flonoen

Konseptstudie 535i turbo

Anbefalte innlegg

Fy faen så bra tittel på tråden!

Jeg lurte på hva folket her synst om 535i turbo. Hvor lurt er det på en skala fra 7 til y å sette turbo på en m30b35 (heter b35 selv om det er 3.4 sant?). Motoren har gått 300 000, muligens litt sliten toppakning/topp (ryker litt hvitt iblant), ellers virker motoren i helt ok stand. Kassa er god, ingen ulyder. Litt tung å smelle i andre under pådrag eneste (i forhold til zf-kassa i m3'en), men er vel vanesak.

Med dette som referanse: viewtopic.php?f=11&t=142663, så ser man jo at de henter ut ganske grei effekt på original innmat, kun ny toppakning og bolter. Har uansett ikke tenkt å hente så mye, men en 300-350 kanskje? Blir mest på gøy for å lære dette, i lag med en kompis som har bygd turbo før.

Ser for meg noe lignendes oppsett:

Manifold fra motorviagra, 3 500kr: http://www.motorviagra.no/index.php?pag ... =1〈=en

420cc dyser, ca 3000kr: http://server.pure-pf.com/webshop/ppf_w ... 82407367d5 (passer disse motoren? sånn fysisk tenker jeg?)

kdfi plug and play datasprut, 5000kr: http://ksr.as/product_info.php?cPath=49 ... ts_id=2354 (brukandes?)

turbo, har ikke snøring, noe halvbillig (5000kr, får man brukandes for det?)

Wastegate? 1500

MLS toppakning og ARP bolter 4000kr: http://server.pure-pf.com/webshop/ppf_w ... 82407367d5 (er det nødvendig? er vel nødvendig om toppakningen min er sliten, men ellers, ved så lav effekt?)

Slanger, trykkrør, småtteri, 2-3000?

Bredbåndslambda 2-3000?

Summa summarum: 20-25k (samme som bilen kosta :))

Greit oppsett? Trenger man større bensinpumpe og BTR? Trenger man interkurder for å oppnå 350 hester? Poeng å bygge om til coilpack? Prøve å holde det så billig som mulig, men samtidig brukbart. Blir uansett ikke noe skruing før til våren, når m3'en kommer på veien igjen. Men hadde vert kjekt å begynt å kjøpt inn deler nå, komme seg forbi point of no return! Motorviagra skal vel legge ned, og det er vel blodkurrant pris på manifolden hans? Ikke mange igjen heller, forstår jeg.

Blir prosjekt egentlig for å lære meg å skru litt dette, og hadde vert gøy å prøvd å satt opp datasprut selv. Får som sagt med meg en litt mer kompetent kompis, men lærer ikke noe av å sette bort jobben!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, har lest meg fram til at de trives bra med turbo selv med original innmat, så lenge man kjører fornuftig trykk. Men har du noen tanker rundt delene/kostnadsnivået jeg har lagt meg på? Er det helt tullerusk å tro man kommer unna med det til den prisen f.eks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:mrgreen:

Fy faen så bra tittel på tråden
:lol:

Siterer meg selv litt fra side 3 i dette innlegget viewtopic.php?f=6&t=196255 sikker intr for deg å!

:mrgreen:

Måtte jammen ha alle 3sidene oppe så jeg fikk kikka litt frem og tilbake.

Moro når folk bygger bil fra innsiden og ut, det var utrolige mange flotte detaljer :applause:

Du t106t..? er det 3.5 turbo-blokk..???

Ligger en artikkel ved siden av meg med 635 med 89mod 3.5 å da artiklen kom ut var det 583hk på org bunndel. Imponerer meg bra disse motorene :D

Så du prata om 2bar så du får noen tall fra artiklen: komp: 8:1, 12 stk 360 dyser, 3bars bensin-trykk og 1.35 i turbotrykk. Men jeg får nevne at den går med 2stk! mitshubishi t16 med eksos hus til 745i.

Tenk på at org.bunndel i de fleste tilfeller betyr en overhalt org bunndel :D

Men ja jeg ville også gjort de sånn, din motor går med 9 i komp å kan fint lades.

I hvertfall opp til en viss moment-grense, krefter på turtall tåler de.

Turbo? Mener 745I går med Garret T3...??...

Tankene rundt oppsettet ville jeg sammenlignet med en 745i og de andre prosjektene på bimmers.

Trenger man større bensinpumpe og BTR? Trenger man interkurder

Sjell først hvilken pumpe du har, Volvo går med Bosch 044 og da er det fritt frem et stykke. Samme med BTR, trenger du den i forhold til oppsettet ditt? Jeg vet ikke?

En ladeluft-kjøler som det heter, kalte det bare så for å gi deg bilde :)

Kald luft tar jo mindre plass enn varm men mens mange tenker ekstra hk gir den økte luft-mengden også bedre bensinforbuk og enn mer responsiv motor, selvfølgelig igjen pga den økte fyllingsgraden men det gjør også sitt til forbrenningstemp.

skala fra 7 til y
Sånn rundt Z, tommelen opp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En tommel opp var det jeg trengte, grenrør bestilt hos motorviagra! Men valgte forhåndsbetaling, trykte meg gjennom sakene og til slutt fikk jeg ordrebekreftelse i mail uten å ha betalt! Noen som har handlet der før? Får man faktura i posten eller email, før varen sendes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lest igjennom første innlegget mitt, og innser at jeg har glemt å stille noen skikkelig dustespørsmål, så her kommer de:

Hva er fordelen med ARP-bolter kontra originale? MLS-pakning rekner jeg med tåler mer enn original, men øker den kompen også?

Clutch, må jeg tenke på det også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:mrgreen:

Følger ivrig med her flononen så da svarer jeg igjen :D

MLS-pakning rekner jeg med tåler mer enn original, men øker den kompen også?

Clutch, må jeg tenke på det også?

Tykkelsen på topp-pakningen avgjør hva den gjør med komp. Tykkere, større forbrenningskammer og ergo lavere komp.Tynnere andre veien! Jeg vet ikke om pakningen tåler mer men andre har kanskje prøvd MLS.....

Opptil 1bar ville jeg tippe org pakn er mer enn nok...., men tipping utfra Volvo, 1.3 med org pakn holdbart.

En 300hk motor bør gi rundt 400+nm så se om M5 clutch kan være noe til å begynne med. 3.8 0 340hk/400nm

Selv liker jeg godt å kjøre med sinter-lameller (4-6 anleggs-flater)

Trykkplaten avgjør momentet i cluchen, mao kan riktig trykklate med org clucth kanskje gjøre jobben...?..

Hva er fordelen med ARP-bolter
Jeg vet ærlig ikke hva som ligger i ARP-bolter men en vanlig bolt merket 8/8 blir for svak, dette angir flytegrensen til bolten, mao hvor langt den kan strammes før den gir seg. 12/9 brukes i flyindustiren (tror jeg) og da mener jeg nok ARP bare er en avart av dette. Men ja ikke bruk gamle på trim, uten at jeg vet spesifikk kvalitet på BMW-bolter. Selv brukte jeg nye org på Volvo'n og om ikke jeg hadde vært vel entusiastisk hadde den gått enda :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men den originale kompresjonen på m30 har jeg forstått duger bra til turbo, 9.0:1.

Mye trykk må jeg opp i da, med fornuftig turbo, for å få 300-350hk? 1 bar? PPF skal ha ca 5000 for ARP+MLS pakning, det er jo en betydelig del av mitt 25 000 kroners budsjett! Men kanskje greit å kjøre på med det, så slipper man iallefall å bekymre seg over toppen. Mye vil ha mer er det jo noe som heter også

Hva er brukandes turbo, tenker sånn spesifikasjoner. Aner ikke noe om turbo, annet enn at den snurrer fort! T3 flens mot manifold må jeg vel ha, men eksoshus og slikt? Vil helst ha en turbo som følger med helt opp i turtallskalaen, om den er litt treig med spool up kan jeg faktisk leve med. Alt med måte, vel og merke!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drit i mls pakning, du må plane både blokk og topp først hvis du skal ha sjangs å få den tett.

Holder laaangt med standard pakning og eventuellt ARP bolter sålenge man har kontroll på fuel og tenning.

Hvis du lader 1 bar på en 535 motor så har du over 400hk.

Rundt 0,5 bar så har du rundt 300hk.

Kjøp deg en Holset hx40 fra en Dodge diesel eller lignende motor, billig og meget bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive