Lovemybmw Skrevet November 21, 2011 Skrevet November 21, 2011 Hei! sliter litt med å bestemme meg om hva som er feil og årsaken! I utgangspunktet er jeg relativt sikker på at toppakkningen er gåen, pga: 1. MYE hvit røyk både på kald og varm motor. 2. Varmeapperatet er veldig ustabilt og til tider helt fraværende. 3. Ser rett og slett ut som det siver ut veske enkelte plasser rundt toppen. 4. Høyt trykk i ekspansjonstanken. 5. Kjørte nesten motoren varm på tur hjem i dag. Problemet er at jeg er usikker på hva som forårsaket dette. burde jo muligens fikses samtidig som toppen Bilen har det siste året lekket en del kjølevekse (1.5l per 2mnd), men har hele tiden vært flink til å etterfylle nokk. Trodde da at det var en lekasje på varmeapperat registret, som jeg etter planen skulle skifte til jul, men nå ser det altså ut til at jeg må skru litt før den tid. Grunnen til at jeg trodde dette, var fordi jeg ikke kunne finne noen lekasje i motorrommet eller på garasje gulvet. Etter at jeg fikk bilen hjem i dag merket jeg en svak drypping fra slangen som går ut nederst på ekspansjonstanken, lurer da på om dette kunne ha oppstått nylig siden jeg aldri har merket det før. For 2 dager siden sluttet varmeapperatet å funger totalt, annet enn når jeg akselererte og i dag begynner temperatur pila å strekke seg godt over midten før jeg fikk stoppet. Det mekligste av alt er at jeg ikke kan se noe serlig olje i vannet eller vann i olja... Hva er feil, annet enn toppakkningen!?
Espen02E30 Skrevet November 21, 2011 Skrevet November 21, 2011 Nå kjenner ikke jeg kanalene i motoren din men du trenger jo ikke få vann i olja eller motsatt, nå sier jo du i tillegg at du tror vannet går i eksosen. Det at du nå har fått en liten lekkasje kommer mest sannsynlig av at du nå kjører med mer trykk i systemet enn normalt. Tipper du har hatt def toppakning lenge, er nok bare å plukke den av;-) Du burde forresten lukte det på eksosen om det går så mye igjennom.
Lovemybmw Skrevet November 21, 2011 Forfatter Skrevet November 21, 2011 Takk, lekasjen av kjøleveske er ved slangeklemmen så det kan nokk stemme at det er pga trykk. men tror du det slutter å lekke når toppakkningen er skiftet? evt, blir trykket i kjølesystemet mindre da?
Espen02E30 Skrevet November 21, 2011 Skrevet November 21, 2011 Tja, vil vel kanskje det. Men dette er da ikke så viktig akkurat nå, har større problemer her du Ville uansett ha løsnet slangen, gjort rent og satt på plass igjen, gjerne med ny klemme. Mange av disse orginale er no dritt. Hender det " gror" en del der det lekker så er ofte lurt å gjøre rent...
pedro Skrevet November 21, 2011 Skrevet November 21, 2011 Dette er symptomer jeg kjenner igjen fra min egen 316. Korriger meg gjerne, men virker som om 316 får pakningsfeil mens 318(+is) like ofte får toppsprekk? Planing, nye bolter og toppakning og ev manifoilpakninger neste. Bytt vannpumpe og termostat i samme slengen. P
Lovemybmw Skrevet November 22, 2011 Forfatter Skrevet November 22, 2011 Takk, blir nokk å gjøre dette så snart delene ankommer, men trenger jeg å bytte pumpa og termostat da dette ble byttet for ca.20k siden?
pedro Skrevet November 22, 2011 Skrevet November 22, 2011 Nei. Normalt sett skal dette holde mye lengre. Sjekk om pumpen har slakke eller lekker og bytt om du er i tvil. Men er som hjullager dette. Levetiden er meget variabel. Har en 320ia med 156,000 km der pumpen begynner å bli dårlig og skal byttes og en 323 som har gått 300,000 uten slakk. 3,2 ern har stått lenge og det har jeg dårlig erfaring med. Den skal få ny vannpumpe til tross for kun 100,000km. P
Espen02E30 Skrevet November 22, 2011 Skrevet November 22, 2011 Dette er symptomer jeg kjenner igjen fra min egen 316. Korriger meg gjerne, men virker som om 316 får pakningsfeil mens 318(+is) like ofte får toppsprekk? Planing, nye bolter og toppakning og ev manifoilpakninger neste. Bytt vannpumpe og termostat i samme slengen.P Hadde også 110 % like symptomer på min m40b18. Er vel ikke den motoren BMW er mest stolt av i ettertid
Lovemybmw Skrevet November 22, 2011 Forfatter Skrevet November 22, 2011 sikkert ikke, men jeg har jo en m43b16.. men de er jo veldig like..
Hauso Skrevet November 23, 2011 Skrevet November 23, 2011 Dette er symptomer jeg kjenner igjen fra min egen 316. Korriger meg gjerne, men virker som om 316 får pakningsfeil mens 318(+is) like ofte får toppsprekk? Planing, nye bolter og toppakning og ev manifoilpakninger neste. Bytt vannpumpe og termostat i samme slengen.P Hadde også 110 % like symptomer på min m40b18. Er vel ikke den motoren BMW er mest stolt av i ettertid Skjønner ikke hva dere maser om med m40 motorene? Eller, jeg gjør jo igrunn det, men min har fungert _nesten_ helt fint så lenge jeg har hatt den. Vær nøye med oljeskift og bytte registerreim i tide, så synes jeg da disse holder seg ok mtp at den er 22 år gammel, og snart runda 280.000 km. Ja, den tikker litt, og er ingen racer, men for min del har den vært veldig alright, bruker nesten ikke olje heller:) Kanskje jeg har vært heldig? : D
Lovemybmw Skrevet November 23, 2011 Forfatter Skrevet November 23, 2011 Alle motorer holder seg godt når man ser etter de, men det kan altids skje uforutsigbare ting. Tror ikke BMW motorer er noe mere utsatt enn andre bilmerkers motorer, men veldig ofte blir de utsatt for større belastninger enn andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå