Stian Børresen Skrevet November 25, 2011 Skrevet November 25, 2011 Har en coupe som dørlåsen er helt idiot på, får ikke til å vri nøkkelen verken mot høyre eller venstre til tider. Må tvinge nøkkelen med stor kraft den veien jeg skal for å få låsen til å reagere. Hva forårsaker dette, og hvordan kan det fikses? Må det ny dørlås til? Jeg må også låse døren 2 ganger for at dørene skal låses. -Trege låser?
pedro Skrevet November 25, 2011 Skrevet November 25, 2011 Har du prøvd å smøre opp låsen og låssekassen med grafittfett eller noe annet som smører godt? Ville tro det er irret og tørr låsesylinder som er årsaken til problemet.
Stian Børresen Skrevet November 26, 2011 Forfatter Skrevet November 26, 2011 grafittfett? aldri hørt om. Men å smøre opp kan kanskje være en ide, skal se hva jeg får til når orkanen er over her.. Er et mildt sagt helvetes vær her:D
pedro Skrevet November 26, 2011 Skrevet November 26, 2011 Hehe Svart molybden(/http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=molybdenum&source=web&cd=7&ved=0CGMQFjAG&url=http%3A%2F%2Fwww.lme.com%2Fminormetals%2Fmolybdenum.asp&ei=BKPQTpfZEcOEhQeWy83cDQ&usg=AFQjCNGsyeP46Kly5MBQmOS7dB_cJNuRlQ) grafitt fett er en avart av copperpasta. Første gangen jeg så det i bruk var da gamlingen overhalte en motor. Han satte kamaksel, veivaksel og glideflater i lagerskåler og råder inn med dette før han monterte det sammen for å redusere oppstartesslitasje. Er også brukt i låser og elektromekaniske komponenter og i kraner og heiser osv. Blank gris/ fett eller dette er tåler litt mer varme og er mer friksjonsbestandig enn kopperpasta. Noen bruker også Berners nye aluminiumspasta som jeg synes er noe griseri. Alt for mange smører opp bla låser med låsespray, rustløser og andre "bensinlignende" ting som faktisk ødelegger låsen. Dette fordi den blir tørr av bensin/propanol ol. Irr og møkk sliper og sliter opp tapper og glideflater siden det ikke er noe som smører. Gris/fett blir vasket ut og låsen blir gradvis ødelagt. Å tilføre ett fettstoff på låser og glideflater etter å ha pøst på med CRC osv. er altid gunstig. Lang forklaring men det er essensen i det. P
handsome Skrevet November 26, 2011 Skrevet November 26, 2011 Hadde samme på stv'n. Og søkte litt rundt. Fant fort ut at flere på bimmers har vært heldig med det som kalles "Tunap Micro Logic 101" Sendte en mail til Tunap Norge, og fant ut hvilke verksteder i Hønefoss som hadde det, og tok turen ned for å prøve det ut. Var som natt og dag, enkelt og greit! Sent from my Desire HD using Tapatalk
pedro Skrevet November 26, 2011 Skrevet November 26, 2011 Masse gode produkter fra Tunap. Bruker dyserensen deres på 530daten for å forebygge slagg og slitasje. Etter 249,000km er de som nye. Koster endel ja, men dysebytte er heller ikke gratis. De har sikkert mange fine kjemiprodukter det kan være lurt å se på. P
Stian Børresen Skrevet November 26, 2011 Forfatter Skrevet November 26, 2011 Har prøvd dyse og motorrens fra Tunap å de har noen meget effektive produkter, men det koster jaggu penger også de små flaskene deres:p Men når dette skal smøres opp, må jeg ut med hele dørlåsen og låsemekanismen for så å smøre eller kan jeg sprute inn i nøkkelhull og litt omkring? Har jo ikke garasje så må finne ut litt mer før jeg setter igang, er jo orkan uttafor veggene om dagen så greit å vite hva som burde gjøres for så å gjøre det kjapt og irritasjonsfritt:)
pedro Skrevet November 26, 2011 Skrevet November 26, 2011 Du kan prøve med å straye MEGET godt inn i nøkkelhullet og i litt i låsekassen. La det stå litt og prøve en gang til før du begynner med nøkkelen igjen. Regner med at du ikke har tatt av dørtrekket? Da kommer du jo ikke lenger forløbig. Det beste er jo å ta låsen ut og legge denne i renseveske ett døgn, plukke den fra hverandre å gjøre rent og så fette låsen opp igjen. Skal snart starte på baklukelåsen og førerdøren på E34 touringen min. Blir vel ett skikkelig ball P
hao Skrevet November 26, 2011 Skrevet November 26, 2011 Jeg må også låse døren 2 ganger for at dørene skal låses. -Trege låser? Grunnen til at du må låse 2 ganger er at en bryter som forteller at en dør ikke er skikkelig lukket. Denne bryteren sitter på dørstolpen bak tappen som låsen smekker rundt. Hvis ikke så ligger den inne i døren sammen med låsen og da må du av med dør-trekket allikevel og samtidig fikse den trege låsen. Her en link med bilde av bryteren i stolpen, men tror Cupe`n har den i dørlåsen. http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.p ... 29&start=0
pedro Skrevet November 26, 2011 Skrevet November 26, 2011 HM Mener min c har det på samme måte som sedan Touring og compact? Greit å bytte når dette begynner å slakke ja. PS: Husk at mutteren sitter i en LØS plate bak og faller ned i kanalen hvis man skrur ut begge skruene på en gang. P
Stian Børresen Skrevet November 26, 2011 Forfatter Skrevet November 26, 2011 PS: Husk at mutteren sitter i en LØS plate bak og faller ned i kanalen hvis man skrur ut begge skruene på en gang. P å DA har du helvete igang. grøss.. Men at en dør-microbryter kan være problemet vet jeg ikke helt for alt av lys slukkes og kommer på som det skal når døren åpnes og lukkes. Jeg har også problemer med at bakluke låsen ikke vil gå rundt når jeg stikker i nøkkelen for å låse. Så jeg har heller tro på at problemet ligger der:\ Men er det bare å ta ut den låsen i bakluka og i døra å hive i et fat diesel en stund for så å tørke og smøre opp? Baklukelåsen kan jeg ikke tenke meg at er noe som helst stress å få ut, men i døra? Er det ikke trangt der? Å ta av dørtrekk er enkelt å fort gjort så det er ikke noe å tenke på
pedro Skrevet November 26, 2011 Skrevet November 26, 2011 Diesel eller annen mindre grisete og illeluktene veske. Baklukelåsen sitter i to skruer med 10mm hode og et stag du klipser av. Null problem I døra støter du på en skinne med en låsetapp som må bøyes opp før du kan dra låseplaten som holder låsecylinderen framover. Litt fiklete ja. Bildet viser venstre døråpner og lås E36 97 mod og låsekasse. I bakgrunnen til høyre skimtes låseplaten som har en "flik" som må bøyes opp før platen kan glies frammover(ofte litt irr der også). ELENDIG BILDE DA JEG HAR FIKLET MED LYSINNSTILLINGENE PÅ KAMERAET MITT Her peker skrutrekkeren mot fliken som må opp. Forran utvendig deksel.' Trangt ja! Låsekassen sitter i tre umbrakoskruer. To i dørsiden mot B-stolpen og en mot deg i dørsiden med trekket. Låsecylinderen sitter i en låsering med fire hakk og en plastpakning. Lykke til P
Stian Børresen Skrevet November 26, 2011 Forfatter Skrevet November 26, 2011 oh, det i døra hørtes kjedelig ut:p noen som har oversiktsbilder av dette? Jeg har det litt sånn at blir jeg plagenes mye blir også humøret deretter og viljen til å bruke litt mer krefter enn hva som kanskje er nødvendig:p Har kostet meg noen kroner tidligere så derfor liker jeg å undersøke ekstra godt før jeg begir meg utpå ting jeg ikke har holdt på med så mye. Og e36 generelt har jeg skrudd lite på. Bortsett fra å bytte motor,gir etc.
pedro Skrevet November 26, 2011 Skrevet November 26, 2011 Tja Funker ikke disse bildene, så har du jo oversiktsbildene på RealOEM da. Delekatalogen. P
hao Skrevet November 26, 2011 Skrevet November 26, 2011 Her er litt om demontering av håndtak. Trykk på bildet for å forstørre. viewtopic.php?f=1&t=150418&hilit=l%C3%A5sesylinder+e36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå