Gå til innhold

Konseptstudie 535i turbo


flonoen
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 195
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvordan fungerer egentlig wastegate sammen med boostcontroller? Om man tar utgangspunkt i den nederste der da, så bruker man 7,5psi (0,5bar) fjær, og ved en boostcontroller "forbikobler" man wastegate til et visst trykk satt i boostcontroller, f.eks 1 bar? Eller er det omvent, at man har wastegate som slipper ut ved 2 bar, og så har man en boostcontroller som slipper ut ved trykk under der?

Er den wastegaten justerbar utover 24psi/7,5psi, isåfall hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer egentlig wastegate sammen med boostcontroller? Om man tar utgangspunkt i den nederste der da, så bruker man 7,5psi (0,5bar) fjær, og ved en boostcontroller "forbikobler" man wastegate til et visst trykk satt i boostcontroller, f.eks 1 bar? Eller er det omvent, at man har wastegate som slipper ut ved 2 bar, og så har man en boostcontroller som slipper ut ved trykk under der?

Er den wastegaten justerbar utover 24psi/7,5psi, isåfall hvordan?

boostcontroller kobles mellom en trykkilde og wastgaten for å lure wastgaten til å tro at den ikke har oppnåd 0,5 bar enda. Det altså en ventil for å bremse luften, wastegaten åpnes når maksimaltrykke er nådd, altså 0,5 eller det du justerer den til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

:mrgreen:

Saksa detta fra en svensk annonse: 91 535 AC-Snitzher med turbo

Bilen är provkörd med turbo och allt fungerar. Jag har kört bilen med ett vipec v88 men jag kommer plocka igen sprutet så bilen kommer inte gå att köra.

Motorn är acs egna med portad topp, trimkam.

Följande är klart och sitter i bilen:

Hemma byggt grenrör med en hx55:a.

3" laddrör med dvs silikon slang.

Molli dumpventil 52 mm.

Intercooler 600*300*76.

Dubbla bränslepumpar.

Fuelcell i plast.

Ställbar btr.

4" Utblås genom framskärmen.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hørtes jo forsåvidt rått ut TheEspenK! HX55 er vel en monsterturbo?

Kan ta en liten statusrapport siden jeg allikevel taster løs, turbo er komt i posten, men oppholder meg i Sverige for tiden så får en kompis til å hente den. Har ikke kjøpt dumpventilen enda, men har ordnet noe greier med Sørlie, så det går seg til. Wastegate og boostcontroller er det eneste jeg mangler nå som jeg må bestille. Nipler, oljeslanger og trykkrør får jeg vel fatt i i bergensområdet. Pluss chip selvsagt, kanskje legge inn en bestilling hos fekzen snart. Leter hardt etter plass å mekke på, frister ikke å stå i minusgrader å skru på dette i en fellesgarasje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

ikke å stå i minusgrader å skru

Her snør det som F... så jeg skjønner :D Moro høre at det går fremover.

monsterturbo

Ja det trodde i grunn jeg å men så er det påpekt at jeg er forsiktig på turbostrl :D

Ser ut til at 3.5L med 9komp flytter nok luft til disse værstingene.

Kjør på er mitt råd :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser på wastegater og boostcontroller nå. Er dette et bra opplegg:

http://ksr.as/product_info.php?cPath=23 ... ts_id=2278 HKS 50mm

http://ksr.as/product_info.php?cPath=48 ... ts_id=2329 TXS Boost controller Kuleventil

Ser på wastegaten at det står 24psi hovedtrykk montert, 7,5psi ekstra fjær medfølger. Bytter man da ut 24psi fjæra med 7,5psi-fjæra, og justerer trykket eventuelt opp med en boostcontroller? Var vel tenkt å kjøre på 10-12 psi. Står jo også "justerbart trykk", er det på et vis en boostcontroller innebygd i wastegaten, slik at en ikke trenger ekstern boostcontroller?

Kimmit selger også noe skitbillig wastegate-greier til 300 kroner, det rekner jeg med bare er skit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...