sufii Skrevet Desember 7, 2011 Share Skrevet Desember 7, 2011 Jeg har en 96 modell E39 523ia , nå som det har begynt å bli kaldt har problemene begynt å komme seg. Når jeg starter bilen når den har stått i kulda litt så lager servoen "kakkle" lyder , og uler noe jævlig. Det var nok servoolje, kanskje det kan fyllet på litt, vet ikke om det har så veldig mye å si. Denne kakkle lyden går over, og ule lyden blir betydelig mindre etter at jeg har kjørt bilen varm. Kan også nevne at de slangene som kommer fra servoolje boksen svetter litt servoolje, vet ikke om det drypper, men de pleier som regel alltid å være fuktige. tusen takk på forhånd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HMW Skrevet Desember 7, 2011 Share Skrevet Desember 7, 2011 Bytt olje og ha riktig nivå. Ofte har servo oljen trukket mye vann.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sufii Skrevet Desember 7, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 7, 2011 Men har det stor betydning hvis det er snakk om 4-5 cm forskjell i olje beholderen og markeringen? Skal prøve å fylle på olje. Men kan det ha noe å gjøre med den svettingen på de to røra som går fra beholderen, finner ikke dem på delekatalogen hos GS. Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sufii Skrevet Desember 7, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 7, 2011 Hvordan bytter jeg denne oljen egentlig? Har ingen anelse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomasb Skrevet Desember 8, 2011 Share Skrevet Desember 8, 2011 Min servo har også litt ulelyder, verre når den er kald. Byttet olje ved å løsne slangen fra beholder nederst, tømte tanken, og fylte opp ny olje. Ble litt bedre en stund, men må nok skifte servopumpa for å kvitte meg med lyden.... Gleden ved å ha gammel bil Åja, min svetter og på slangen fra beholderen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gullsakar Skrevet Desember 8, 2011 Share Skrevet Desember 8, 2011 Riktig nivå er viktig.. Ikke for mye eller for lite.. Bare bytt slangeklemmene under servobeholderen.. De originale blir svake med årene.. Kan også være lurt å bytte beholderen da dette er filteret på oljen.. Diy finner du ved søk på YouTube.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jolly Skrevet Desember 8, 2011 Share Skrevet Desember 8, 2011 Om du tapper av helt nede , så husk at der er en liten sim ring som må skiftes.Om du ikke skifter den , så er det lett å få lekkasje. Etter at du har skiftet olje , må du også "lufte" beholderen. Begge hjula må henge fritt uten motstand. Så er det bare å gi fulle rattutslag til begge sider..fem seks ganger til hver side. Når det er luftbobler i servoen , vil den lage lyder. Ikke kakling , men du hører godt at den jobber... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet Desember 8, 2011 Share Skrevet Desember 8, 2011 Bytt servopumpe når det er ulyd ved kald motor/kald utetemp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325ti Skrevet Desember 8, 2011 Share Skrevet Desember 8, 2011 Ikke at det har noe med problemet her og gjøre. men og bytte de søppel klemmene som sitter under beholderen originalt,så slipper du mye av svettinga på slangene fra beholder. De klemmene som sitter der er ikke mye verdt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sufii Skrevet Desember 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 8, 2011 Skal prøve å bytte de to slangene som svetter olje, og deretter fylle på helt ny servoolje og til slutt lufte servoen slik beskrevet ovenfor. Får håpe det hjelper. Men hvis det ikke gjøre så må jeg vel bytte servopumpa, er det mye jobb? Og kan servopumpe føre til tikking dersom den er dårlig? Takk for alle svar ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jolly Skrevet Desember 8, 2011 Share Skrevet Desember 8, 2011 Å skifte servopumpe er omtrent samme jobben som å skifte dynamo.Men det er lettere å komme til nedenifra siden den sitter omtrent rett under dynamo. Tikking fra servo har jeg ikke hørt om før, men en vet aldri... Husk å kjøp den simringen som skal på "pipen" som skal inn på servopumpen. Det er ikke del som kan/skal brukes oppigjen. Da har du lekkasje med en gang... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sufii Skrevet Desember 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 8, 2011 Er vel ikke vanskelig å bytte dynamo, gjort det en del ganger nå, så regner med at jeg får til servopumpa også. Den simringen må jeg nesten sjekke opp, er ikke helt sikker på hvilken du mener. Men takk for et godt svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sufii Skrevet Desember 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 8, 2011 Og den kakkle lyden kommer bare ved at jeg startet bilen, trenger ikke å dreie på rattet, men når jeg dreier på rattet komme den ule lyden i tillegg. Kanskje greit å vite. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gullsakar Skrevet Desember 8, 2011 Share Skrevet Desember 8, 2011 Og den kakkle lyden kommer bare ved at jeg startet bilen, trenger ikke å dreie på rattet, men når jeg dreier på rattet komme den ule lyden i tillegg. Kanskje greit å vite. ulelyden forsvinner ved riktig nivå.. hvertfall på e46'en min.. heller ikke uvanlig at det uler littegrann når man vrir stillestående.. kun kjerringer som vrir rattet fra ende til annen uten bevegelse... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sufii Skrevet Desember 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 8, 2011 Skal prøve å fylle på riktig olje nivå og se om det blir bedre da. Kommer med en tilbakemelding. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå