Gå til innhold

Høy CO ++ e34 535 (Høyt bensinforbruk?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo!

Akkuratt hatt bilen inne på EU kontroll og fant ut at jeg hadde en CO på 11,41!

Har tenkt over at bilen har begynt bruke store mengder bensin i det siste.

Jeg vet ikke om det er relatert, men den har begynt å gå lavt på turtall når den er helt varm, og kveles iblant.

Noen som kan gjøre meg klok?

Kan det være lambda aleine som forårsaker den høye CO'n?

Skrevet

:mrgreen:

Hei takZa.

Jobb deg innover fra luftfiltret og se etter lekkasjer, belgen mellom luft-boks og luftmengde-meter hender det ryker. Er innsug/eksos pakn hel?

Litt usikker på om det er lambda på denne???? Motronic innsprøytning????

Andre her....................

Gjør rein LMM, dette kan også justeres på Motronic!

Skrevet

Jeg har sett kjapt og har ikke funnet noe. Skal undersøke nøye i nærmeste fremtid.

Tror det er lambda.. Var under bilen, og det var noe som gikk inn i eksosen på oversiden, før fremste potte / katalysatoren(?). Det stakk sånn halveis inn, og hadde en ledning som gikk fremover ved girkassen og forsvant opp der en stand.

Tror også at det er Motronic. Skal undersøke dette nærmere også.

Skal forsøke å rense LMM!

Rotete forklart, håper det gir noe mening.

Et spørsmål til.. Noen som har tips om hvordan jeg kan få målt CO uten at det koster skjorta? Gidder ikke betale flere hundre kroner for etterkontroll før jeg vet at det er riktig!

Skrevet

er lambda på denne ja. er også motronic 1.3

å rense lmm hjelper ingen ting på disse her da det bare er ett spjeld og ikke noe tråd som leser av slik som nyere motorer har..

prøv å plugg av lambda og se om den bruker noe mindre bensin da. gjør den det er denne deffekt.

Skrevet

:mrgreen:

er lambda på denne ja. er også motronic 1.3
Tvilte litt ser du, volvo 740T (Motronic) går uten lambda.
Et spørsmål til.. Noen som har tips om hvordan jeg kan få målt CO

Selv er jeg kjent på lokalverkstedet og fikk låne slangen til bilen min som sto på tomgang på utsiden, tok et blikk for mekanikeren og lese av og jeg betalte ikke for det. Tok samlet 4min så skulle bare mangle. Burde være mulig å spørre på verkstedet du bruker #-o

prøv å plugg av lambda
Blir bare mer enig :D I verste fall går bilen nå på nødprogram og da bruker den greit med bensin!
Skrevet

Siden det verken er sunt for bilen eller lommeboka har jeg ikke brukt denne på et par dager. Skulle nå ut å teste uten lambda.

Jeg lar bilen stå på tomgang til den blir varm mens jeg skraper is.

Når motoren er ved driftstemp blåser det for første gang ikke varmt. Jeg skrudde av bilen for å undersøke dette nærmere, siden den hadde stått en stund på tomgang.

Så på bakken at det mest sannsynlig hadde lekket litt kjølevæske og litt olje.

Jeg sjekker nivået på kjølevæska og synes fargen ser litt sketchy ut.

Det her er hva som møter meg:

g9y79uxox1bm3z4c5cl0.jpg

Det var jo tydelig at det var olje, men jeg lurer fælt på hva det kan komme av?

Toppakning og motor hadde total renovering for under 15 000 km siden!

Den har ikke vært på høyt turtall før motoren var varm en eneste gang, heller ei hatt noe særlig belastning. Hadde da vært litt sært om det var toppen?

Skrevet

Så fingeren din slik ut etter du dyppa den i "vannet" ??? :o

Det hørtes veldig merkelig ut ! Det ser jo ut til å være rein olje ! Er jo ikke umulig at olja kommer seg over i vannet ved defekt toppakning, men da pleier den jo å blande seg med vannet så du får en grå/gul/hvit gugge, ikke rein brukt olje som det der ser ut som...

Hvordan ser olja ut da, og var oljenivået sunket kraftig ?

Skrevet

Nesten garantert gåen toppakning, har vert borti at kjølevesken har blitt rimelig svart en god del ganger ved gåen toppakning. Vis Motoren har vert renovert for under 15.000km siden så er nok dette relatert til slurv på den jobben. Vis ikke topp og blokk er renset godt nok så kan ny toppakning gå ganske fort, eller om topp/blokk er pusset litt for mye et sted en et annet sted så kan pakningen også ryke fort.

Skrevet

Jeg var bare såvidt nedi kjølevæska ja.. Kjentes jo helt ut som en litt tynn olje.

Olja så forsåvidt fin ut.. Bittelitt skum på lokket bare, men ikke noe på peilepinnen eller det jeg klarte å se igjennom oljepåfyllingshullet.

Har måtte fylla på litt ja, men ikke ekstreme mengder.. Har liksom ikke vært mer enn jeg har trodd den kan ha brukt, og litt vet jeg det har lekket.

Jeg skal se om jeg får tatt kontakt med verkstedet som utførte jobben i morgen!

Skrevet

Han jeg kjøpte bilen av har ikke sendt meg kvitering på arbeidet.. Nå er han også "plutselig" blitt vanskelig å få tak i. Kan være tilfeldig, men synes ikke det lover godt..

Burde jeg gå utifra at det er toppakning og skifte denne?

Symptomer:

-Olje i kjølevæske

-Forsvinner olje

-Forsvinner kjølevæske

-Litt hvitt på oljepåfyllingslokket, men ikke på pinnen

-Hadde druppet Noen dråper med veske fra eksospotta når den stod stille på tomgang.

Den har doh IKKE gått varm..

Fant denne guiden som var ganske så spesifikk:

http://www.mye28.com/viewtopic.php?t=92208

Tips og råd blir satt pris på!

Skrevet

Alle symptomene tyder på gåen toppakning men vis du vil være helt 100% sikker så er det noen tester man kan utføre som sylinderlekasjetest og trykktest av kjølesystemet. Er heldigvis ikke verdens værste motor å bytte toppakning på da :)

Skrevet

Tror jeg skal ta det opp å se. Så ikke så ille ut på den guiden nei :)

Hvor nøye er det at toppakningen er riktig tykkelse? Kanskje dumt spørsmål, men må jeg sette på tykkere pakning hvis den har vært planet tideligere? Hva vil skje om det er 0.3mm for "tynt"?

Skrevet

Har testa litt i dag.

Tok kompresjonstest av sylinderene, der var alt på stell.

Tømte også kjølesystemet så godt det lot seg gjøre. Var en del oljegrums der.

Tømte motoren for olje. Den var svart og fin. Ingen tegn til forurensninger.

Skal fylle opp igjen motor og kjølesystem i morgen og se hvordan det går. Eneste jeg ikke klarer å forstå er hvor oljen i kjølevæska kommer fra.. Oljenivå på girkassa er bra, så det må jo være motorolje.

Noen innspill? :)

Skrevet

Kan jo være at toppen er sprekt? Vet ikke helt hvor vanlig det er på M30, men på M20 er det hvertfall en gjenganger.

Jeg har hatt 2 M20 topper som var sprekt, og begge ganger var det da olje i kjølevannet, majones under påfyllingslokket, men ikke trykk i kjølesystemet. Hadde normal temperatur også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...