Gå til innhold

Air-bag lampe og multifunksjonsratt problemer på E39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Air bag lampen på min E39 520iA lyser. Et bilverksted sa det var vanlig at en ledning til beltesensoren brukte å bli brudd på. Er det noen som har noe mer informasjon om dette? Er dette en dyr eller vanskelig del å skrifte?

Også er det multifunksjonsrattet. Knappene i rattet lyser, men fungerer ikke. Det er byttet til en uorginal spiller om det har noe å si. Knappene er volum+sangbytte og cruise-kontroll.

Blir takknemlig for alle tips.

Mvh

Skrevet

Kabelbrudd er ganske enkelt å fikse. Lokaliser brudd, skjøt inn med koblinger, isoler med krympeplast eller isolasjonstape. Du må på verksted for å nulle feilkoden etterpå.

En annen kjent feilkilde til airbag er sensormatte i forsetene. Adskillig verre og dyrere å fikse ettersom setet må demonteres. Uansett ville jeg sendt bilen på diagnose først og bedt dem feilsøke.

En uoriginal spiller uten funksjonalitet mot bilens systemer vil selvsagt koble ut multifunksjoner. Det finnes vel også fullintegrerte ettermarkedssystemer.

Skrevet

Okei. Ja, får stikke inn med bilen på bilverksted så de får feilsøke frem hva feilen er.

Er sensormattene så vanskelige å bytte at det ikke lar seg gjøre selv eller er det bare litt arbeid med demonteringen?

Går cruise-controllen også innom cd-spilleren? Synes det er rart at lysa fungerer, men ikke knappene.

Noen som har vært borti dette før?

Skrevet

På min E39 01 begynnte også min airbag lampe å lyse. Fikk nullstillt, men lampen begynte å lyse igjen ved første kjøretur.

Det viste seg at det var sleperingen i rattet som var utslitt. Fikk fikset dette på verksted.

Det er jo mulig at det er derfor rattbetjeningen din ikke virker da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...