit røyk ut av eksos i det hele tatt. Blåste varmt inn i bilen og det var ikke noe annet enn olje på olje påfyllingslokket. MEN det kom en del røyk fra motorrommet, vanskelog å si HVOR røyken kom fra, men det kom hvertfall røyk, og det luktet kjølevæske. Også la jeg også merke til at bilen hadde lekket vann, etter kjøreturen. Det lakk fra ett eller annet sted mellom motor og vifta helt forran. Så ut som om det kom fra en skru, men er usikker.. Noen som vet hva dette kan være? Virker ikke som om det er topppakningen. Tusen takk på forhånd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hankook Skrevet November 21, 2011 Share Skrevet November 21, 2011 Vannpumpa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Barca Skrevet November 21, 2011 Forfatter Share Skrevet November 21, 2011 Vannpumpa. Men skal det komme så mye røyk ut av motor hvis det er vannpumpe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hankook Skrevet November 21, 2011 Share Skrevet November 21, 2011 Tenker på den lekasjen du har fra der med vifta. Vifta di er vel skrudd på vannpumpa om jeg ikke tar skammelig feil nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Barca Skrevet November 21, 2011 Forfatter Share Skrevet November 21, 2011 hmm.. noen som kan bekrefte dette? Eller evt fortelle hvordan jeg kan se om det er vannpumpa? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hankook Skrevet November 21, 2011 Share Skrevet November 21, 2011 http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /97251.JPG Her ser du vannpumpa di. På den skrur du fast slurekoblingen ( viskosekoblingen ) Som du igjen fester vifta til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Barca Skrevet November 22, 2011 Forfatter Share Skrevet November 22, 2011 Blir sjekka opp etterpå om det er vannpumpa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå