Gå til innhold

M50 b25tu fra automat til manuell


marius.hj
 Share

Anbefalte innlegg

Har ett stort problem her, får verken gnist eller bensin. Motoren kommer fra en bil med automat, og jeg har satt på manuell kasse. Fikk høre at jeg ikke trengte å bry meg om ledningsnettet til automaten, så dette er bare isolert for seg selv. Resten er koblet opp på samme måte som gammle motoren, men bensinpumpe og ciler får ikke strøm. får tvangskjørt bensinpumpa, men hvordan får jeg gnist? Håper noen her inne kan gi meg ett godt råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du satt inn en motor som tidligere hadde automatkasse eller har du bygget om en bil til manuell?

Bil org manuell: Plukk ut hjernen til automatkassa! Den står like på sida motorstyringen. Ledningene som tidligere gikk til automatkassa kveiles opp under innsuget. Dette har jeg selv gjort med start på første :)

Bil bygget om til manuell: ledningsnettet i bilen er noe annerledes og du må kanskje lure den til å tro den står i P for å få start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste teksten din en gang til, og forstår det som av du har gjort som meg: hentet motor fra en bil med automatgir og skal sette den i din manuellgira bil. Riktig? Plukk isåfall, som sagt, ut automathjernen og prøv igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du satt inn en motor som tidligere hadde automatkasse eller har du bygget om en bil til manuell?

Bil org manuell: Plukk ut hjernen til automatkassa! Den står like på sida motorstyringen. Ledningene som tidligere gikk til automatkassa kveiles opp under innsuget. Dette har jeg selv gjort med start på første :)

Bil bygget om til manuell: ledningsnettet i bilen er noe annerledes og du må kanskje lure den til å tro den står i P for å få start.

Har satt inn en motor som tidligere har hatt automat, og min bil har manuell. Trodde dette skulle være plankekjøring hvis jeg bare lot være å koble til noe av automatstyringa. Men så enkelt skulle det ikke bli, og jeg byner å få litt lyst til å få BMW'n på veien igjen. Men ciler og bensinpumpe reagerer ikke :( Kan seff tvangskjøre bensinpumpa, men det er ikke en god løsning over tid. og det hjelper så lite når jeg ikke får gnist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste teksten din en gang til, og forstår det som av du har gjort som meg: hentet motor fra en bil med automatgir og skal sette den i din manuellgira bil. Riktig? Plukk isåfall, som sagt, ut automathjernen og prøv igjen :)

har ikke automathjernen, så den er ikke tilkoblet. så jeg er litt rådvill for tiden :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det rett og slett mangle en tilkobling eller være koplet feil en plass? Er alt koplet slik det var? Har du husket pluss på motorstyringen og jord til motorfestet? Går starteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Var å lånte meg en ny DME av en kompis, den har ikke helt samme nr som den jeg har fra før men nå har jeg endelig gnist, og bensinpumpa starter. Men det gjør ikke motoren, den er etter, og har veldig lyst, men den får ikke helt fyr. noen som vet? Har en liten misstanke om litt lite bensintrykk, plukket av tur-slangen og da kommer bensina støtvis når jeg kjinner på starteren. Men jeg er alikevell happi, for jeg er ett steg nermere å få fyrt BIMMER'n igjenn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da startet bimmer'n gitt, måtte bare kinne en god stund på starteren. Men går ikke helt som den skall ennå, blir hengende litt på turtall når jeg går av gassen. Så har jeg litt frieksos ennå. Men det er gøy å endeli ha fått fyra motoren etter en god del problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre :D Rart du skulle ha såpass med problemer hvis du bare har flyttet over motoren...! Jeg plukket min i deler og satte den sammen igjen etter overhaling, men støtte heldigvis ikke på slike problemer :) Krangla noen måneder med girkassa bare. Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som har sjedd, men DME ga meg noen grå hår. Håper det blir så motoren går litt mere normalt når jeg får byttet eksosanlegg og får tettet lekasjen mellom blokk og eksosmanifoil. Den går tillnermet normalt under kjøring, men når jeg stopper i kryss og div så vil den enten ned på under 500rpm eller så ligger den oppe på 2000-3000rpm. Men skal sjekke om Bjørnstad bil eller GS har tid til å ta en sjekk når jeg for ordnet eksos. Lite egnet å drive å skru så veldi mye selv med brudd i kneskål og albue :) men det er mulig en kompis kommer en tur i morgen så vi får se på det da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet litt med bilen i dag også, eksoslekasje er tettet, og byttet en tempføler. Har også byttet bryteren på gasspjeldet, så nå er tomgangen tilnermet normal. Og bilen fungerer ganske bra, bortsett fra at den er veldig tungstartet ennå, så lurer på om det er noen flere følere/sensorer som ikke er helt på nett. Men bilen er fult brukbar som den står nå :) og går meget godt til 2.5 å være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjørt noen mil med bilen etter ombygginga, og den går meget godt. men det er fortsatt en del småproblemer. som att jeg nesten tømmer batteriet for strøm før den fyrer. Og den jager en god del på tomgang når den har blitt varm. går fra ca 1200rpm til ca400rpm. Og den stopper av og til helt på tomgang. det er sikkert noen følere som ikke er helt gode, men hvilke?

Er det evt noen i nerheten av Orkdal som har mulighet til å ta en diagnose for meg i nermeste fremmtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...