erikeng Skrevet Desember 8, 2011 Skrevet Desember 8, 2011 Etter lang tid som fonøyd eier av forskjellige BMW-er har jeg nå fått et kjedelig problem på min 520. Dette skjedde første gang for en drøy uke siden, ved kick-down fikk jeg en rekke feilmeldinger og automaten gikk i nødmodus. Transmission fault! Drive moderatly DBC failure! Drive moderatly Drive control system! Drive moderatly Start assistant inactive! Jeg var ikke langt unna BMW i Tønsberg og kjørte dit. De hadde ikke tid til å se på den, men mens jeg ventet gikk varslene bort og bilen var som normal igjen. Avtalte time for å sjekke diagnose. Så, et par dager etter, på vei til Oslo skjedde det samme i Lierbakkene (også ved kick-down). Fikk bilen til Bilia på Lier og der har den vært noen dager til jeg hentet den i dag. De hadde funnet noe irr i kabelnettet og hadde rensket opp i dette, samt testet bilen. Feilmeldingene gikk på kommunikasjon mellom motorstyring og automat etter hva jeg forsto. Dyrt var det i alle fall. 1 time etter var jeg nesten hjemme og alle varslene kom opp på nytt... Har googlet en del nå og det ser ut som et liknende fenomen skjer på mange M5-er. Der er det "steering wheel sensor" som blir byttet for å løse problemet. Noen skriver også at det har å gjøre med en optisk overføringskabel. Noen som har noen gode tips eller erfaringer med liknende problemer? Erik
erikeng Skrevet Desember 12, 2011 Forfatter Skrevet Desember 12, 2011 Prøver å løfte denne litt igjen og legger samtidig til litt info... Feilene kommer nå ganske kort tid etter jeg begynner å kjøre, og gjerne i moderat hastighet. DBC og antiskrens kommer først, så "hakker" girkassen et par ganger før den går i nødmodus. Fikk utskrift av diagnosen i dag, og feilkodene ligger vedlagt. Ser ut som noen har hatt liknende feil på grunn av hjulsensorer, kan det være en mulighet her også? Dette problemet oppstod etter at jeg la om til nye vinterhjul, gikk fra 16" til 18"... men kan ikke skjønne at det skulle kunne ha noe å si?
Kawa zxr Skrevet Desember 13, 2011 Skrevet Desember 13, 2011 Jeg hadde noe lignenes på min E 61..Leverte bilen inn i stavanger og di byttet batteriet og alt har funket greit i ca 10 mnd og funker fortsatt.. Disse bilene har ikke konstant ladning men Can som gir "beskjed" til dynamoen at nå trenger batteriet strøm. Hvis batteriet ikke er helt ok så vil Canèn begynne og tulle og i mitt tilfelle gav den automatkassen feilkoder og kassen som har egen hjerne satte den da i nødmodus.... Sier ikke det er det men mål syrevekta på batteriet ditt og sjekk... men du må ikke finne på og skifte det selv,da vil ikke bilen starte etterpå..Du må¨ha data på den når dette gamle batteriet koplas ifra... Håper dette hjelper...
Odd-M Skrevet Desember 13, 2011 Skrevet Desember 13, 2011 Øøøøh bytta batteri i min for noen dager siden. Gikk fint det, ingen feilkoder. Pass på at det er samme type og størrelse, så skal det ikke skje noe. Men kjekt med en strømkilde tilkoblet i motorrommet, f.eks lader i supply-funksjon, slik at minnet opprettholdes.
Kawa zxr Skrevet Desember 13, 2011 Skrevet Desember 13, 2011 Ok... fikk beskjed av mekanikkeren på bavaria stavanger at det måtte data til for og få dette til ,,, men ikke sikkert det da. Skal ikke påstå noe mer enn det han sa.. men liker at folk motbeviser mekanikkere....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå