j-bravo Skrevet November 29, 2011 Skrevet November 29, 2011 Hei Regner med at det er folk her inne som ratt har greie på dette, så jeg prøver: Har en -93 bmw 525 tds automat som har fått en lei vibrasjon ved 50 km/t ("små-humping" opp-ned i førersetet) og 80-90 km/t (vibrerer i hele bilen). Har hatt det i ca 2 mnd nå og det er like før jeg klikker ettersom bilen er som en drømm å kjøre ellers.. Har avbalansert bakhjul 2 ggr og inspisert mellomaksling etter slakk og vibrasjonen er der når bilen er jekket opp bak. Så det er ikke noe i forstilling. Hadde en oljelekkasje fra rørene ut til oljekjølern til kassa. Fikk feilmelding på display i instrumentene og det var tydelig at det hadde rent ut endel olje når beskyttelsesplata til girkassa stod på høykant en stund i smøregrava. Det er en ZF-kasse (5HP-18). Har visst "rykte på seg" for ikke å være av de beste kassene (eller var det GM-kassene..) men den girer pent og nesten ikke til å merke så kassa kan ikke være gåen. Fant info hos ZF om at total oljemengde er ca 10 liter. Får ikke sjekket om nivået er ok pga at det ikke er peilepinne på denne.. Fikk på nye o-ringer og det ble tett på rørene til oljekjølern og fylte på 2 liter girolje (det var alt som gikk på før det rant ut igjen). Kassa har ikke peilepinne, og fylling skal utføres mens motor er i gang gjennom bånnpluggen i bunnpanna til kassa. Da suger pumpa opp oljen. Har sett på ballata-koblingen (hardy-skiva) samt opplagringen midt på mellomakslingen og de virket tighte og fine. Kan det f.eks være for lite olje i converter`n som gir vibrasjonen? Spørs om en oljeskift-service hos merkeverksted ikke er veien å gå her i 1. omgang? Hva tror du..?
Hauso Skrevet November 30, 2011 Skrevet November 30, 2011 Spørs om en oljeskift-service hos merkeverksted ikke er veien å gå her i 1. omgang? Hva tror du..? Det høres fornuftig ut
j-bravo Skrevet November 30, 2011 Forfatter Skrevet November 30, 2011 Spørs om en oljeskift-service hos merkeverksted ikke er veien å gå her i 1. omgang?Hva tror du..? Det høres fornuftig ut Jaa, joo...men er alltid gunstig å høre litt rundt hva andre med erfaring om disse bilene mener vet du. Har vært borti endel arbeid utført på verksted som ikke alltid viser seg å gi det ønskede resultatet.. Det kan være så banalt at man er "heldig" med at akkurat den mekanikeren som ser på bilen din har vært borti problemet før!! Så å inneha litt kunnskap og erfaringer om temaet på forhånd kan lønne seg..
bmw520 Skrevet Desember 1, 2011 Skrevet Desember 1, 2011 Hm..... fortsatt ikke alverden med erfaring ang automat, men jeg har aldri hørt om vibrasjonsproblem pga oljen nok olje er det vel, da det ble fult. men mente det var en oljepåfyllingsplugg på siden jeg? og den skal det renne ut av når det er fult, med bilen i gang ja.
Thundercoil Skrevet Desember 1, 2011 Skrevet Desember 1, 2011 Har et vrak stående, som skal vrakes nå, med litt for lite olje på automatkassen. På den er det slik at den ikke girer så smooth i lave hastigheter, men klarer å aksellerere bra. MEN, når du bremser mye, eller hardt, eller skal til å stoppe, flytter oljen seg, slik at kassen begynner å kødde seg . Men det kommer ingen vibrasjoner eller slik som du nevner, du kjenner kun at kassen ikke er villig til å gire slik den skal. Automatkassen er den BMW-kassen som ble brukt på noen Opel Omegaer, vet ikke hva den heter. Har slitt litt med vibrasjoner i andre biler, men da har det vært ting som foringer, stabstag som innimellom tar borti motor (M50 stabstag på M20-motor) Gåene motorfester og automatkassefester osv. Men sånne ting har du vel sjekket. Hehe. Skader vel ikke å nevne det.
j-bravo Skrevet Desember 1, 2011 Forfatter Skrevet Desember 1, 2011 Har et vrak stående, som skal vrakes nå, med litt for lite olje på automatkassen. På den er det slik at den ikke girer så smooth i lave hastigheter, men klarer å aksellerere bra. MEN, når du bremser mye, eller hardt, eller skal til å stoppe, flytter oljen seg, slik at kassen begynner å kødde seg . Men det kommer ingen vibrasjoner eller slik som du nevner, du kjenner kun at kassen ikke er villig til å gire slik den skal. Automatkassen er den BMW-kassen som ble brukt på noen Opel Omegaer, vet ikke hva den heter. Har slitt litt med vibrasjoner i andre biler, men da har det vært ting som foringer, stabstag som innimellom tar borti motor (M50 stabstag på M20-motor) Gåene motorfester og automatkassefester osv. Men sånne ting har du vel sjekket. Hehe. Skader vel ikke å nevne det. Hmm, én ting jeg kom til å tenke på når du sier dette er noe som alltid har vært med denne bilen i de drøye 2 årene jeg har hatt den; Når bilen står i ro (uavhengig om motor er driftsvarm eller ikke) og den står i P og girvelgeren settes i D (eller R eller 4, 3 og 2 for øvrig) så kjennes det et tydelig "napp-lite dunk" (:lyd) og at motoren "tar i" med et tydelig turtallsdropp..for så å gå rett til normalt turtall, og man kan skli avgårde. Jeg vet at biler med automat går litt ned i turtall nå de settes i gir, men her er det et skikkelig "dropp"..før det går opp igjen! Det har nesten vært slik at motoren har blitt kvalt....OG, nå i de siste 2 månedene så er det nettopp det som har skjedd noen ganger...den "tar i" så hardt at motoren kveles...men bare noen ganger som sagt. Det har skjedd etter kjøring til driftsvarm og at den har stått i ro i kanskje 2 timer mens jeg er på trening. Det har også skjedd under driftsvarm tilstand ved normal kjøring-stopp-rygging (når spaken flyttes til R også D igjen). Edit: Det skjedde jo når du prøvde den også bmw520 (brukernavn) Så, hva vil dét si, at motoren (bare noen ganger) kveles når girvelgeren flyttes fra P til et gir...?
bmw520 Skrevet Desember 1, 2011 Skrevet Desember 1, 2011 Edit: Det skjedde jo når du prøvde den også bmw520 (brukernavn) Er vel akkurat slike ting jeg ikke helt kan ang automat
HMW Skrevet Desember 1, 2011 Skrevet Desember 1, 2011 Tviler på kassa har skyld i vibrasjonen din. Ihvertfall ikke pga lite olje. Det du merker først er at den blir utrolig treg å få i gir samtidig som det vil kjennes som en clutch som slurer når du gir gass. Sjekk heller hjula dine. Dårlig balansering, mistet lodd, skjevt slitte dekk..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå